Light as an expression tool: dialogues about thinking and the sensory use of colors in Nadja Naira's work
DOI:
https://doi.org/10.5965/27644669040720240801Keywords:
Scenic lighting, Color, SensationAbstract
This article presents an excerpt from the master's research entitled Color on stage: a study on sensoriality in scenic creation processes, carried out with the Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas, da Universidade Federal de São João del-Rei, as a project linked to the Núcleo de Estudos em Técnicas e Ofícios da Cena, do Grupo de Estudos em História, Política e Cena (NETOC/GPHPC/UFSJ). This is the exposition and analysis of part of the data collected during the investigation, consisting of the selection of excerpts from the interview carried out with the illuminator Nadja Naira, on February 26, 2022, through the zoom videoconferencing platform. In addition to the selected materials, the article aims to make a partial presentation of the results obtained and disseminate the work methodology used during the investigation.
Downloads
References
BARROS, Lilian Ried Miller. A cor no processo criativo: um estudo sobre a Bauhaus e a
teoria das cores de Goethe. São Paulo: Senac, 2006.
DUBATTI, Jorge. O teatro dos mortos. Trad. Sérgio Molina. São Paulo: Edições Sesc-SP, 2017. E-book/Edição do Kindle.
FARINA, M. Psicodinâmica das cores em comunicação. São Paulo: Blucher, 2011.
GOETHE, J. W. Doutrina das cores. Trad. Marco Giannotti. São Paulo: Nova Alexandria, 2013.
GOETHE, J. W. Contribuições para a óptica (1a parte) & O experimento como mediador entre objeto e sujeito. São Paulo: Antroposófica, 2011.
HELLER, E. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Olhares, 2021.
KANDINSKY, W. Do espiritual na arte. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
MALIÉVICTH, K. Forma, cor e sensação. Trad. Letícia Mei. São Paulo: Kinoruss, 2021.
MEIHY, J. C. S. B.; HOLANDA, F. História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto, 2007.
MIRANDA, Helder Moraes. Resenhando: portal de cultura e entretenimento. Portal de Cultura e entretenimento. Disponível em: https://www.resenhando.com/2021/11/critica-sem-palavras- espetaculo-mostra.html. Acesso em: 15 ago. 2022.
NEWTON, I. Óptica. Trad. André K. T. Assis. São Paulo: Edusp, 2002.
PEDROSA, I. Da cor à cor inexistente. Rio de Janeiro: Léo Christiano Editorial Ltda., 1982.
RESENDE, L. P. A cor em cena: um estudo sobre a sensorialidade nos processos de criação em iluminação. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Departamento de Artes da Cena, Universidade Federal de São João del-Rei, São João del-Rei, 2022.
RESENDE, L. P.; NOSELLA, B. L. D. Não somos nós, a luz em cena: uma cartografia da pesquisa em iluminação cênica na pós-graduação no Brasil. Ponta Grossa: Atena, 2022. 70 p.
SARAIVA, Hamilton Figueiredo. Interações físicas e psíquicas geradas pelas cores na iluminação teatral. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.
THOMPSON, Paul. A voz do passado: história oral. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Laura de Paula Resende, Berilo Luigi Deiró Nosella, Nadja Naira Flugel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.