FlowJack Experiences: Proposals from a Black Artist in Creating Possibilities of Existence
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101542025e204Keywords:
dance, FlowJack, escrevivência, mandinga, blacknessAbstract
This article aims to show the life and professional strategies of the dancer, choreographer and above all, Hip Hop artist FlowJack. The text indicates that the practice of the analyzed artist represents ways of evidencing a black cultural artistic project towards decolonization. Furthermore, the article exposes aspects of the Uantpi dance teaching methodology and the Fluxo Mandinga workshop. This proposal, the result of doctoral research, employ writing as a methodology to highlight black epistemes in the field of scientific knowledge and presented Africanities as a way of life of black people imbued with a sense of humanity.
Downloads
References
ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. São Paulo: Jandaira, 2020.
ASSUMPÇÃO, Jorge Euzébio. O racismo e a sonegação da história afrodescendente no Rio Grande do Sul. São Leopoldo: Instituto Humanitas Unisinos, 2014. Disponível em: https://www.ihu.unisinos.br/entrevistas/531844-oracismo-sulino-e-a-sonegacao-da-historia-afrodescendente-no-rio-grande-do-sulentrevista-especial-com-jorge-euzebio-assumpcao#. Acesso em: 22 ago. 2022.
BENTO, Maria Aparecida. Branqueamento e branquitude no Brasil. Rio de Janeiro: CEERT, 2002.
BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, DF, n. 11, p. 89-117, maio/ago. 2013.
BRASIL. Lei nº 13.709, de agosto de 2018. Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais (LGPD). Diário Oficial da União, Brasília, 2018. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/l13709.htm. Acesso em: 30 out. 2023.
CANELLO, Luciana. Flowjack: indigente invisível. 2018. 1 fotografia.
CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. Tradução: Cláudio Willer. São Paulo: Veneta, 2020.
CONCEIÇÃO, Jackson (Flowjack). Entrevista concedida a Luciano. Porto Alegre, 2020.
CONCEIÇÃO, Jackson (Flowjack). Entrevista concedida a Luciano Tavares. Porto Alegre, 2021.
CONCEIÇÃO, Jackson (Flowjack). Entrevista concedida a Luciano Tavares. Porto Alegre, 2022.
CONCEIÇÃO, Jackson. Fluxo mandinga. [S.I.: s.n.]: 2023.
CONCEIÇÃO, Jackson (Flowjack). Entrevista concedida a Luciano Tavares. Porto Alegre, 2024.
COSTA, Jurandir Freire. Dar cor ao corpo: a violência do racismo. In: SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro: ou as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1990.
DIAS, Adriana Albert. A mandinga e a cultura malandra dos capoeiras (Salvador, 1910- 1925). Revista de História, [S.l.], n.1, v.2, 2009.
EVARISTO, Conceição. A escrevivência serve também para as pessoas pensarem. Entrevistadoras: Tayrine Santana e Alecssandra Zappaparoli. São Paulo: Itaú Social, 2020a. Disponível em: https://www.itausocial.org.br/noticias/conceicaoevaristo-a-escrevivencia-serve-tambem-para-as-pessoaspensarem/#:~:text=CONCEI%C3%87%C3%83O%20EVARISTO%20%E2%80%93%20%E2%80%9CA%20escreviv%C3%AAncia%20serve%20tamb%C3%A9m%20para %20as%20pessoas%20pensarem%E2%80%9D. Acesso em: 5 maio 2021.
EVARISTO, Conceição. Escrevivência e subtextos. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (Org.). Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020b.
EVARISTO, Conceição. Insubmissas lágrimas de mulheres. 6. ed. Rio de Janeiro, 2023.
FANON, Frantz. Pele negra máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
FLOWJACK. Costumização e design. [S.I.: s.n.]: 2023.1 imagem.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos.
Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista crítica de ciências sociais, n. 80,
p. 115-147, 2008.
LEMOS, Anielle Conceição. Inserção e permanência de bailarinas negras brasileiras no campo profissional da dança como representatividade negra e modo de resistência ao racismo. 2023. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2023.
MACHADO, Adilbênia Freire. Ancestralidade e encantamento como inspirações formativas: filosofia africana e práxis de libertação. Páginas de Filosofia, v. 6, n. 2, p. 51-64, 2014. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistasmetodista/index.php/PF/ article/view/6300/5256. Acesso em: 18 ago. 2022.
MACHADO, M. C.; FISCHER, A. L.. Gestão de pessoas na indústria criativa: o caso dos estúdios de animação brasileiros. Cadernos EBAPE.BR, v. 15, n. 1, p. 132–151, jan. 2017.
MIGNOLO, Walter. Desobediencia epistémica: retórica de la modernidade, lógica de la colonialidade, gramática de la descolonización. Buenos Aires: Del Signo, 2010.
MICA. MERCADO DE INDUSTRIAS CULTURALES ARGENTINAS. Método Uantpi – dança e tecendo em tinta preta – artes plásticas. Disponível em: https://mica.gob.ar/usuario/22030. Acesso em: 10 dez. 2023.
MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. 4 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
MUNIZ, Kassandra. Linguagem como mandinga: população negra e periférica reinventando epistemologias. In: SOUZA, Ana Lucia Silva. Cultura política nas periferias: estratégias de reexistência. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2021.
MUYLAERT, Camila Junqueira et al. Narrative interviews: an important resource in qualitative research. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 48, n. spe 2, p. 184-189, dez. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0080- 623420140000800027. Acesso em: 23 mai. 2022
RIOS, Flavia; RATTS, Alex. A perspectiva interseccional de Lélia Gonzalez. 2018. Disponível em: https://estudosetnicosraciais.files.wordpress.com/ 2018/04/264872160-a-perspectiva-interseccional-de-lelia-gonzalez.pdf. Acesso em: 05 ago. 2021
SANTOS, Vanicléia Silva. As bolsas de mandinga no espaço Atlântico: século XVIII. 2008. Tese (Doutorado em História Social) – Universidade de São Paulo, 2008.
SILVA, Frederico A. B. da; ZIVIANI, Paula. Mercado de trabalho da cultura: considerações sobre a meta 11 do plano nacional de cultura (PNC). Brasília: Rio de Janeiro: Ipea, 2021.
SILVA JUNIOR, Paulo Melgaço da. Mercedes Baptista e Consuelo Rios: A presença negra e a luta antirracista no Ballet do Theatro Municipal do Rio de Janeiro. In: COPENE - CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISADORES/AS NEGROS/AS - ARTISTAS NEGRAS E PRODUÇÃO DO CONHECIMENTO BRASILEIRO: ALGUMAS REFLEXÕES POR UMA SOCIOLOGIA DAS AUSÊNCIAS, 11., 2021, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2021. Organizadora: Sirlene Ribeiro Alves.
SIMAS, Luiz Antonio; RUFINO, Luiz. Encantamento: sobre política de vida. Rio de Janeiro: Mórula, 2020. 1 E-book.
SIQUEIRA, Maria de Lourdes. Ancestralidade e produção do conhecimento. In: SIQUEIRA, Maria de Lourdes. Siyayma: uma visão africana do mundo. Edição da autora, 2006. p. 29-35.
TAVARES, Luciano Correa. Escritas amefricanizadas de si na dança: masculinidades negras. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2024. 260 p.
UANTPI, Vovo. Método Uantpi. Rosario, 2023. Disponível em: https://metodouantpi.wixsite.com/uantpi. Acesso em: 10 fev. 2025.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.