Writing and Theater in an Encounter with School: whirlwind possibilities, ETC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101542025e122

Keywords:

pedagogy of Performing Arts, theater Education, writing, school, education

Abstract

This article presents the foundations and concepts related to writing and theater practices conducted in public basic education schools in the state of Santa Catarina, called the ETC Workshop, designed and led by the author. The study revealed strategies that highlight writing as a means of inscription in the world, conceptualizing teaching as a dialogical action that emphasizes the presence of an active body in classrooms. It proposes playful games and words, aiming for participants to connect with their own writing through a whirlwind pedagogy, seeking to experiment with a writing process that engages the whole body through games and theatrical exercises in the school.   

Downloads

Author Biography

Júlia Fernandes Lacerda, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutorado em Artes Cênicas e Mestrado em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Graduação em Educação Artística – Habilitação em Artes Cênicas pela UDESC.  

References

BAGNO, Marcos. A norma oculta: Língua & Poder na sociedade brasileira. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

BARTHES, Roland. O prazer do texto. Trad. Jacó Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2008.

BERTRAND, Sara. Patos e lobos marinhos: conversas sobre literatura e juventude. Trad. Cícero Oliveira. São Paulo: Selo Emília, 2021.

BOAL, Augusto. Jogos para atores e não atores. São Paulo: Civilização Brasileira, 2004.

DESGRANGES, Flavio. Pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo:

Hucitec, 2006.

FERNANDES, Danúbia de Andrade. O gênero negro: apontamentos sobregênero, feminismo e negritude. Revista Estudos Feministas. Florianópolis: CFH-CCE/UFSC, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/46744. Acesso em: 16 dez. 2023.

FLUSSER, Vilém. A escrita: há futuro para a escrita? São Paulo: Annablume, 2010.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Trad. Moacir Gadotti e Lilian Lopes Martin. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’água, 2002.

FREIRE, Paulo.; MACEDO, Donaldo. Alfabetização: leitura do mundo/leitura da palavra. Trad. Lólio Lourenço de Oliveira. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

GUÉNOUN, Denis. A exibição das palavras: uma ideia (política) do teatro. Trad. Fátima Saadi. Rio de Janeiro: Teatro do Pequeno Gesto, 2003.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

JAFFE, Noemi. Escrita em movimento: sete princípios do fazer literário. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.

LACERDA, Júlia Fernandes. De Cá pra Lá: peças de cá teatro pra lá. (Org.). Florianópolis: Editora da Autora, 2023.

LACERDA, Júlia Fernandes. Práticas de escrita por meio da pedagogia do teatro na escola, etc. 2024. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2024. Disponível em: https://repositorio.udesc.br/entities/publication/fbf780a7-1dc3-4672-9197-7fb79343cc40 Acesso em: 14 mar. 2025.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2023.

MASSCHELEIN, Jan.; SIMONS, Maarten. A língua da escola: alienante ou emancipadora? In: LARROSA, Jorge. (Org). Elogio da Escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

NICOLETE, Adélia. Ateliês de dramaturgia: práticas de escrita a partir da integração artes visuais-texto-cena.2013. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

PIOVESAN, Ana Valéria.; TOLDO, Cláudia. Os fatores de textualidade e a construção de sentidos no texto. Entretextos. Londrina, v. 23, n. 2, p. 83–103, 2023. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47874. Acesso em: 23 abr. 2024.

PUPO, Maria Lúcia. Entre o mediterrâneo e o atlântico: uma aventura teatral. São Paulo: Perspectiva: Capes-SP: Fapesp-SP, 2005.

RANCIÉRE, Jacques. Escola, produção, igualdade. In: CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. (Org.) Jacques Rancière e a escola: educação, política e emancipação. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Jogar, representar: práticas dramáticas e formação. Trad.

Cássia Raquel da Silveira. São Paulo: Cosac-Naify, 2009.

SOARES, Carmela. Pedagogia do jogo teatral: uma poética do efêmero: o ensino do

teatro na escola pública. São Paulo: Editora Hucitec, 2010.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o Teatro. 4. ed. Trad. e rev. Ingrid Dormien Koudela e Eduardo José de Almeida Amos. São Paulo: Perspectiva, 1998.

SPOLIN, Viola. Jogos teatrais: o fichário de Viola Spolin. Trad. Ingrid Dormien Koudela. São Paulo: Perspectiva, 2006.

VIDOR, Heloise Baurich. Leitura e Teatro: aproximação e apropriação do texto literário. 2015. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

Published

2025-04-28

How to Cite

LACERDA, Júlia Fernandes. Writing and Theater in an Encounter with School: whirlwind possibilities, ETC . Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 54, p. 1–25, 2025. DOI: 10.5965/1414573101542025e122. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26159. Acesso em: 10 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Corpos que escrevem II