Afrobrazilian and Afroindigenous traditions in the folds of time
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573104532024e128Keywords:
traditional culture, congadas, afro-diasporic, afro-indigenous, dramatic-dancesAbstract
The text proposes to explore different ways of relating to Time, based on a reflection on the concepts of Ancestrality, Body, and Memory, particularly when associated with Afro-Brazilian and/or Afro-Indigenous traditions. In the frictions between the different time-spaces of traditional culture, the article presents other tactics of existence and resistance through the Congadas. The text also highlights successful examples of transforming teaching-learning practices within academic spaces as a tactical bet for the future. To this end, various bibliographic references on traditional culture, decolonial studies, performance studies, and identity studies are interwoven.
Downloads
References
ACOSTA, A. O Bem Viver: uma oportunidade para imaginar novos mundos. São Paulo: Autonomia Literária, 2016.
ANDERSON, B. Comunidades Imaginadas. São Paulo: Cia. das Letras, 2008.
ANDRADE. M. Danças Dramáticas do Brasil. Belo Horizonte: Editora Itatiaia, 2002.
BHABHA, H. K. The Location of Culture. Massachusetts: Taylor and Francis Group, 1994.
BHARUCHA, R. Theatre and the World. New York: Routlegde, 1993.
BUTLER. J. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. São Paulo: Civilização Brasileira, 2003.
CABALLERO, I. D. Cenários Liminares. Teatralidades, Performance e Política. Uberlândia: EDUFU, 2011.
CARVALHO, J. J. Encontro de saberes e decolonização: para uma refundação ética, racial e epistêmica das universidades brasileiras. In: BERBARDINO-COSTA, J & MALDONADO-TORRES, N. & GROSFOGUEL, R. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
CIPPICIANI, I. Teatro intercultural e interpolítico: ventos gelados do Norte, ventos quentes do Sul. Repertório, Salvador, v. 1, n. 39, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/45445. Acesso em: 4 mar. 2024.
DERRIDA, J. La différance in Marges de la Philosophie. Paris: Les Editions de Minuit; Collection «Critique», 2003.
DUSSEL, E. Ética da libertação. Na idade da globalização e da exclusão. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1998
DOS SANTOS, D.M. Contos do Mestre Didi. Rio de Janeiro, Codecri, 1993.
DOS SANTOS, A. B. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora, 2023.
FALCÃO, I. Corpo e Ancestralidade, uma proposta pluricultural de dança-arte-educação. Curitiba: Editora CRV, 2021.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1978.
FU-KIAU, B. African Cosmology of the Bantu-Kongo: Tying the spiritual knot, princples of live & living. African Tree Press, 2014.
GONZÁLES, L. Lugar de Negro. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1982.
HOBSBAUWM, E. A invenção das tradições. São Paulo: Paz & Terra, 2012.
KOPENAWA. D. & ALBERT, B. A queda do céu. São Paulo: Cia. Das Letras, 2021.
LIGIERO, Z. Corpo a corpo, estudos das performances brasileiras. Rio de Janeiro: Garamond, 2011.
MARTINS, L. M. Performances do tempo espiralar. Poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
MIGNOLO, Walter D. Local Histories/Global Designs. Coloniality, Subaltern Knowledges, and Border Thinking. New Jersey: Princeton University Press, 2000.
QUIJANO, A. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, B. de S. e MENEZES, M. P. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.
SANTOS, B. de S. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. São Paulo: Autêntica Editora, 2019 (e-book).
SIMAS, L. A. O corpo encantado das ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2022.
TURNER, V. From Ritual to Theatre: the human seriousness of play. New York: PAJ, 1982.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.