Entre arte e cultura visual: possibilidades conceituais nos discursos contemporâneos
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267422018067Keywords:
arte , educação , cultura visual , contemporaneidadeAbstract
Esse texto propõe relações conceituais entre arte e cultura visual que são possíveis nos discursos da contemporaneidade. Tem objetivo de pensar como o campo legitimado, estruturado e canônico da arte, pode se relacionar com as propostas relativistas, interpretativas e não universais da cultura visual. Da mesma forma, tem interesse em pensar a educação das artes a partir de uma abordagem sem linhas pré-definidas e que propõe um posicionamento crítico. Escrevendo a partir da cultura visual, leva também em consideração as imagens oriundas de diversas fontes e os artefatos visuais que os estudantes carregam para a sala de aula. Dessa forma, acredita-se que o texto mobiliza refletir sobre aquilo que já está definido, mas a partir de um outro lugar de fala que a contemporaneidade permite, esse lugar de discursos múltiplos, variáveis e não universais que é a perspectiva da cultura visual.
Downloads
References
BELTING, Hans. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac & Naify, 2006.
BUCKINGHAM, David. Crecer em la era d elos medios electrónicos. Madrid: Ediciones Morata, 2002.
GUASCH, Anna Maria. Doce reglas para uma nueva academia: La <> y los estúdios audiovisuales. In: Estudios Visuales: La epistemologia de la visualidade em la era de la globalización. Madrid: Akal, 2005, p. 59- 74.
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: uma proposta para uma nova narrativa educacional. Trad. de Ana Duarte. Editora Mediação, Porto Alegre: 2007.
HERNÁNDEZ, Fernando. Pesquisar com imagens, pesquisar sobre imagens: revelar aquilo que permanece invisível nas pedagogias da Cultura Visual. In: MARTINS, Raimundo e TOURINHO, Irene. Processos e Práticas de pesquisa em Cultura Visual e Educação. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013, p. 77-95.
MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Circunstâncias e ingerências da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Ed: UFSM, 2011. P. 51-68.
MIRZOEFF, Nicholas. An introduction to visual culture. London: Routlege, 1999.
MOXEY, Keith. Nostalgia for the real: The troubled relation of the art history to visual studies. In: The Practice of Persuasion: Paradoz and Power in Art History. Ithaca, N.Y.: Coronell University Press, 2001.
NASCIMENTO, Erinaldo Alves do. Singularidades da educação da cultura visual nos deslocamentos das imagens e das interpretações. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Org.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora UFSM, 2011, p. 209- 226.
SALBEGO, Juliana. Atravessamentos e visualidades em ambientes educativos: aproximações com o PIBID Artes Visuais/UFSM. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Santa Maria, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 REVISTA APOTHEKE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.