Sensations, mixtures and plasticity: when children experience and discover contemporary art
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267532019043Keywords:
child education , contemporary art , childrenAbstract
This article aims to discuss the approaches of children to contemporary art in school contexts pointing to possibilities of propositions that foster this meeting.
Downloads
References
ARCHER, Michael. Arte Contemporânea – Uma História Concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BORGES, Camila. Por entre os dedos: arte e crianças contemporâneas. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2013. Dissertação de mestrado. Faculdade de Educação, 2013.
BORGES, Camila. CUNHA, Susana Rangel Vieira da. E se eu juntar este com aquele? A pesquisa com crianças e os encontros com a arte contemporânea. Revista Textura v.16 n.32. Canoas, 2014
CANTON, Katia. Do Moderno ao Contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
CHIARELLI, Tadeu. Catálogo Apropriações/Coleções. Porto Alegre: Santander Cultural, 2002.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Experimentos e Experiências na Pesquisa. In: MARTINS, R; TOURINHO, I (Org.) Processos e Práticas da Pesquisa em Cultura Visual e Educação. Santa Maria: UFSM Editora, 2013, p.201-224.
DUARTE Jr., João Francisco. O Sentido dos sentidos: a Educação (do) Sensível. São Paulo: Universidade Estadual de Campinas, 2000. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas, 2000.
DUCHAMP, Marcel. O Ato Criador. In: BATTCOCK, G. (Org.). A Nova Arte. São Paulo: Perspectiva, 2004, p.71-74.
FERREIRA, Manuela. “Ela é nossa prisioneira!” – Questões Teóricas, Epistemológicas e Ético Metodológicas a propósito dos Processos de Obtenção da Permissão das Crianças Pequenas numa Pesquisa Etnográfica. Revista Reflexão e Ação – Revista do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação e Mestrado da Universidade de Santa Cruz / RS. Santa Cruz, 2010.
KOHAN, Walter Omar. Infância. Entre educação e filosofia. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2003.
LOPONTE, Luciana. Arte e Metáforas Contemporâneas para Pensar Infância e Educação. Revista Brasileira de Educação. V. 13 n. 37 jan./abr. 2008.
MEIRA, Marly; PILLOTTO, Silvia. Arte, Afeto e Educação – A Sensibilidade na Ação Pedagógica. Porto Alegre: Mediação, 2010.
OSTROWER, Faiga. Universos da Arte. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
RAJCHMAN, John. O pensamento na arte contemporânea. In: Revista Novos Estudos. CEBRAPE, n.91, Nov., São Paulo, 2011.
REY, Sandra. O Processo como Cruzamento de Procedimentos: Considerações Sobre as Relações de Produção da Arte Contemporânea. In: Arte: Limitações e Contaminações – Anais ANPAP – Vol.II – Salvador, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 REVISTA APOTHEKE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.