Living ruins of the Teatro de Arte Israelita Brasileiro (Brazilian Israelite Art Theatre) in the book TAIB: A history of theatre
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101502024e0801Keywords:
TAIB, Yiddish theater, political theater, brazilian theaterAbstract
Review of the book Taib: uma história do teatro (Taib: a history of theatre) about the trajectory of the theatre built by the Instituto Cultural Israelita Brasileiro (ICIB), maintained by the Jewish community of Yiddish culture in São Paulo in the 1960s. The analysis highlights how the book presents the unique character of that theatre, both for the Yiddish culture of the 1950s and 1960s and for Brazilian political theatre in the following decades. In the research carried out by the authors of the texts gathered in the book, it is also possible to see how the current ruins of the TAIB still bear the ghostly marks of a remarkable trajectory with the potential to be reactivated.
Downloads
References
CYTRYNOWICZ, Roney (Org.). TAIB: uma história do teatro. São Paulo: Narrativa Um: Instituto Cultural Israelita Brasileiro, 2023.
CYTRYNOWICZ, Roney. Uma comunidade de imigrantes que nasceu fazendo teatro ídiche (1910-1960). In: CYTRYNOWICZ, Roney (Org.). TAIB: uma história do teatro. São Paulo: Narrativa Um: Instituto Cultural Israelita Brasileiro, 2023b.
GOES, Maria Lívia Nobre; HOTIMSKY, Nina Nussenzweig. Fim de um ciclo histórico. In: CYTRYNOWICZ, Roney (Org.). TAIB: uma história do teatro. São Paulo: Narrativa Um: Instituto Cultural Israelita Brasileiro, 2023a.
GOES, Maria Lívia Nobre; HOTIMSKY, Nina Nussenzweig. TAIB, um palco para a cidade. In: CYTRYNOWICZ, Roney (Org.). TAIB: uma história do teatro. São Paulo: Narrativa Um: Instituto Cultural Israelita Brasileiro, 2023b.
HONIGSBERG, Ernesto Mifano. “Um povo que canta jamais perece”: uma breve história do coro Scheiffer. In: CYTRYNOWICZ, Roney (Org.). TAIB: uma história do teatro. São Paulo: Narrativa Um: Instituto Cultural Israelita Brasileiro, 2023.
JACOBBI, Ruggero. Crítica da razão teatral: o teatro no Brasil visto por Ruggero Jacobbi. Seleção, organização e notas de Alessandra Vannucci. São Paulo: perspectiva, 2005.
OKSMAN, Silvio; SZKLO, Ilan; VAINER, André. Casa do Povo: um monumento vivo. In: CYTRYNOWICZ, Roney (Org.). TAIB: uma história do teatro. São Paulo: Narrativa Um: Instituto Cultural Israelita Brasileiro, 2023.
PETRIN, Antonio; SILVA, Marco Antonio Pedra da. Ponto de Partida: Um teatro político na ditadura militar. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, p. 1–15, 2021. DOI: 10.5965/1414573103422021e0501. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20582. Acesso em: 7 nov. 2023.
SEROUSSI, Benjamin. Nas fundações da Casa do Povo. CYTRYNOWICZ, Roney (Org.). TAIB: uma história do teatro. São Paulo: Narrativa Um: Instituto Cultural Israelita Brasileiro, 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.