Twists of the Visible in "A emparedada da Rua Nova" by E Theater and Dance Company and "This is my Body" by Janet Toro
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0106Keywords:
violence, performance, theoryAbstract
This article investigates the temporal and spatial disagreements between the immediate and shared act of performance exhibition and observation, more common in theory. To do so, it analyzes the works "A emparedada da Rua Nova" (2017) by E² Theater and Dance Company and "This is my Body" (2019) by Janet Toro, which choose to invert the usual visibility relationships in performance. Through them, it is demonstrated how both deal with violence not merely as a theme, but as a constituent of the work through twists of what is made visible to the audience, which precisely surpasses an affirmative relationship of performative demonstration and calls the audience to a reflective experience of theoretical order.
Downloads
References
ADEYEMI, Kemi. Beyond 90º: the angularities of Black/Queer/Women/Lean. In: Women & Performance. Revista digital. 2019. Disponível em: https://www.womenandperformance.org/bonus-articles-1/29-1/adeyemi Acesso em: 7 fev. 2024.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. In: ADORNO et al. Teoria da Cultura de massa. São Paulo: Paz e Terra, 2000. p.221-254.
BENJAMIN, Walter. Der destruktive Charakter. Gesammelte Schriften. Hrsg. Tilman Rexroth. Vol. 4.1. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1972. 396-398. Disponível em: https://archive.org/ details/GesammelteSchriftenBd.4
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. Vol. I. Trad. Sérgio Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BÍBLIA. Bíblia de Jerusalém. São Paulo: Paulinas, 1981
BOUCIER, Paul. História da dança no ocidente. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BRAGA, Paula. Os anos 1960: descobrir o corpo. In: BARCINKI, Fabiana (org.) Sobre a arte brasileira: da Pré-história aos anos 1960. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes: Edições Sesc São Paulo, 2014. p.294-323.
BUTLER, Judith. Os atos performativos e a constituição do gênero: um ensaio sobre fenomenologia e teoria feminista. In: Caderno de Leituras n. 78. Edições Chão da Feira, 2018. p.1-16.
CORPO RASTREADO. Site oficial. Disponível em: https://www.corporastreado.com/ciae2?pgid=k8hfsgsq-89666da5-c30a-4f00-9251-018efda4a36c. Acesso em: 05 fev. 2024
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: ed. 34, 1998.
FAVARETTO, Celso. Ainda a arte contemporânea. São Paulo: n-1 edições, 2023.
FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.
FOSTER, Susan Leigh. Dancing and Theorizing and Theorizing Dancing. In: BRANDSTETTER, Gabriele. KLEIN, Gabriele (org). Dance [and] Theory. Hamburgo: Universität Hamburg/Transcript, 2013. p.19-33.
FRAYZE-PEREIRA, João A. Arte, dor: inquietudes entre estética e psicanálise. São Paulo: Ateliê Editorial, 2005.
GINZBURG, Jaime. Literatura, violência e melancolia. São Paulo: Autores associados, 2013.
HAMACHER, Werner. Aformativo, greve: a “Crítica da violência” de Benjamin. In: BENJAMIN, Andrew; OSBORNE, Peter (org.). A filosofia de Walter Benjamin: destruição e experiência. São Paulo: Jorge Zahar, 1997.
KORNBLUH, Anna. Against anti-theory. In: E-flux, 9 fev. 2024. Disponível em; https://www.e-flux.com/notes/589060/against-anti-theory. Acesso em 14 fev. 2024.
KUNST, Bojana. Politics of time. In: BRANDSTETTER, Gabriele. KLEIN, Gabriele (org). Dance [and] Theory. Hamburgo: Universität Hamburg/Transcript, 2013. p.167-171.
LÖWY, Michael. Walter Benjamin: aviso de incêndio: uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. São Paulo: Boitempo, 2005.
MATERNO, Ângela. O Olho e a Névoa considerações sobre a teoria do teatro. Sala Preta, [S. l.], v. 3, p.31-41, 2003. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57117. Acesso em: 12 fev. 2024.
MERCÊS, Carolina Silva. Alicerce e revestimento: tradição e modernidade em A emparedada da Rua Nova, de Carneiro Vilela. Dissertação (Mestrado em Filosofia) -Universidade do Estado de São Paulo, 2018.
MORAIS, Frederico. O corpo é o motor da obra. Arte em revista, n. 7, p.47-52, 1970.
MORALES, Carolina Benaventes. The ‘True Truths’ in the Research of Artists Janet Toro and Voluspa Jarpa. In: Journal for artistic research – online. 19 out. 2023. Disponível em: https://jar-online.net/en/true-truths-research-artists-janet-toro-and-voluspa-jarpa Acesso em: 7 fev. 2024.
MOTEN, Fred. Ser prete e ser nada (misticismo na carne). In: BARZAGHI, Clara; PATERNIANI, Stella Z.; ARIAS, André (org.) Pensamento Negro Radical. São Paulo: Crocodilo; N-1 edições, 2021. p.131-192.
MULVEY, Laura. Visual pleasure and narrative cinema. In: Feminism and film theory. Reino Unido: Routledge, 2013, p.57-68.
NANCY, Jean Luc. 58 indícios sobre o corpo. In: Revista UFMG. Vol. 19, n. 1 e 2. Belo Horizonte. Jan/Dez. 2012.
PHELAN, Peggy. A ontologia da performance: representação sem reprodução. Revista de comunicação e linguagens, Lisboa, n. 24, p.171-191, 1997.
PORTAL MUD ENTREVISTA - Eliana de Santana e Hernandes de Oliveira sobre a X Mostra do Fomento à Dança. Youtube, 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=tOCrCa7o-FQ&itct=CAoQpDAYBSITCIXbyLvL5dMCFdXfqgodlKUIIDIGcmVsbWZ1SI6Q46C26aGn-AE%3D&gl=US&hl=en&client=mv-google&ab_channel=PortalMUD. Acesso em: 05 fev. 2024.
RAMOS, Graciliano. Memórias do cárcere. Rio, São Paulo: Record, V. I, 1977.
TORO, Janet. Site oficial. Texto da artista sobre a obra Este es mi cuerpo. 2019. Disponível em: https://janet-toro.com/performances/ Acesso em: 07 fev. 2024.
VILELA, Carneiro. A emparedada da Rua Nova. Recife: Cepe, 2013.
WARD, Frazer. No innocent bystanders: performance art and audience. Reino Unido: Dartmouth college press, 2012.
Músicas consultadas
BARROSO, Inezita. Viola quebrada. São Paulo: Inter CD Records, 1972/2001.
CARIOCA, J. Meu gurufim. São Paulo: CID, 1986.
DA QUEBRADA, Linn. I míssil. São Paulo: Altafonte editora. 2021.
MONTEVERDI, Claudio. Lamento della Ninfa, 1638. Disponível em: https://www.letras.mus.br/jordi-savall/1695267/traducao.html. Acesso em 13 fev. 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.