Light as an expression tool: dialogues about thinking and the sensory use of colors in Nadja Naira's work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669040720240801

Keywords:

Scenic lighting, Color, Sensation

Abstract

This article presents an excerpt from the master's research entitled Color on stage: a study on sensoriality in scenic creation processes, carried out with the Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas, da Universidade Federal de São João del-Rei, as a project linked to the Núcleo de Estudos em Técnicas e Ofícios da Cena, do Grupo de Estudos em História, Política e Cena (NETOC/GPHPC/UFSJ). This is the exposition and analysis of part of the data collected during the investigation, consisting of the selection of excerpts from the interview carried out with the illuminator Nadja Naira, on February 26, 2022, through the zoom videoconferencing platform. In addition to the selected materials, the article aims to make a partial presentation of the results obtained and disseminate the work methodology used during the investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura de Paula Resende, University of São Paulo

Doutoranda em Artes Cênicas na Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP). Mestra em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de São João del-Rei (PPGAC/UFSJ) e graduada em Teatro pela mesma Instituição. Atualmente é servidora da Secretaria de Educação do Estado do Espírito Santo e atua como professora de arte. Atriz e performer integrante do Grupo Balde, grupo de pesquisa independente em performance, teatro, urbanidade e visualidade. Possui interesse de pesquisa nas áreas de iluminação cênica, teoria das cores, teatro performativo, dança-teatro e arte-educação.

Berilo Luigi Deiró Nosella, Federal University of São João del-Rei

Professor of the Undergraduate Theatre Course and the Postgraduate Programme in Performing Arts at the Department of Performing Arts of the Federal University of São João del Rei. PhD in Performing Arts, in the line of History and Historiography of Theatre, from the Postgraduate Programme in Performing Arts at the Federal University of the State of Rio de Janeiro. Leader of the Research Group on History, Politics and the Stage (CNPq) and Coordinator of the Centre for the Study of Techniques and Crafts of the Stage/UFSJ. CNPq Research Productivity Fellow.

Nadja Naira Flugel, Pontifical Catholic University of Paraná

Possui graduação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná 1994 e Curso de Pós graduação LATU SENSU Aperfeiçoamento em Fundamentos Estéticos para Arte-Educação - Teatro, pela Faculdade de Artes do Paraná. Tem experiência na área de Artes Cênicas, com ênfase em Iluminação Cênica para teatro, Interpretação, Dramaturgia e Direção Teatral. Integrante da companhia brasileira de teatro desde 2002.

References

BARROS, Lilian Ried Miller. A cor no processo criativo: um estudo sobre a Bauhaus e a

teoria das cores de Goethe. São Paulo: Senac, 2006.

DUBATTI, Jorge. O teatro dos mortos. Trad. Sérgio Molina. São Paulo: Edições Sesc-SP, 2017. E-book/Edição do Kindle.

FARINA, M. Psicodinâmica das cores em comunicação. São Paulo: Blucher, 2011.

GOETHE, J. W. Doutrina das cores. Trad. Marco Giannotti. São Paulo: Nova Alexandria, 2013.

GOETHE, J. W. Contribuições para a óptica (1a parte) & O experimento como mediador entre objeto e sujeito. São Paulo: Antroposófica, 2011.

HELLER, E. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Olhares, 2021.

KANDINSKY, W. Do espiritual na arte. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

MALIÉVICTH, K. Forma, cor e sensação. Trad. Letícia Mei. São Paulo: Kinoruss, 2021.

MEIHY, J. C. S. B.; HOLANDA, F. História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto, 2007.

MIRANDA, Helder Moraes. Resenhando: portal de cultura e entretenimento. Portal de Cultura e entretenimento. Disponível em: https://www.resenhando.com/2021/11/critica-sem-palavras- espetaculo-mostra.html. Acesso em: 15 ago. 2022.

NEWTON, I. Óptica. Trad. André K. T. Assis. São Paulo: Edusp, 2002.

PEDROSA, I. Da cor à cor inexistente. Rio de Janeiro: Léo Christiano Editorial Ltda., 1982.

RESENDE, L. P. A cor em cena: um estudo sobre a sensorialidade nos processos de criação em iluminação. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Departamento de Artes da Cena, Universidade Federal de São João del-Rei, São João del-Rei, 2022.

RESENDE, L. P.; NOSELLA, B. L. D. Não somos nós, a luz em cena: uma cartografia da pesquisa em iluminação cênica na pós-graduação no Brasil. Ponta Grossa: Atena, 2022. 70 p.

SARAIVA, Hamilton Figueiredo. Interações físicas e psíquicas geradas pelas cores na iluminação teatral. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.

THOMPSON, Paul. A voz do passado: história oral. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

Published

2024-08-30

How to Cite

RESENDE, Laura de Paula; NOSELLA, Berilo Luigi Deiró; FLUGEL, Nadja Naira. Light as an expression tool: dialogues about thinking and the sensory use of colors in Nadja Naira’s work. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 4, n. 07, p. 1–25, 2024. DOI: 10.5965/27644669040720240801. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/25552. Acesso em: 21 dec. 2024.