Lineages of “dança afro” in the city of Rio de Janeiro: plural panorama

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573104532024e122

Keywords:

afrodiasporic dances, afro-brazilian dance, afro-primitive dance, black dances, plurality in dance

Abstract

We present a brief mapping of Afrodiasporic dances in the city of Rio de Janeiro – especially what was called “dança afro”. Since the 1950s, a field of action in afro-diasporic dances has been built and demands a critical review of the history of dance, considering afro-referenced bodily perspectives that claim spaces in institutions and denounce the stereotyping of black bodies. Thus, we present the formation of some lineages of “dança afro” in the city, bringing the names of masters and artists in practice and demonstrating the plurality of their artistic proposals as thoughts in dance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laís Salgueira Garcez, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Mestrado em Antropologia Cultural pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Pós-Graduada em Preparação Corporal nas Artes Cênicas e Licenciada em Dança pela Faculdade Angel Vianna (FAV/RJ). Graduação - Licenciada em Sociologia pela Universidade do Rio de Janeiro (UFRJ). Técnica em Bailarino Contemporâneo (FAV).

References

ACOGNY, Patrick. As danças negras ou as veleidades para uma redefinição das práticas das danças da África. Rebento, São Paulo, n. 6, p. 131-156, maio 2017. Acesso em: 15 jul. 2020.

CONRADO, Amélia Vitória de Souza. Maria Meia Noite: pesquisa cênica afro-brasileira e desafios do processo criativo em dança. Repertório, Salvador, n. 24, p. 201-217, 2015.1. Acesso em: 19 fev. 2021. https://doi.org/10.9771/r.v0i0.14842.

DUNHAM, Katherine. Dances of Haiti. Los Angeles, CA: Center for Afro-American Studies, University of California, 1983.

FERRAZ, Fernando Marques Camargo. Rede terreiro: pluralidades na dança negra contemporânea. Antropolítica, Niterói, n. 33, p. 73-97, 2. sem. 2012. Acesso em: 11 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.22409/antropolitica2012.0i33.a41487.

GILROY, Paul. O Atlântico negro: modernidade e dupla consciência. Trad. Cid Knipel Moreira. Rio de Janeiro: Editora 34 / Centro de Estudos Afro-asiáticos UCAM, 2001.

KILOMBA, Grada. Plantation Memories: episodes of everyday racism. 2. ed. Münster: UNRAST-Verlag, 2010.

LUZ, Carmen. Entrevista concedida à Laís Salgueiro. 2023. (Não publicada)

MELGAÇO, Paulo Jr. Mercedes Baptista: a criação da identidade negra na dança. Rio de Janeiro: Fundação Cultural Palmares, 2007.

MONÃ, Valéria. Entrevista concedida à Laís Salgueiro. 2023. (Não publicada)

MONTEIRO, Marianna F. Martins. Dança Afro: uma dança moderna brasileira. Húmus 4. NORA, Sigrid (org.). Caxias do Sul: Lorigraf, 2011.

NELSON, Charles. Entrevista concedida à Laís Salgueiro. 2023. (Não publicada)

PIRES, Dickson Duarte. Por uma pedagogia dos corpos negros: o Grupo Terracotta e o projeto dançando a nossa cor no contexto da arte-educação em Uberlândia. 2019. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia. 2019.

RAMOSE, Mogobe Bernard. Sobre a legitimidade e o estudo da Filosofia Africana. Ensaios Filosóficos, v. IV, p. 6-23, out. 2011. Acesso em: 26 set. 2019.

SANTOS, Inacyra Falcão dos. Corpo e ancestralidade: uma proposta pluricultural de dança-arte-educação. 3. ed. São Paulo: Terceira Margem, 2006.

SANTOS, Lau Pereira dos. Do Oríkì à Elinga: princípios negrobrasileiros de atuação e encenação. Revista Brasileira dos estudos da presença, Porto Alegre, v. 12, n. 4, p. 1-24, out./dez. 2022. Acesso em: 8 fev. 2023. https://doi.org/10.1590/2237-2660121971vs01

SOUZA, Edilson Fernandes de. Entre o fogo e o vento: as práticas de batuques e o controle das emoções. 1998. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1988.

SILVA, Luciane da. Corpo em diáspora: colonialidade, pedagogia de dança e técnica Germaine Acogny. 2018. Tese (Doutorado em Artes da Cena) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

SILVA, Luciane da; SANTOS, Inaicyra Falcão dos. Colonialidade na dança e as formas africanizadas de escrita de si: perspectivas sul - sul através da técnica Germaine Acogny. Conceição/Conception, Campinas, v. 6, n. 2, p. 162-173, 2017. Acesso em: 19 nov. 2019. https://doi.org/10.20396/conce.v6i2.8648597

TAVARES, Júlio César de. Dança de guerra, arquivo - arma: elementos para uma teoria da capoeiragem e da comunicação corporal Afro-brasileira. 1984. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade de Brasília, Brasília, 1984.

TAVARES, Júlio César de. O que pode o corpo negro: uma introdução. In: TAVARES, Júlio César de (org.). Gramáticas das corporeidades afrodiaspóricas: perspectivas etnográficas. Curitiba: Appris, 2020, p. 19-30.

VILLEROY, Erika. Ballet Folclórico Mercedes Baptista: entre brasilidade e negritude no Rio de Janeiro das décadas de 1950 e 1960. Arte & Ensaios, v. 27, n. 41, P 110-126, jan.-jun. 2021. Acesso em: 15 nov. 2023. https://doi.org/10.37235/ae.n41.7

Published

2024-12-18

How to Cite

SALGUEIRA GARCEZ, Laís. Lineages of “dança afro” in the city of Rio de Janeiro: plural panorama. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 53, p. 1–25, 2024. DOI: 10.5965/1414573104532024e122. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26176. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Teatralidades negras, africanas e afrodiaspóricas