Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101502024e0111

Keywords:

cenotechnics, women cenotechniques, sexual division of labor, epistemicide

Abstract

This article discusses the erasure and the exclusion of female stage technicians in Brazilian theatrical productions, as well as the sexual divisions present in the stages of the production line of this craft. For this, we dialogue with theoretical and methodological concepts of authors of feminist thought who contribute to the guided speeches: Perrot (1998), Spivak (2010) and Kilomba (2019). Through documental analysis, we point out the effective participation of women scenographic technicians and the division of labor present in the stages of scenographic production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Priscila de Souza Chagas do Nascimento, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (PPGAC/UNIRIO) com bolsa CAPES. Mestra em Artes Cênicas pela Universidade Federal de São João del-Rei (PPGAC/UFSJ). Graduada em Artes Cênicas (licenciatura) pela Universidade Federal de Ouro Preto (DEART/UFOP). Professora e Cenotécnica. 

References

ACIR, J.; SARAIVA, J.; RICHINITI, L. Manual de Cenotecnia. Porto Alegre: Movimento, 1997.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. Trad. Julia Romeu. São Paulo: Companhia das letras, 2019.

BRASIL. 100 termos básicos da cenotécnica: caixa cênica italiana. Rio de Janeiro: FUNARTE - Departamento de Pesquisa e Documentação, 1995.

BRASIL. Oficina Cenotécnica. Projeto Resgate e Desenvolvimento de Técnica Cênica. 3ª. ed. Rio de Janeiro: Funarte - Centro Técnico de Artes Cênicas, 1997.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Trad. Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.

FERRO, S. O canteiro e o desenho. In: FERRO, S. Arquitetura e trabalho livre. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

KILOMBA, G. Quem Pode Falar? Falando do Centro, Descolonizando o Conhecimento. In: KILOMBA, G. Memórias da Plantação: Episódio de racismo cotidiano. Trad. Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019. p. 47-69.

LONGINO, H. E. Epistemologia Feminista. In: GRECO, J.; SOSA, E. Compêndio de Epistemologia. Trad. Alessandra Siedschlag Fernandes e Rogério Bettoni. São Paulo: Edições Loyola, 2012. p. 505-546.

MATE, A. L. A produção teatral paulistana dos anos 1980 - R(ab)iscando com faca o chão da história: Tempo de contar os (pré)juízos em percursos de andança. Tese (Doutorado em História) - Universidade de São Paulo, 2008.

METZLER, Marta. O registro do futuro e as potências do impossível. Da divulgação ao documento, a fotografia no estudo da atriz Alda Garrido. In: WERNECK, Maria Helena; BRILHANTE, Maria João (org.). Texto e imagem: estudos de teatro. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009.

NASCIMENTO, P. S. C. Cenotecnia, a criação dos operários da cena: um estudo sobre as funções dos trabalhadores cenotécnicos da cidade de São Paulo. 2022. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal de São João del-Rei, São João del-Rei, 2022. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=11326485. Acesso em: 17 abr. 2024

NOSELLA, B. L. D.; NASCIMENTO, P. de S. C. do. O martelo e o edifício: o encontro entre ofício e espaço pela experiência de um trabalhador cenotécnico no Theatro Municipal de São Paulo. Urdimento: revista de estudos em artes cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 45, p. 1-23, 2022. DOI: 10.5965/1414573103452022e0502.

NOSELLA, B. L. D.; NASCIMENTO, P. de S. C. do. Operários da cena: a divisão e a organização do trabalho cenotécnico. Sala Preta, São Paulo, Brasil, v. 22, n. 3, p. 277–302, 2023. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v22i3p277-302.

PERROT, Michelle. Mulheres públicas. Trad. Roberto Leal Ferreira. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.

PERROT, Michelle. As mulheres ou os silêncios da história. Trad. Viviane Ribeiro. Bauru, SP: EDUSC, 2005.

RANGEL, Otávio. Técnica Teatral. Rio de Janeiro: Telegráfica, 1949.

SENETT, Richard. O artifice. Trad. Clóvis Marques. 10ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2021.

SILVA, J. F. Os invisíveis do teatro: primeiro ato. São Paulo: Intermezzo Editorial, 2020.

SILVA, J. F. Os invisíveis do teatro: segundo ato. São Paulo: Intermezzo Editorial, 2021.

SPIVAK, G. C. Pode o Subalterno Falar? Belo Horizonte: UFMG, 2010.

WILLIAMS, Raymond. Cultura e materialismo. Trad. André Glaser. São Paulo: Unesp, 2011.

Published

2024-04-28

How to Cite

NASCIMENTO, Priscila de Souza Chagas do. Scene workes: the participation of women in the theatrical cenotechnical craft. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 50, p. 1–27, 2024. DOI: 10.5965/1414573101502024e0111. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24534. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Justiça Epistêmica em Artes Cênicas