The reverse birth or the vertigo of returning
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103522024e0103Keywords:
abjection, feminine, symptom, performativity, contemporary theaterAbstract
In the present article, the author draws on some central concepts of psychoanalysis, such as the “enigma of sexuality” and the “family romance,” for an autoethnographic exercise that takes gender issues and the territory of scene and performance as focuses of work and experience. She primarily delves into the concept of the “feminine masquerade” by psychoanalyst Joan Rivière to think about gender performativity in its symptomatic dimension, adopting, through the affiliation with the author Julia Kristeva, an abject perspective.
Downloads
References
BERGER, Éléonore. Tuer la mère. Quand Luce Irigaray rencontre Angélica Liddell. In: Eva García-Ferrón y Cristina Ros-Berenguer (coord.). Dramaturgia femenina actual. De 1986 a 2016. Feminismo/s, 30 (diciembre/2017): 21-30, DOI: 10.14198/fem.2017.30.01.
BERNSTEIN, Ana. A performance solo e o sujeito autobiográfico. Revista Sala Preta. São Paulo, v. 1, n. 1, 2001. p. 91-103.
DESPENTES, Virginie. Teoria King Kong. Trad.: Márcia Bechara. São Paulo: n-1 edições, 2016.
FABIÃO, Eleonora. Programa performativo: O corpo-em-experiência. Revista do Lume, n. 4, dez./2013.
FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: Mulheres, corpo e acumulação primitiva. Trad.: Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2017.
FEDERICI, Silvia. O ponto zero da revolução: trabalho doméstico, reprodução e luta feminista. Trad.: Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2019.
FROIDEVAUX-METTERIE, Camille. Le corps de femmes: La bataille de l’intime. Paris: Philosophie Magazine Éditeur, 2018.
GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje (Anpocs), 1984. p. 223-244.
IACONELLI, Vera. Mal-estar na maternidade: do infanticídio à função materna; orientador Nelson da Silva Junior. São Paulo, 2012. 130 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
KEHL, Maria Rita. Deslocamentos do feminino: a mulher freudiana na passagem para a modernidade. São Paulo: Boitempo, 2016.
KRISTEVA, Julia. Pouvoirs de l’horreur: Essai sur l’abjection. Paris: Éditions du Seuil, 1980, Approche de l’abjection, p. 7-27. Trad. Allan Davy Santos Sena. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/334123020/Poderes-Do-Horror-de-Julia-Kristeva-Capi1.
LEAL, Dodi Tavares Borges. Performatividade transgênera: equações poéticas de reconhecimento recíproco na recepção teatral; orientador Luis Guilherme Galeão da Silva. São Paulo, 2018, 534 f.
LEITE, Janaina Fontes. Ensaios sobre o feminino e a abjeção na ob-scena contemporânea. Tese (Doutorado em Teoria e Prática do Teatro) – Universidade de São Paulo, 2021.
LEITE, Janaina Fontes. Conversas com meu pai + Stabat Mater: uma trajetória de Janaina Leite. Belo Horizonte: Editora Javali, 2020.
LEITE, Janaina Fontes. Feminino Abjeto. Revista Aspas, 8(1), 2018, 210-240. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v8i1p210-240. Acesso em: 17 fev. 2019.
LIDDELL, Angélica. Primera carta de San Pablo a los Coríntios; You are my destiny, Lo stupro di Lucrezia; Tandy; La novia del Sepulterero. Diario; Salmos. Ciclo de las resurrecciones, Segovia: Ediciones La uña rota, 2015.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
MULVEY, Laura. A phantasmagoria of the female body/Cindy Sherman. Newleft Review, n. 88, 1991.
PRECIADO, Paul B. Manifesto contrassexual: Práticas subversivas de identidade sexual. Trad.: Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: n-1 edições, 2014.
PRECIADO, Paul B. Um apartamento em Urano (Conferência). Trad.: C. Q. Kushiner & P. S. Souza Jr. Lacuna: uma revista de psicanálise. São Paulo, n. 8, p. 12, 2019. Disponível em: https://revistalacuna.com/2019/12/08/n-8-12/.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Trad: Alain François [et al.]. Campinas: UNICAMP, 2007.
RIVERA, Tania. Subversões da lógica fálica – Freud, Lacan, Preciado. Psicanalistas pela democracia. Disponível em:
https://psicanalisedemocracia.com.br/2019/12/subversoes-da-logica-falica-freud-lacan-preciado-por-tania-rivera/. Acesso em: 24 dez. 2019.
RIVIÈRE, Joan. (1929) A feminilidade como máscara. Psyquê. São Paulo, Ano IX, n. 16, jul./dez. 2005, p. 13-24.
RYKNER, Arnaud. Nota sobre o dispositivo. Trad.: Alexandra Moreira da Silva. Porto: Edições Afrontamento, 2018.
SEGATO, Rita Laura. O Édipo brasileiro: a dupla negação de gênero e raça. Série antropologia. 400, Brasília. 2006.
TARELHO, Luiz Carlos. A teoria da sedução generalizada de Jean Laplanche e o descentramento do ser humano. J. psicanal., São Paulo, v. 45, n. 83, p. 97-107, dez. 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010358352012000200009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 22 dez. 2020.
VALLEJO, Américo; MAGALHÃES, Ligia C. Lacan: operadores da leitura. São Paulo: Perspectiva, 2008.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.