Letters-performances for a Body-without-Organs: a cartographic research with writing bodies
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101542025e120Keywords:
cartography, letters-performances, art-education, writing bodiesAbstract
In a web of texts, we present reflections on practices for a Body-without-organs involving the writing of letter-performances. In a cartographic approach, the research path created modes of writing and layered images of the bodies that took part in it. The main objective of the research was to produce letter performances and connections between bodies. The participants wrote letters and produced intensities that were shown during the discussion. Deleuze and Guattari's Philosophy of Difference provided the conceptual basis for analyzing letter performances with expanding lines and movements. In the end, the intensities of the maps of connections and affections between bodies formed other maps.
Downloads
References
ARTAUD, A. O teatro e seu duplo. Trad. Teixeira Coelho. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
BATTISTELLI, Bruna Moraes. Carta-grafias: entre cuidado, pesquisa e acolhimento. 2017. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social e Institucional) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/169461/001050429.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 19 set. 2024.
BRITES, Marina Ramos Soüb de Seixas. Escritura poética como escrita para a arte e suas possibilidades em registro: do caderno ao corpo. 2017. Dissertação (Mestrado em Arte) – Universidade de Brasília, Brasília, 2017. Disponível em: http://www.realp.unb.br/jspui/handle/10482/24217?mode=full. Acesso em: 19 set. 2024.
CIOTTI, Naira. O híbrido professor-performer: uma prática. 1999. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 1999.
CIOTTI, Naira. O professor-performer. Natal: EDUFRN, 2014.
CUNHA, Claudia Madruga. Filosofia Rizoma: metamorfoses do pensar. Curitiba: CRV, 2011.
CUNHA, Claudia Madruga. Filosofia da Diferença e Performance Art: ressonâncias e rizomas do performer professor. Revista Eletrônica Contraponto, Itajaí, v. 20, n. 2., p. 412-427, 2020a. Acesso em: 19 set. 2024. DOI: 10.14210/contrapontos.v20n2.p412-427.
CUNHA, Claudia Madruga. Em que se pode reconhecer uma pesquisa rizoma? Notas sobre o que pode vir a ser. In: CORAZZA, Sandra Mara (Org.). Métodos de transcriação: pesquisa em educação da diferença. Leopoldo: Oikos, 2020b, p. 59-85.
CUNHA, Claudia Madruga. Cartografia e pesquisa rizoma: especulações e experimentações em arte educação. In: CUNHA, Claudia Madruga (Org.). Cartografia: insurgências metodológicas e outras estéticas da pesquisa. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022, p. 23-51.
DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. Trad. Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, 1974.DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Lisboa: Relógio D’Água, 2000.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é Filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v.1. Trad. Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 1995.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v.3. Trad. Aurélio Guerra Neto, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 1996.
FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 197-210, 2008. Acesso em: 19 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p197-210
LAPOUJADE, David. Deleuze, os movimentos aberrantes. Trad. Laymert G. dos Santos. São Paulo: N-1 edições, 2015.
PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. Apresentação. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (Org.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009, p. 7-16.
PERUZZO, Leomar. “Cartas-performances para um corpo sem órgãos: usos e percursos cartográficos na pesquisa em arte educação”. In: CUNHA, Claudia Madruga; COSTA, Luciano Bedin da; MARDONES, Patrício Landaeta (Orgs). Conversações sobre a cartografia: em educação e áreas afins. São Paulo: Pimenta Cultural, 2025, p. 114 a 127. Acesso em: https://www.pimentacultural.com/livro/conversacoes-cartografia/
PERUZZO, Leomar. Cartas-performances para um corpo sem órgãos: três experimentos em arte - educação. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba - PR, 2023. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/82880?show=full. Acesso em: 20 set. 2024
RIBEIRO, Martha. Realismo Sedutor: o corpo-teatro e a invenção de realidades. São Paulo: Hucitec, 2022.
ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: N-1 edições, 2018.
SABER DE MELLO, Ines Saber de; AGUIAR, Franciele Machado de; BELCHIOR SANTOS, Jussara Belchior; PEDROSO DE OLIVEIRA, Luane Pedroso de; BITENCOURT, Matheus Abel Lima de; FRANZONI, Tereza. O que é escrita performativa?. Revista DA Pesquisa, Florianópolis, v. 15, n. esp., p. 01-24, 2020. Acesso em: 19 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0015
SCHECHNER, Richard. What is performance?. In: SCHECHNER, Richard (Author). Performance studies: an introduction. Second edition. New York & London: Routledge, 2006, p. 28-51.
SILVA, Juliana Vieira da. Narrativas do cotidiano (per)formativo: a escrita de cartas como modo de dizer-ser. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Escolar) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1128870. Acesso em: 19 set. 2024.
SOLIGO, Rosaura Angeliza. Quem forma quem? Instituição dos sujeitos. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/404520. Acesso em 19 set. 2024
SPINOZA. Ética. Tradução Tomaz Tadeu. 3ª edição, 1ª reimpressão, Edição Bilingue.
Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.