The “multiple skin” in the performing arts: the creative process of a character’s skin through make-up
DOI:
https://doi.org/10.5965/27644669050920250203Keywords:
characterization, makeup, makeup artist , skin , characterAbstract
This research aims to reflect on the use of makeup in the process of characterization of characters, from the point of view of a “makeup-artist”, who observes it as a “multiple skin” of the actor, which multiplies and (in)corporates in various means and scenic elements. Thus, we will understand it beyond its technical function as a visual language, a beautification effect, or a mere element of character delineation. In doing so, we will trace the process of constructing this skin across diverse media and techniques, examining the factors and elements of a complex creative network, whether that process is material (physical plane) or virtual (mental plane).
Downloads
References
ALLOA, Emmanuel. Entre a transparência e a opacidade: o que a imagem dá a pensar. In: ALLOA, Emmanuel (org.). Pensar a imagem. Trad. Carla Rodrigues. São Paulo: Autêntica, 2017, p. 7-22.
ANZIEU, Didier. O eu-pele. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1989.
ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. São Paulo: Cengage Learning, 2016.
ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Max Limonad, 1985.
BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. São Paulo: Brasiliense,1984.
BERTHOLD, Margot. História mundial do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2014.
BRETON, David L. Rostos: ensaio de antropologia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.
CARAMELLA, Elaine (org.). Mídias, multiplicações e convergências. São Paulo: Senac, 2009.
CRAIA, Eladio. O virtual: destino da ontologia de Gilles Deleuze. Revista de Filosofia: Aurora, Curitiba, v. 21, n. 28, p. 107-123, jan./jun. 2009.
DESIDERI, Márcio R. Maquiagem cênica: técnica, processos e procedimentos. Bauru: Viena 2024.
DESIDERI, Marcio R. Contaminações mágicas: (in)corporações através da linguagem da maquiagem nas artes da cena. O Mosaico, Curitiba, v. 16, n.1, p. 60-84, jan./jun. 2023.
DESIDERI, Marcio R. Personas plásticas: as vozes da maquiagem nas artes cênicas. Voz e Cena, Brasília, v. 3, n. 2, p. 178-203, dez. 2022.
DESIDERI, Marcio R. Desterritórios nas artes virtuais: o campo híbrido do maquiartista, em redes de criação compartilhadas. Revista Rebento, São Paulo, n. 14, p. 271-293, jun. 2021.
DESIDERI, Marcio R. Processo criativo da maquiagem nas artes visuais: o ponto de vista de um “maquiartista”. 2021. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista (Unesp), São Paulo, 2021.
HARRIS, Maria I. Pele: do nascimento à maturidade. São Paulo: SENAC, 2016.
KATZ, Helena; GREINER, Christine. Por uma teoria do corpo mídia. In: GREINER, Christine (org.). O corpo: pistas para estudos interdisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.
KATZ, Helena. Corpo e processos de comunicação. Revista Fronteiras (Estudos midiáticos – UNISINOS), São Leopoldo, v. 3, n. 2, s/p, dez. 2001.
LARANJEIRAS, Gisele C. RIOS, Ana M. G. Incorporação: quando o corpo é templo. Caminhos, Goiânia, v. 17, n. 1, p. 109-122, jan./jun. 2019.
LEE, Henrique de O. Entrevista com Ernani Maletta: teatro, corpo e voz. Polifonia, Cuiabá, v. 21, n. 30, p. 307-317, jul./dez., 2015.
LEITE, Marcelo D. T. Funções expressivas e comunicativas da maquiagem na arte teatral. 2004. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2004.
LEPECKI, A.; MAYER, T. S. 9 variações sobre coisas e performance. Urdimento (Revista de Estudos em Artes Cênicas), Florianópolis, v. 2, n. 19, p. 93-99, 2019.
LEVY, Pierre. O que é virtual? São Paulo: Editora 34, 2001.
MAGALHAES, Mônica F. Maquiagem e pintura corporal: uma análise semiótica. 2010. Dissertação (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Letras, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2010.
MARQUES, Marcos Aurelio; HESSEL, Ana Maria Di Grado. O conceito de “virtual”: de Bergson a Deleuze, de Deleuze a Lévy. TECCOGS (Revista Digital de Tecnologias Cognitivas), São Paulo, n. 24, p. 205-220, jul./dez. 2021.
MARQUETTI, Flávia. O espetáculo a flor da pele. In: MARQUETTI, F. R.; FUNARI, P. P. A. (org.). Sobre a pele: imagens e metamorfoses do corpo. São Paulo: Editora Intermeios, 2015.
MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem: (understanding media). São Paulo: Cultrix, 1964.
NANCY, Jean-Luc. Imagem, mímeses e méthexis. In: ALLOA, Emmanuel (org.). Pensar a imagem. Trad. Carla Rodrigues. São Paulo: Autêntica, 2017, p. 55-72.
RAMOS, Adriana V. O design de aparência de atores e a comunicação em cena. 2008. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Faculdade de Ciências Humanas da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, 2008.
ORWELL, George. 1984. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos. São Paulo: Perspectiva, 2015.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 2008.
SALLES, Cecília. A. Redes de criação. São Paulo: Horizonte, 2006.
VASCONCELLOS, Jorge. Arte, subjetividade e virtualidade: ensaios sobre Bergson, Deleuze e Virilio. Rio de Janeiro: PUBLIT, 2005.
ZOFIRO, Sol (Solange de Cássia Paula). Peles cênicas: o ensino da maquiagem de caracterização em uma transformação metodológica na formação artístico pedagógica. 2024. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Centro de Letras e Artes, Universidade federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcio Ricardo Desideri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.