Letters-performances for a Body-without-Organs: a cartographic research with writing bodies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101542025e120

Keywords:

cartography, letters-performances, art-education, writing bodies

Abstract

In a web of texts, we present reflections on practices for a Body-without-organs involving the writing of letter-performances. In a cartographic approach, the research path created modes of writing and layered images of the bodies that took part in it. The main objective of the research was to produce letter performances and connections between bodies. The participants wrote letters and produced intensities that were shown during the discussion. Deleuze and Guattari's Philosophy of Difference provided the conceptual basis for analyzing letter performances with expanding lines and movements. In the end, the intensities of the maps of connections and affections between bodies formed other maps.

Downloads

Author Biography

Leomar Peruzzo, Prefeitura Municipal de Blumenau

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestrado em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB). Especialização em Gênero e Diversidades na Escola pela UFPR. Especialização em Artes na Educação Infantil e Anos Iniciais pelo Instituto de Pós-Graduação e Extensão (IPGEX). Graduação em Artes Visuais pela FURB. Graduação em Teatro pela FURB. Professor de Artes na Prefeitura Municipal de Blumenau.

References

ARTAUD, A. O teatro e seu duplo. Trad. Teixeira Coelho. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BATTISTELLI, Bruna Moraes. Carta-grafias: entre cuidado, pesquisa e acolhimento. 2017. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social e Institucional) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/169461/001050429.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 19 set. 2024.

BRITES, Marina Ramos Soüb de Seixas. Escritura poética como escrita para a arte e suas possibilidades em registro: do caderno ao corpo. 2017. Dissertação (Mestrado em Arte) – Universidade de Brasília, Brasília, 2017. Disponível em: http://www.realp.unb.br/jspui/handle/10482/24217?mode=full. Acesso em: 19 set. 2024.

CIOTTI, Naira. O híbrido professor-performer: uma prática. 1999. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 1999.

CIOTTI, Naira. O professor-performer. Natal: EDUFRN, 2014.

CUNHA, Claudia Madruga. Filosofia Rizoma: metamorfoses do pensar. Curitiba: CRV, 2011.

CUNHA, Claudia Madruga. Filosofia da Diferença e Performance Art: ressonâncias e rizomas do performer professor. Revista Eletrônica Contraponto, Itajaí, v. 20, n. 2., p. 412-427, 2020a. Acesso em: 19 set. 2024. DOI: 10.14210/contrapontos.v20n2.p412-427.

CUNHA, Claudia Madruga. Em que se pode reconhecer uma pesquisa rizoma? Notas sobre o que pode vir a ser. In: CORAZZA, Sandra Mara (Org.). Métodos de transcriação: pesquisa em educação da diferença. Leopoldo: Oikos, 2020b, p. 59-85.

CUNHA, Claudia Madruga. Cartografia e pesquisa rizoma: especulações e experimentações em arte educação. In: CUNHA, Claudia Madruga (Org.). Cartografia: insurgências metodológicas e outras estéticas da pesquisa. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022, p. 23-51.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. Trad. Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, 1974.DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Lisboa: Relógio D’Água, 2000.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é Filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v.1. Trad. Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 1995.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v.3. Trad. Aurélio Guerra Neto, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 1996.

FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 197-210, 2008. Acesso em: 19 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p197-210

LAPOUJADE, David. Deleuze, os movimentos aberrantes. Trad. Laymert G. dos Santos. São Paulo: N-1 edições, 2015.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. Apresentação. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (Org.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009, p. 7-16.

PERUZZO, Leomar. “Cartas-performances para um corpo sem órgãos: usos e percursos cartográficos na pesquisa em arte educação”. In: CUNHA, Claudia Madruga; COSTA, Luciano Bedin da; MARDONES, Patrício Landaeta (Orgs). Conversações sobre a cartografia: em educação e áreas afins. São Paulo: Pimenta Cultural, 2025, p. 114 a 127. Acesso em: https://www.pimentacultural.com/livro/conversacoes-cartografia/

PERUZZO, Leomar. Cartas-performances para um corpo sem órgãos: três experimentos em arte - educação. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba - PR, 2023. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/82880?show=full. Acesso em: 20 set. 2024

RIBEIRO, Martha. Realismo Sedutor: o corpo-teatro e a invenção de realidades. São Paulo: Hucitec, 2022.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: N-1 edições, 2018.

SABER DE MELLO, Ines Saber de; AGUIAR, Franciele Machado de; BELCHIOR SANTOS, Jussara Belchior; PEDROSO DE OLIVEIRA, Luane Pedroso de; BITENCOURT, Matheus Abel Lima de; FRANZONI, Tereza. O que é escrita performativa?. Revista DA Pesquisa, Florianópolis, v. 15, n. esp., p. 01-24, 2020. Acesso em: 19 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0015

SCHECHNER, Richard. What is performance?. In: SCHECHNER, Richard (Author). Performance studies: an introduction. Second edition. New York & London: Routledge, 2006, p. 28-51.

SILVA, Juliana Vieira da. Narrativas do cotidiano (per)formativo: a escrita de cartas como modo de dizer-ser. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Escolar) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1128870. Acesso em: 19 set. 2024.

SOLIGO, Rosaura Angeliza. Quem forma quem? Instituição dos sujeitos. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/404520. Acesso em 19 set. 2024

SPINOZA. Ética. Tradução Tomaz Tadeu. 3ª edição, 1ª reimpressão, Edição Bilingue.

Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2013.

Published

2025-04-28

How to Cite

PERUZZO, Leomar. Letters-performances for a Body-without-Organs: a cartographic research with writing bodies. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 54, p. 1–26, 2025. DOI: 10.5965/1414573101542025e120. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26250. Acesso em: 6 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Corpos que escrevem II