Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101502024e0111Keywords:
cenotechnics, women cenotechniques, sexual division of labor, epistemicideAbstract
This article discusses the erasure and the exclusion of female stage technicians in Brazilian theatrical productions, as well as the sexual divisions present in the stages of the production line of this craft. For this, we dialogue with theoretical and methodological concepts of authors of feminist thought who contribute to the guided speeches: Perrot (1998), Spivak (2010) and Kilomba (2019). Through documental analysis, we point out the effective participation of women scenographic technicians and the division of labor present in the stages of scenographic production.
Downloads
References
ACIR, J.; SARAIVA, J.; RICHINITI, L. Manual de Cenotecnia. Porto Alegre: Movimento, 1997.
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. Trad. Julia Romeu. São Paulo: Companhia das letras, 2019.
BRASIL. 100 termos básicos da cenotécnica: caixa cênica italiana. Rio de Janeiro: FUNARTE - Departamento de Pesquisa e Documentação, 1995.
BRASIL. Oficina Cenotécnica. Projeto Resgate e Desenvolvimento de Técnica Cênica. 3ª. ed. Rio de Janeiro: Funarte - Centro Técnico de Artes Cênicas, 1997.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Trad. Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.
FERRO, S. O canteiro e o desenho. In: FERRO, S. Arquitetura e trabalho livre. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
KILOMBA, G. Quem Pode Falar? Falando do Centro, Descolonizando o Conhecimento. In: KILOMBA, G. Memórias da Plantação: Episódio de racismo cotidiano. Trad. Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019. p. 47-69.
LONGINO, H. E. Epistemologia Feminista. In: GRECO, J.; SOSA, E. Compêndio de Epistemologia. Trad. Alessandra Siedschlag Fernandes e Rogério Bettoni. São Paulo: Edições Loyola, 2012. p. 505-546.
MATE, A. L. A produção teatral paulistana dos anos 1980 - R(ab)iscando com faca o chão da história: Tempo de contar os (pré)juízos em percursos de andança. Tese (Doutorado em História) - Universidade de São Paulo, 2008.
METZLER, Marta. O registro do futuro e as potências do impossível. Da divulgação ao documento, a fotografia no estudo da atriz Alda Garrido. In: WERNECK, Maria Helena; BRILHANTE, Maria João (org.). Texto e imagem: estudos de teatro. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009.
NASCIMENTO, P. S. C. Cenotecnia, a criação dos operários da cena: um estudo sobre as funções dos trabalhadores cenotécnicos da cidade de São Paulo. 2022. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal de São João del-Rei, São João del-Rei, 2022. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=11326485. Acesso em: 17 abr. 2024
NOSELLA, B. L. D.; NASCIMENTO, P. de S. C. do. O martelo e o edifício: o encontro entre ofício e espaço pela experiência de um trabalhador cenotécnico no Theatro Municipal de São Paulo. Urdimento: revista de estudos em artes cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 45, p. 1-23, 2022. DOI: 10.5965/1414573103452022e0502.
NOSELLA, B. L. D.; NASCIMENTO, P. de S. C. do. Operários da cena: a divisão e a organização do trabalho cenotécnico. Sala Preta, São Paulo, Brasil, v. 22, n. 3, p. 277–302, 2023. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v22i3p277-302.
PERROT, Michelle. Mulheres públicas. Trad. Roberto Leal Ferreira. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.
PERROT, Michelle. As mulheres ou os silêncios da história. Trad. Viviane Ribeiro. Bauru, SP: EDUSC, 2005.
RANGEL, Otávio. Técnica Teatral. Rio de Janeiro: Telegráfica, 1949.
SENETT, Richard. O artifice. Trad. Clóvis Marques. 10ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2021.
SILVA, J. F. Os invisíveis do teatro: primeiro ato. São Paulo: Intermezzo Editorial, 2020.
SILVA, J. F. Os invisíveis do teatro: segundo ato. São Paulo: Intermezzo Editorial, 2021.
SPIVAK, G. C. Pode o Subalterno Falar? Belo Horizonte: UFMG, 2010.
WILLIAMS, Raymond. Cultura e materialismo. Trad. André Glaser. São Paulo: Unesp, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.