Didactic possibilities of virtual teaching in scenic lighting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/27644669020220210206

Keywords:

stage lighting, pedagogy of light, creative process

Abstract

This article analyzes the experience of teaching in scenic lighting carried out in a virtual way, exploring the “new” possibilities and the use of didactic and pedagogical tools in this teaching process. The text explores the methodological procedures and theories used by the lighting teacher, Ciel Carvalho, in the planning and execution of the course “The Movement of Light as a Co-Creating Element in Dance”. The classes were held in April 2021, through the online platform google meet, as part of the Arte Urgente creation ateliers project. In this article, the difficulties, insecurities and overcoming of virtual teaching in scenic lighting, in a course given during the Covid-19 pandemic, are reported. The text reports, through interviews and data analysis, the experience of the creative process carried out by the students and professor of the course, in which the concept of present light, by TEIXEIRA (2019) was used as a device creator of the dance/performance video dramaturgy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wesdey Alencar, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Wesdey de Alencar Freitas é Ator, dançarino, intérprete criador, produtor, professor e pesquisador. Mestre em Artes pelo Instituto Federal do Ceará (IFCE) com linha de pesquisa em processos de cração em Arte. Especialização em Artes com área de conhecimento na educação, pela Faculdade Vale Nova do Imigrante (Venda Nova do Imigrante - ES). Graduado pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) no curso de Licenciatura em Teatro. Formado no Curso Técnico em Dança (Porto Iracema das Artes, Instituto Dragão do Mar, SESC/SENAC). Atuou como Bolsista de Iniciação à Docência PIBID/CAPES. Foi aluno-pesquisador junto ao Grupo de Pesquisa e Extensão Poéticas do Corpo (IFCE/CNPq), sob direção da Prof. Dra. Mônica Braga Marçal Dominé. Trabalhou como educador e assistente de educativo no Museu de Arte Contemporânea do Ceará (2011 - 2013). Atua como bailarino na Cia de Dança Rossana Pucci (Fortaleza-CE) e Professor de Jazz no Espaço Rossana Pucci (Fortaleza-CE). Foi professor de Jazz na Baillart Academia (FOrtaleza-CE) Foi aluno bolsista da Usina M Academia de Dança nas modalidades de Lyrical Jazz, Stiletto, Balé Clássico e Sapateado. Desde 2009 atua profissionalmente como ator, bailarino/dançarino, coreógrafo e produtor em diversos trabalhos. Integrou elenco de diversas companhias de teatro e de dança na cidade de Fortaleza, como Cia Teatral Acontece, Poéticas do Corpo, Cia Desconexo, Caravana Tragos e Garotos de Propaganda.

References

BONFITTO, M. Tecendo os sentidos: a dramaturgia como textura. Campinas, SP, v. 1, n. 1, 2011. DOI: 10.20396/pita.v1i1.8634753. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8634753.

GRAHAM, Katherine. In the Shadow of a Dancer: Light as Dramaturgy in Contemporary Performance. Contemporary Theatre Review, 28:2, 196-209, DOI: 10.1080/10486801.2017.1412953. Disponível em: https://doi.org/10.1080/10486801.2017.1412953

SOUZA, Iara Regina Da Silva. Os Sonhadores Das Sombras: Uma Cartografia poética Das micropolíticas De resistência Da Dramaturgia Da Luz Opus Lux. 2017. Tese de Doutorado. Universidade de Aveiro (Portugal).

TEIXEIRA, Jociel Carvalho. A Luz Presente: Um Percurso De Construção Dramatúrgica Da Luz Cênica. 2020. 143 Dissertação (Mestrado) - Instituto Federal do Ceará, Mestrado Profissional em Artes, Campus Fortaleza.

Published

2021-12-31

How to Cite

ALENCAR, Wesdey. Didactic possibilities of virtual teaching in scenic lighting. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 1–17, 2021. DOI: 10.5965/27644669020220210206. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/21164. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Luz e Cena em Campo Expandido. Iluminação e Audiovisual