The scene and theory between us and him, the self and the other

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0102

Keywords:

theater theory, community, identity, opacity, subjectivation

Abstract

Through this article, the author intended to carry out a self-reflection of his theoretical praxis. He also aimed to insert this praxis within a set of critical and analytical efforts by some other researchers. The main purpose was related to the attempt to circumscribe problems that the author has faced regarding the relationships between theatrical creation and collective identities and subjectivities (class, race, gender and others). This scope, revisited in the article, was also what was present in the successive projects of the ongoing research program on the subjectivities and policies of the contemporary scene that the researcher has been developing since 2009. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Da Costa, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Professor titular e atual Reitor da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Seu último livro, Políticas da cena contemporânea: comunidades e contextos, foi organizado com Sílvia Fernandes e publicado pela Hucitec em 2023. 

References

ANUNCIAÇÃO, Aldri. Namíbia, não. Salvador: UDUFBA, 2012.

BUTLER, Judith. Corpos que importam – os limites discursivos do “sexo”. São Paulo: n-1 edições, 2019.

DA COSTA, José. Dentro e fora do teatro e da representação: modos de lidar com o comum e com o outro. Sala Preta, São Paulo, v.14, n.2, p. 22-46, 2014. Acesso em: 30 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v14i2p22-46.

DA COSTA, José. Dentro e fora da cena: modos de confrontar o comum. Sala Preta, São Paulo, v.19, n.1, p. 276-287, 2019 a. Acesso em: 30 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v19i1p276-287.

DA COSTA, José. O teatro atravessado: imagem, corpo e política na cena contemporânea. In: Óscar Cornago, Sílvia Fernandes, Júlia Guimarães (Org.) O teatro como experiência pública. São Paulo: Hucitec, 2019 b, p.242–263.

DA COSTA, José. Le sujet et la communauté comme images de la scène.

Alternatives Théâtrales – revue des arts de la scène, Bruxelas, v.143, p. 74-79, Juillet 2021.

DA COSTA, José. Comunidade como inquietação: a cena fraturada. In: Sílvia Fernandes, José Da Costa (Org.) Políticas da cena contemporânea: comunidades e contextos. São Paulo: Hucitec, 2023, p. 339-355.

DOURADO, Rodrigo Carvalho Marques. Bonecas falando para o mundo: identidades “desviantes” de gênero e sexualidade no teatro. Recife: SESC, 2017.

FERNANDES, Sílvia. Teatro expandido em contexto brasileiro: o trabalho de Lia Rodrigues. In: Óscar Cornago, Sílvia Fernandes, Júlia Guimarães (Org.). O teatro como experiência pública. São Paulo: Hucitec, 2019, p. 213-238.

FERNANDES, Sílvia. Atos de profanação. Sala Preta, São Paulo, v. 20, n.1, p. 185-197, 2020. Acesso em: 30 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v20i1p185-197.

FERNANDES, Sílvia. Memórias dissidentes: Nossa Odisseia, de Christiane Jatahy. Urdimento – Revista de estudos em artes cênicas, Florianópolis, v.3, n. 42, p. 1-20, 2021. Acesso em: 30 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0212.

FERNANDES, Sílvia. Cenas de contexto. In: Sílvia Fernandes, José Da Costa (Org.) Políticas da cena contemporânea: comunidades e contextos. São Paulo: Hucitec, 2023, p. 270-289.

GILROY, Paul. “Joias trazidas da servidão”: música negra e política da autenticidade. In: O atlântico negro: modernidade e dupla consciência. Trad. Cid Knipel Moreira. São Paulo: Editora 34; Rio de Janeiro: Universidade Cândido Mendes, Centro de Estudos Afro-asiáticos, 2012, p. 157-221.

GUIMARÃES, Júlia. Performar teoria, estranhar identidades. In: Sílvia Fernandes, José Da Costa (Org.) Políticas da cena contemporânea: comunidades e contextos. São Paulo: Hucitec, 2023, p. 320-338.

HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: Tomaz Tadeu da Silva (Org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Petrópolis: Vozes, 2000, p. 103-133.

HALL, Stuart. Que “negro” é esse na identidade negra? In: (org.) Da Diáspora: Identidades e mediações culturais. Trad. Adelaine La Guardia Resende ... [et al]. Belo Horizonte: Ed UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003, p. 335-349.

MBEMBE, Achille. Réquiem para o escravo. In: Crítica da razão negra. Trad. Sebastião Nascimento. São Paulo: n-1 edições, 2022, p. 229-261.

PRECIADO, Paul B. Texto junkie – sexo, drogas, e biopolítica na era farmacopornográfica. Trad. Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: n-1 edições, 2018.

RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. Trad. Angela Leite Lopes. Ed. 34, 1996.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Trad. Mônica Costa Netto. São Paulo: EXO experimental org.; Ed. 34, 2005.

Published

2024-07-24

How to Cite

DA COSTA, José. The scene and theory between us and him, the self and the other. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 51, p. 1–26, 2024. DOI: 10.5965/1414573102512024e0102. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25614. Acesso em: 1 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: O que fazer com a teoria teatral?