Curatorship and coloniality: contradictions in MITsp’s decolonization process
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103522024e0201Keywords:
curating in performing arts, decoloniality, international theater festivalsAbstract
How to approach curation in the Performing Arts through the lens of theories and experiences from the periphery of capitalism? This study addresses this question by analyzing the editions of the Mostra Internacional de Teatro de São Paulo from 2016 to 2020, using a framework that critiques colonial legacies and anticipates decolonization. In this context, the curatorial field emerges as a contested space where institutional pressures from the art market intersect with the demands of social movements aiming to transform the world as we know it.
Downloads
References
ARAÚJO, A; MARQUES, G. Cenas de outros presentes, ações para outros futuros. Cartografias.Mitsp_04 2017, v. 4, n. 1, p. 10-11, 2017.
ASSIS, F; SOBRAL, S; ANDRADE, W. II Seminário de Internacionalização das Artes Cênicas Brasileiras. 2019. Disponível em: https://mitsp.org/2019/seminario-de-internacionalizacao/. Acesso em: 04 ago. 2022.
BARSANELLI, M. L. Pouco exportado, teatro brasileiro mira internacionalização. 2018. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2018/10/pouco-exportado-teatro-brasileiro-mira-internacionalizacao.shtml. Acesso em: 12 out. 2022.
BRASIL, G. a_ponte: cena do teatro universitário: Fronteiras e movências de uma experiência em processo. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, mar./abr. 2021. https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0114
BRASILEIRO, C. V.; LEAL, D. T. B. Crítica, cura e curadoria. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, mar./abr. 2021. Acesso em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19363
COCOTLE, B. C. Nós prometemos descolonizar o museu: uma revisão crítica da política museal contemporânea. In: MASP AFTERALL. Arte e descolonização. São Paulo: Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand, 2019.
CORREA, C. C.; VERMELHO, M.; GOUVÊA, M. S. C.; MENDES, L. P. Fragrante mostra de arte: de arte incômoda à cura simbólica. Concinnitas, Rio de Janeiro, v. 21, n. 38, p. 123-137, 2020. https://doi.org/10.12957/concinnitas.2020.53760
COSTA, M. M. S. A internacionalização das Artes Cênicas brasileiras: um estudo de caso sobre a curadoria do Kunstenfestivaldesarts. 2021. 120 f. Relatório de Iniciação Científica - Graduação em Artes Cênicas, Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2015.
D'AVIGNON, Festival. FAQ. 2022. Disponível em: https://festival-avignon.com/en/faq-604#:~:text=Our%20budget%20is%2016%2C7,and%20an%20actor%20of%20redistribution. Acesso em: 07 ago. 2022.
ELIZALDE, P.; FIGUEIRA, P.; QUINTERO, P. Uma breve história dos estudos decoloniais. 2019. Disponível em: https://masp.org.br/uploads/temp/temp-QE1LhobgtE4MbKZhc8Jv.pdf. Acesso em: 28 nov. 2020.
FARIA, J. R (org.). História do teatro brasileiro, volume 1: das origens ao teatro profissional da primeira metade do século XX. São Paulo: Perspectiva; Edições Sesc, 2012.
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
FÓRUM Descolonização: Corpos Insurgentes e Suas Singularidades. São Paulo: Mitsp, 2019. Color. Disponível em: https://youtu.be/YyW5WsgPQlk. Acesso em: 04 ago. 2022.
GOMÉZ, P. P; MIGNOLO, W. D. Estéticas Decoloniales. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2012.
GREINER, C; ASSIS, F; ANDRADE, W. Redes de resistência ativando conexões impossíveis. In: cartografias.MITsp_05 2018 Revista de Artes Cênicas. São Paulo: MITsp; Departamento de Artes Cênicas da ECA-USP, 2018.
LIMA, E; GONGORA, M. Para reverberar outras vozes. Cartografias.Mitsp_04 2017, v. 4, n. 1, p. 10-11, mar. 2017.
LOURENÇO, M. Com conto de fadas pornô e edição enxuta, MITsp volta ao teatro com atores e plateia. 2022. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2022/05/com-conto-de-fadas-porno-e-edicao-enxuta-mitsp-retorna-ao-presencial.shtml. Acesso em: 07 ago. 2022.
MESA com os curadores do ciclo de debates Discursos sobre o Não Dito. São Paulo: Mitsp, 2016. Color. Disponível em: https://youtu.be/WgK3dJhgn2I. Acesso em: 20 jul. 2022.
METRÓPOLIS: Exhibit B. São Paulo: Metrópolis - Tv Cultura, 2016. Disponível em: https://youtu.be/oisUiCNOWxQ. Acesso em: 20 jul. 2022.
MITSP 2020. Reflexões Estético-Políticas: Curadoria na Encruzilhada. São Paulo: Mitsp, 2020. Son., color. Disponível em: https://youtu.be/TK9UQSTrMA8. Acesso em: 05 ago. 2022.
MOMBAÇA, J. Não vão nos matar agora. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
MOMBAÇA, J.; QUEBRADA, L.; DUART, L. Descolonização do Afeto. 2021. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/7hC2CezrhDsqssJrV1G0ig?si=QOgHu8YHRZ-BjgKkoyoIlw. Acesso em: 3 dez. 2021.
PRADO, M. A. Atores negros protestam ao fim de espetáculo sobre apartheid na MITsp. Folha de São Paulo. São Paulo, p. 1-3. mar. 2016. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2016/03/1746983-atores-negros-protestam-ao-fim-de-espetaculo-sobre-apartheid-na-mitsp.shtml. Acesso em: 21 jul. 2022.
PISCITELLI, K. Divã de privilegiados não funciona bem em “Branco”. 2017. Disponível em: https://aplausobrasil.com.br/critica-diva-de-privilegiados-nao-funciona-bem-em-branco-2/. Acesso em: 28 jul. 2022.
REAL, A. V. Da Curadoria à Cura: Notas sobre o Imperativo da Descolonização. In: cartografias.MITsp_05 2018 Revista de Artes Cênicas. São Paulo: MITsp; Departamento de Artes Cênicas da ECA-USP, 2018.
RETROSPECTIVA #MITsp2018. São Paulo: Mitsp, 2018. P&B. Disponível em: https://youtu.be/KBx6udSD-ks. Acesso em: 01 ago. 2022.
RIBEIRO, C. A Hegemonia do Real. 2018. Disponível em: https://mitsp.org/2018/hegemonia-do-real/. Acesso em: 02 ago. 2022.
ROLIM, M. B. Pensamento Curatorial em Artes Cênicas: interação entre o modelo artístico e o modelo de gestão em mostras e festivais brasileiros. 2015. 158 f. Dissertação (Mestrado) - Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
ROLIM, M B. Onde você guardou o seu racismo?. 2017. Disponível em: https://mitsp.org/2017/onde-voce-guardou-o-seu-racismo/. Acesso em: 28 jul. 2022.
SANTOS, B. S. Construindo as Epistemologias do Sul: Antologia Essencial. Volume I: Para um pensamento alternativo de alternativas. Buenos Aires: CLACSO, 2018.
SOUZA, H. O lado branco do racismo. 2017. Disponível em: http://centrocultural.sp.gov.br/2020/03/04/branco-o-cheiro-do-lirio-e-do-formol/. Acesso em: 28 jul. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.