SOBRE O ENSINO/APRENDIZAGEM EM ARTES VISUAIS OU ARTE COMO EXPERIÊNCIA

Authors

  • Fábio Wosniak UDESC
  • Jociele Lampert UDESC

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267322017076

Keywords:

arts as experience , teaching/learning in visual art, art , art education

Abstract

This article presents some reflections on the concepts of Art as Experience and teaching / learning processes in Visual Arts, tangentially the art fields , Art Education and painting teaching, having as axis the methodological approach that has been researched in the study group Apotheke painting studio and the graduation classes and Graduate Studies in Visual Arts at the University of the State of Santa Catarina - UDESC .

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Wosniak, UDESC

Doutorando em Artes Visuais - PPGAV/UDESC; Mestre em Artes Visuais - PPGAV/UDESC; Pedagogo S.E./2012 FAED/UDESC; Psicanalista; Vice-Coordenador da Rede de Educadores de Museus de Santa Catarina - REM/SC (Gestão 2013-2015), membro/pesquisador do Grupo de Pesquisa Entre Paisagem (UDESC/CNPQ) e do Grupo Arte na Pedagogia (Makenzie/SP), integrante do Grupo de Estudos Estúdio de Pintura Apotheke (UDESC).

http://lattes.cnpq.br/6525393533253057

Jociele Lampert, UDESC

Desenvolveu pesquisa como professora visitante no Teachers College na Columbia University na cidade de New York como Bolsista Fulbright (2013), onde realizou estudo intitulado: ARTIST'S DIARY AND PROFESSOR'S DIARY: ROAMINGS ABOUT PAINTING EDUCATION. Doutora em Artes Visuais pela ECA/USP (2009); Mestre em Educação pela UFSM (2005). Possui Graduação em Desenho e Plástica Bacharelado em Pintura, pela Universidade Federal de Santa Maria (2002) e Graduação em Desenho e Plástica Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Maria (2003). Professora Adjunta na Universidade do Estado de Santa Catarina. Atualmente é Coordenadora de Pós-Graduação em Artes Visuais Mestrado e Doutorado PPGAV/CEART/UDESC.

http://lattes.cnpq.br/7149902931231225

References

AMARAL, Maria Nazaré de C. Pacheco. Dewey: Filosofia e experiência Democrática. São Paulo: Perspectiva, 2007.

BARBOSA, Ana Mae. John Dewey e o Ensino da Arte no Brasil. São Paulo: Cortez, 2001.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DEWEY, John. Democracia e Educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.

DEWEY, John. A Escola e a Sociedade a Criança e o Currículo. Lisboa: Relógio D’água, 2002.

DEWEY, John. Vida e Educação. São Paulo: Melhoramentos, 1971.

DUVE, Thierry de. Fazendo escola (ou refazendo-a?). Chapecó: Argos, 2012.

PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

SHUSTERMAN, Richard. Vivendo a arte: o pensamento pragmatista e a estética popular. São Paulo: Editora 34, 1998.

TASSINARI, Alberto. O espaço moderno. São Paulo: Cosac Naify, 2001.

WESTBROOK, Robert B. TEIXEIRA, Anísio. John Dewey (trad. e org. José Eustáquio Romão,Verone Lane Rodrigues). Recife: Fundação Joaquim Nabuco: Editora Massangana, 2010. Coleção Educadores (MEC). Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me4677.pdf

Published

2017-07-10

How to Cite

WOSNIAK, Fábio; LAMPERT, Jociele. SOBRE O ENSINO/APRENDIZAGEM EM ARTES VISUAIS OU ARTE COMO EXPERIÊNCIA. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 3, n. 2, 2017. DOI: 10.5965/24471267322017076. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/10088. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática