Subversions of gender, sexuality and ageism: the play Oramortem by in-Próprio Coletivo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103522024e0113

Keywords:

Brazilian theater, contemporary theater, feminism, ageism

Abstract

In this article, we analyzed how the categories of male and female are denaturalized in the play Oramortem (2015), which marks the emergence of in-Próprio Coletivo in the city of Cuiabá (MT). We sought to investigate how the assumption of a feminist discourse by the artist collective contradicted a historical trend in Brazilian theater and how it related to others distinct characteristics of that work such as the approach to sexuality of elderly people, the hybridism of artistic languages, the emphasis on visuality and the predominance of less substantial and affirmative modes of presence. 

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Author Biography

Vicente Carlos Pereira Junior, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Mestrado em Artes Cênicas pela UNIRIO. Especialização em Gestão e Políticas Culturais pela Universidade de Girona – Espanha. Graduação em Artes Cênicas pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).

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Published

2024-09-22

How to Cite

PEREIRA JUNIOR, Vicente Carlos. Subversions of gender, sexuality and ageism: the play Oramortem by in-Próprio Coletivo. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 52, p. 1–23, 2024. DOI: 10.5965/1414573103522024e0113. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25811. Acesso em: 18 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Ações feministas/corpas decoloniais: cenários do sul