Scenic Processes: Light as a guiding element of scenic visuality based on the analysis of a scenic experiment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669040820240401

Abstract

This research is an analysis of a theatrical experiment that aims to understand how the visuality of light enters the performance as a complementary factor of the scene, focusing on the theatrical experiment entitled "Interrogation Room," conducted in the Lighting course of the Degree in Theatre at the Federal University of Maranhão (UFMA) during the 2022.4 vacation period. With a careful researcher's eye and based on bibliographic research, I analyzed the connections between how the light was conceived in harmony with the presented scene. Throughout this work, we explore not only the concept of the visuality of stage lighting but also seek to understand how light is used to create atmosphere, highlight elements, influence the audience's emotional perception, and the creative inventions through makeshift lighting solutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Lucas Santos Costa, UFMA

Graduando de Licenciatura em Teatro pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA), pesquisador da iluminação teatral e ex-bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), entre novembro de 2022 e abril de 2023

Abel Lopes Pereira, Universidade Federal do Maranhão UFMA

Orientador deste artigo. Prof. Me. Licenciado em Teatro-UFMA, ator-DRT-251, bonequeiro, iluminador, coordenador Técnico do Teatro Arthur Azevedo, integrante do Grupo de pesquisa Casemiro Coco e da Companhia Oficina de Teatro-COTEATRO. Atuando desde 2006 em produções de eventos, com especial vocação para a área técnica e pesquisador das linguagens da Iluminação Cênica, Cenografia e Teatro de Formas Animadas.

References

APPIA, Adolphe. A música e a encenação. Trad. Flávio Café. Revista do Laboratório de Dramaturgia - LADI - UnB - V. 2 e 3, Ano 1, 2016.

AZEVEDO, Maria de Fátima Mendes de; SANTOS, Michelle Steiner dos; OLIVEIRA, Rúbia de. O uso da cor no ambiente de trabalho: uma ergonomia da percepção. Ensaios de Ergonomia: Revista Virtual de Ergonomia. Florianópolis: UFSC, jun, 2000.

FARINA, Modesto; PEREZ, Clotilde; BASTOS, Dorinho. Psicodinâmica das cores em comunicação. 5. ed. aum. São Paulo: Edgard Blücher, 2016. 173 p. v. 5. ISBN 85-212-0399-3.

FÁVERO, Alexandre. Dramaturgias da Sombra. In: Móin-Móin: Revista de Estudos sobre o Teatro de Formas Animadas. Jaraguá do Sul: SCAR/UDESC, ano 8, v.9, 2012.

FORJAZ, Cibele. A revolução da luz: Uma reinvenção da função da luz no teatro, no início do século XX, estabelecendo novas relações espaciais entre os elementos visíveis da cena. A Luz em Cena, Florianópolis, v. 1, n.1, jul. 2021.

HELLER, Eva. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. Tradução Maria Lúcia Lopes da Silva. – 1. ed -- São Paulo: Gustavo Gili, 2013.

HELERBROCK, Rafael. "O que é LED?" Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/o-que-e/fisica/o-que-e-led.htm. Acesso em 21 de junho de 2024.

MORGADO, Alberto Luiz; BORGES, Paulo César Balardim. A luz cênica como visão espiritual: Gordon Craig e o design por símbolos. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 31, p. 007–019, 2018. DOI: 10.5965/1414573101312018007. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101312018007. Acesso em: 13 abr. 2024.

SOUZA, Fernanda Guimarães Mattos. Gambiarras de Luz: reflexões sobre a formação do iluminador cênico sob a ótica de três gerações cariocas. Dissertação de Mestrado em Artes. Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena, Escola de Comunicação. Rio de Janeiro: UFRJ, 2018.

TUDELLA, Eduardo A. da Silva. Práxis cênica como articulação de visualidade: a luz na gênese do espetáculo. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Escola de Teatro da Universidade Federal da Bahia, sob orientação do Prof. Dr. Ewald Hackler, Salvador, 2013.

TUDELLA, Eduardo. A luz na gênese do espetáculo [online]. Salvador: EDUFBA, 2017, 614 p. ISBN: 978- 85-232-1858-4. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9788523218584. Acesso em: 13 abr. 2024.

UFMA – Universidade Federal do Maranhão – Detalhes da estrutura curricular. Disponível em: https://sigaa.ufma.br/sigaa/public/curso/resumo_curriculo.jsf Acesso em: 13 abr. 2024.

UFMA – Universidade Federal do Maranhão – Curso de Licenciatura em Teatro. Disponível em:https://portalpadrao.ufma.br/profissoes/nossos-centros-academicos/campus-saoluis/teatro-sao-luis Acesso em: 13 abr. 2024.

WIERSBITZKI, Pâmela da Silva. A Iluminação Cênica na Estética Pós-Dramática: Entre a Criação da Cena e o Ensino do Teatro. Orientador: Profa. Dra. Fabiana Fontana. 2021. 55 f. TCC (Graduação) - Curso de Teatro, Artes Cênicas, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2021.

Published

2024-12-28

How to Cite

COSTA, Fernando Lucas Santos; PEREIRA, Abel Lopes. Scenic Processes: Light as a guiding element of scenic visuality based on the analysis of a scenic experiment. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 4, n. 08, p. 1–26, 2024. DOI: 10.5965/27644669040820240401. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/26008. Acesso em: 15 jan. 2025.