Technique, experience and invention in ballroom dancing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101502024e0203

Keywords:

ballroom dance, experience, dance event, technique, performance

Abstract

The following article discusses ballroom dance as a space for invention and learning. Ballroom dances are understood as a social field that is organized around the interest in this specific dance technique. To conceptualize this, we draw from the writings of Tonial (2011) and Dickow (2020), who research ballroom dance. The notion of technique is delineated through Mauss (2003) and Ortega y Gasset (1963), in addition to the writings of Taylor (2013) and Schechner (2003) regarding performance, allowing us to view ballroom dances as a learning system and as a social context and practice that can be defined by its social significance and history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giancarlo Martins, Universidade Estadual do Paraná

Doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Mestrado em Comunicação e Semiótica (PUC/SP). Especialização em Fundamentos Estéticos para a arte e educação pela Faculdade de Artes do Paraná (FAP/PR). Graduação em Dança na PUC/PR. Prof. Dr. Adjunto da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR).

Fernanda Goya Setúbal, Universidade Estadual do Paraná

Graduação em Dança pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Graduação em Letras – Espanhol pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

References

DEWEY, J. Arte como Experiência. ed. 1, São Paulo/SP: Editora Martins Fontes, 2010.

DICKOW, K. M. C. Capital corporal: um estudo sobre a relação entre corpo e gênero na dança de salão a partir de uma perspectiva sociológica de Pierre Bourdieu. Educação, arte e inclusão. Santa Catarina, v. 16, n. 2, p. 122-141, 2020/04.

KATZ, H.; GREINER, C. A natureza cultural do corpo. In: PEREIRA, R.; SOLTER,S. (org.). Lições de dança 3. Rio de Janeiro: UniverCidade Editora, 2001. p. 77-102.

KASTRUP, V. Aprendizagem, arte e invenção, Psicologia em Estudo, Maringá, v. 6, n. 1, p. 17-27, jan./jun. 2001.

KEIBER, T. A. A autonomia da mulher que dança a dois para a atuação nas relações sociais e de ensino. O Mosaico. Paraná, edição especial, n. 21, p. 37-56, 2021.

LEITE, A. R. N. L. Estética da experiência, corpo e democracia: uma abordagem do Contato Improvisação a partir das considerações filosóficas de John Dewey. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Departamento de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais - Belo Horizonte, p. 178, 2017.

MAUSS, M. As técnicas do corpo. In: MAUSS, M. Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003. p. 399-423.

MOREIRA, V. B.; SATLER, L. L. Correlações entre recepção e experiência tecidas a partir de Jesús Martín-Barbero, Jacques Rancière, Walter Benjamin e John Dewey, Educação, Cultura e Comunicação, Lorena/SP, v. 12, n. 23, p. 33-47, jun./2021.

ORTEGA Y GASSET, J. Meditação da Técnica. Rio de Janeiro: Livro Ibero-Americano, 1963.

PEREIRA, E. A. T. O conceito de campo de Pierre Bourdieu: possibilidade de análise para pesquisas em história da educação brasileira. Revista Linhas. Florianópolis, v. 16, n. 32, p. 337–356, set./dez 2015.

PRETOS, P. N. E de T. Diana Taylor conversa com a Pele Negra Escola de Teatros Pretos. Live (66 min). Pele Negra Escola de Teatro(s) Preto(s), 2021. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=fvCurNcsHPY&t=1861s&ab_channel=PeleNegra-EscoladeTeatro%28s%29Preto%28s%29. Acesso em: 27 out. 2022.

RANCIÉRE, J. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2005.

RIBEIRO, M. M. Improvisação no teatro, na dança e no Hip Hop. Pós, Belo Horizonte, v. 5, n. 10, p. 162-172, nov./2015.

SILVEIRA, P. de V. Os bailes de dança de salão contemporâneos e queer: criações coletivas de modos de existência rebelde. In: CONGRESSO CIENTÍFICO NACIONAL DE PESQUISADORES EM DANÇA – 2ª Edição Virtual, 6, 2021. Anais… Salvador, 2021. p. 1531-1545.

SETUBAL, F. G. O tradicional e o contemporâneo nas danças de salão. Revista Científica/FAP. Paraná, n. 2, v. 26, p. 300-313, jul./2022.

SCHECHNER, R., O que é performance?, O Percevejo, Rio de Janeiro/RJ, n. 12, p. 25-50, 2003.

TAYLOR, D. Atos de transferência. In: TAYLOR, D. O arquivo e o repertório, Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013, p. 25-90.

TONIAL, T. Dança de salão e o lazer na sociedade contemporânea: um estudo sobre academias de Belo Horizonte. 164 p. Dissertação (Mestrado em Lazer) - Universidade Federal de Minas Gerais, 2011.

ZENICOLA, D. M. Dança, samba e performance. In: Congresso da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-graduação em Artes Cênicas, V, 2008. Anais… Belo Horizonte, 2008. p. 1-5.

Published

2024-04-28

How to Cite

MARTINS, Giancarlo; SETÚBAL, Fernanda Goya. Technique, experience and invention in ballroom dancing. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 50, p. 1–23, 2024. DOI: 10.5965/1414573101502024e0203. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284. Acesso em: 21 nov. 2024.