In the light of creation: scenic lighting as the instigator of the creation of the short film “windows of the soul”
DOI:
https://doi.org/10.5965/27644669020220210202Keywords:
scenic lighting, short film, windows of the soul, creative processAbstract
This article aims to do an aesthetic and technical analysis of the creative process of the making of the short film “windows of the soul” by the director Jonas Estevão, developed at the second academic semester of 2020 at the Federal University of Ouro Preto, under orientation of the Professor Doctor Letícia Andrade, professor of Theatrical Lighting Design of the Arts Departament of the Philosophy and Arts Institute of the same University. The text describes how the Scenic Lighting was the main trigger of the aesthetic and narrative construction of the work.
Downloads
References
BEM, Cláudia Pinto de. A luz além da cena: vestígios do olhar de uma iluminadora. 2020. Tese (Doutorado em Pedagogia do Teatro) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020. doi:10.11606/T.27.2020.tde-26032021-153527. Acesso em: 2021-08-22.
COHEN, Miriam Aby. A cenografia como performance: influências da Quadrienal de Praga. REVISTA DO CENTRO DE PESQUISA E FORMAÇÃO. Sesc, São Paulo, 2018.
EISENSTEIN, Sergei. A Forma do Filme. Tradução de José Carlos Avelar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2002.
ISAACSSON, M. Cruzamentos históricos: teatro e tecnologias de imagem. Artcultura, v. 13, n. 23, 7 maio 2012.
MARCELINO, Danilo Lucas. ARTE-TECNOLÓGICA: A CAPTAÇÃO DE MOVIMENTOS PARA INTERAÇÃO COM PROJEÇÕES MAPEADAS. Resumos do 8º Seminário de Pesquisas em Andamento PPGAC/USP. São Paulo: PPGAC-ECA/USP, 2019.
RODRIGUES, Damiana Cerqueira Campos. O Cinema Teatral de Eisenstein: Década de 1920. Dissertação (Mestrado em Processos Composicionais para Cena – Programa de Pós-Graduação do Departamento de Artes Visuais do Instituto de Artes, Universidade de Brasília. Brasília, 2007.
SILVA, Tiago Malafaia Marques da. A intermidialidade entre Teatro e Cinema na obra de Alejandro Jodorowsky. Dissertação (Mestrado em Artes Cénicas) - Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade de Lisboa. Lisboa, 2019.
SIMÕES, Cibele Forjaz. A eletricidade entra em cena. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, [S. l.], v. 1, n. 31, p. 063-077, 2018. DOI: 10.5965/1414573101312018063. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101312018063. Acesso em: 8 mar. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jonas Estevão Ferreira Gomes, Leticia Andrade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.