Body, writing and performance in the work of four Latin American artists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104532024e110

Keywords:

body, performance, body art, textuality

Abstract

This article investigates the body as textuality in the works of four Latin American artists: Ana Mendieta, Regina José Galindo, Lygia Clark and Priscila Rezende. The analysis is based on the theoretical reflections of Leda Maria Martins and Sueli Rolnik, which allow us to interpret the multiple layers of meaning of these productions. Furthermore, the study dialogues with the history of performance art, especially body art, supported by the studies of Roselee Goldberg. From these approaches, the centrality of feminine issues and the unique methods with which each artist treats the body in their artistic practices stand out.   

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Author Biographies

Francisco de Paulo D'Avila Junior, Universidade Federal do Paraná

Doutorando  em Educação na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestrdo em Artes pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Bolsista Capes-Proex 2024-2028. 

Tais Chaves Prestes, Universidade Federal de Pelotas

Doutoranda em Letras na Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Mestrado e Especialização em Educação pelo Instituto Federal Sul Rio Grandense (IFSul). Licenciatura em Dança pela UFPel. Professora de Dança na rede Básica de Ensino.

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Published

2024-12-18

How to Cite

D’AVILA JUNIOR, Francisco de Paulo; PRESTES, Tais Chaves. Body, writing and performance in the work of four Latin American artists. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 53, p. 11–27, 2024. DOI: 10.5965/1414573104532024e110. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26225. Acesso em: 19 dec. 2024.