Encruza: Yorùbá metaphysics as an epistemology of black-Brazilian dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104532024e121

Keywords:

reduto, body, black-Brazilian dance, afrodiasporic philosophies

Abstract

This article investigates the possibilities of thinking about the aesthetics of a black-Brazilian dance, based on Afrodiasporic philosophies and the epistemologies of myth, body and ancestry, a path towards the cosmoperception of scenic processes in the spectacularity of black art - a case study anchored in the assembly of the dance show ENCRUZA. In this way, we present images, propositions and records of the possible paths of the Afrodiasporic pantheon adopted in choreographic processes. Reflections between body, life, spectacularity and Yorùbá metaphysics that reverberate in the propositions of scenic-ontological strongholds that collaborate in the gestural construction of the artist.

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Author Biography

Maicom Souza e Silva, Universidade de Brasília

Doutorando e Mestrado em Metafísica pela Universidade de Brasília (UnB). Especialista em Ensino de Dança pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).  Especialista em Artes na Educação pelo Centro de Ensino Superior Fabra. Bacharelado em Filosofia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

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Published

2024-12-18

How to Cite

SILVA, Maicom Souza e. Encruza: Yorùbá metaphysics as an epistemology of black-Brazilian dance. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 53, p. 1–21, 2024. DOI: 10.5965/1414573104532024e121. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26190. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Teatralidades negras, africanas e afrodiaspóricas