The scene and theory between us and him, the self and the other
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0102Keywords:
theater theory, community, identity, opacity, subjectivationAbstract
Through this article, the author intended to carry out a self-reflection of his theoretical praxis. He also aimed to insert this praxis within a set of critical and analytical efforts by some other researchers. The main purpose was related to the attempt to circumscribe problems that the author has faced regarding the relationships between theatrical creation and collective identities and subjectivities (class, race, gender and others). This scope, revisited in the article, was also what was present in the successive projects of the ongoing research program on the subjectivities and policies of the contemporary scene that the researcher has been developing since 2009.
Downloads
References
ANUNCIAÇÃO, Aldri. Namíbia, não. Salvador: UDUFBA, 2012.
BUTLER, Judith. Corpos que importam – os limites discursivos do “sexo”. São Paulo: n-1 edições, 2019.
DA COSTA, José. Dentro e fora do teatro e da representação: modos de lidar com o comum e com o outro. Sala Preta, São Paulo, v.14, n.2, p. 22-46, 2014. Acesso em: 30 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v14i2p22-46.
DA COSTA, José. Dentro e fora da cena: modos de confrontar o comum. Sala Preta, São Paulo, v.19, n.1, p. 276-287, 2019 a. Acesso em: 30 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v19i1p276-287.
DA COSTA, José. O teatro atravessado: imagem, corpo e política na cena contemporânea. In: Óscar Cornago, Sílvia Fernandes, Júlia Guimarães (Org.) O teatro como experiência pública. São Paulo: Hucitec, 2019 b, p.242–263.
DA COSTA, José. Le sujet et la communauté comme images de la scène.
Alternatives Théâtrales – revue des arts de la scène, Bruxelas, v.143, p. 74-79, Juillet 2021.
DA COSTA, José. Comunidade como inquietação: a cena fraturada. In: Sílvia Fernandes, José Da Costa (Org.) Políticas da cena contemporânea: comunidades e contextos. São Paulo: Hucitec, 2023, p. 339-355.
DOURADO, Rodrigo Carvalho Marques. Bonecas falando para o mundo: identidades “desviantes” de gênero e sexualidade no teatro. Recife: SESC, 2017.
FERNANDES, Sílvia. Teatro expandido em contexto brasileiro: o trabalho de Lia Rodrigues. In: Óscar Cornago, Sílvia Fernandes, Júlia Guimarães (Org.). O teatro como experiência pública. São Paulo: Hucitec, 2019, p. 213-238.
FERNANDES, Sílvia. Atos de profanação. Sala Preta, São Paulo, v. 20, n.1, p. 185-197, 2020. Acesso em: 30 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v20i1p185-197.
FERNANDES, Sílvia. Memórias dissidentes: Nossa Odisseia, de Christiane Jatahy. Urdimento – Revista de estudos em artes cênicas, Florianópolis, v.3, n. 42, p. 1-20, 2021. Acesso em: 30 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0212.
FERNANDES, Sílvia. Cenas de contexto. In: Sílvia Fernandes, José Da Costa (Org.) Políticas da cena contemporânea: comunidades e contextos. São Paulo: Hucitec, 2023, p. 270-289.
GILROY, Paul. “Joias trazidas da servidão”: música negra e política da autenticidade. In: O atlântico negro: modernidade e dupla consciência. Trad. Cid Knipel Moreira. São Paulo: Editora 34; Rio de Janeiro: Universidade Cândido Mendes, Centro de Estudos Afro-asiáticos, 2012, p. 157-221.
GUIMARÃES, Júlia. Performar teoria, estranhar identidades. In: Sílvia Fernandes, José Da Costa (Org.) Políticas da cena contemporânea: comunidades e contextos. São Paulo: Hucitec, 2023, p. 320-338.
HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: Tomaz Tadeu da Silva (Org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Petrópolis: Vozes, 2000, p. 103-133.
HALL, Stuart. Que “negro” é esse na identidade negra? In: (org.) Da Diáspora: Identidades e mediações culturais. Trad. Adelaine La Guardia Resende ... [et al]. Belo Horizonte: Ed UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003, p. 335-349.
MBEMBE, Achille. Réquiem para o escravo. In: Crítica da razão negra. Trad. Sebastião Nascimento. São Paulo: n-1 edições, 2022, p. 229-261.
PRECIADO, Paul B. Texto junkie – sexo, drogas, e biopolítica na era farmacopornográfica. Trad. Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: n-1 edições, 2018.
RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. Trad. Angela Leite Lopes. Ed. 34, 1996.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Trad. Mônica Costa Netto. São Paulo: EXO experimental org.; Ed. 34, 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.