Theater for and with babies: (in)definitions, historical context and characteristics
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573104492023e0202Keywords:
theater for and with babies, theater for childhood and youth, post-dramatic theaterAbstract
Theatre for and with babies is a relatively new field in the Portuguese landscape. Its interdisciplinary nature grounds it in different areas, still in the process of defining itself in both theory and practice, and it falls within a broader concept of Theatre for Children and Youth. Addressing designations internationally assigned to theatre directed at babies and young children, this article aims to provide historical context and explain its characteristics in relation to different dramaturgical formats, scenic and artistic resources, and the specificities of the actor/performer's work.
Downloads
References
ÁLVAREZ-URIA, Amaia; TRESSERA, Alaitz; ZELAIETA, Edu; VISCARRA, María Teresa. Juego, teatro y educación infantil. La obra teatral “Kubik” y su valor pedagógico-artístico. Enseñanza & Teaching, v. 33, n. 1, p.143, 2015. Acesso em: 25 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.14201/et2015331143161
ARISTIZABAL LLORENTE, Pilar; LEONET, Gema Lasarte; ORTIZ DE BARRÓN, Igor Camino; ZUAZAGOITIA REY-BALTAR, Ana. Las claves de la comunicación en el teatro para bebés. Aula abierta, v. 41, n. 3, p. 91–100, 2013. Acesso em: 23 abr. 2023. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4401273
BARBOSA, Maria; FOCHI, Paulo. O teatro e os bebês: Trajetórias Possíveis Para uma Pedagogia com Crianças Pequenas. Espaços da Escola, UNIJUÍ Ano 21, n. 69, p. 29-38, jan./jun.2011. Acesso em: 16 mai. 2023. https://www.researchgate.net/publication/319653207_O_teatro_e_os_bebes_Trajetorias_Possiveis_Para_uma_Pedagogia_com_Criancas_Pequenas
BARNETT, David. When is a Play not a Drama? Two Examples of Postdramatic Theatre Texts. New Theatre Quarterly, v. 24, n. 1, p. 14–23, 2008. Acesso em: 20 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1017/S0266464X0800002X
CABRAL, Fernanda. Teatro para Bebês: Processos Criativos, Dramaturgia e Escuta. Tese (Mestrado em Artes Cénicas). Universidade de Brasília, Brasil, 2016.
http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UNB_87e90b485c41487a9377a02070b87eb3
CABRAL, Fernanda. El teatro para bebés: Un encuentro genealógico. Boletín Ibero Americano de Teatro, nº 12, p. 137-146, 2017. Acesso em: 5 dez. 2022. https://www.assitej.net/gl/publicaciones/boletin-iberoamericano-de-teatro-12/
CALDAS, José. Por um teatro popular a partir da infância. In: José Caldas et al. (Eds.) José Caldas, 40 anos de teatro. Porto: Quinta Parede, 2011. p. 2-3. Acesso em: 6 mar. 2023. https://aslaranxasmaislaranxasdetodasaslaranxas.files.wordpress.com/2014/09/jose_caldas_40_anos_teatro.pdf
CASTILLO, José. Didactica de la Lengua y la Literatura. Madrid: Editorial Playor, 1979. Acesso em: 6 mar. 2023. https://www.academia.edu/36611907/Jos%C3%A9_Romera_Castillo_Did%C3%A1ctica_de_la_Lengua_y_la_Literatura
CERVERA, Juan. Como practicar la dramatización con niños de 4 a 14 años. Madrid: Cincel, 1991.
CERVERA, Juan. Historia crítica del teatro infantil español. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2002.
COHEN, Renato. Performance como linguagem. Criação de um tempo-espaço de experimentação. São Paulo: Perspectiva, 2002. Acesso em: 7 dez. 2022. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/82649/mod_resource/content/1/COHEN%20Renato%20-%20Performance%20como%20linguagem.pdf
COSTA, Isabel. O desejo do teatro. O instinto do jogo teatral como dado antropológico. Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.
DILLON, Guilhermo. Reflexiones sobre el teatro para bebés desde la psicología del desarrollo. Boletín Ibero Americano de Teatro, n. 12, p. 65-74, 2017. Acesso em: 1 dez. 2022. https://www.assitej.net/gl/publicaciones/boletin-iberoamericano-de-teatro-12/
DRURY, Rachel; FLETCHER-WATSON, Ben. The infant audience: The impact and implications of child development research on performing arts practice for the very young. Journal of Early Childhood Research, v. 15, n. 3, p. 292-304, 2016. Acesso em: 5 jul. 2022 DOI: https://doi.org/10.1177/1476718X15614041
FLETCHER-WATSON, Ben, FLETCHER-WATSON, Sue, MCNAUGHTON, Marie Jeanne; BIRCH, Anna. From cradle to stage: How early years performing arts experiences are tailored to the developmental capabilities of babies and toddlers. Youth Theatre Journal, v. 28. n. 2, p. 130–146, 2014. Acesso em: 13 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/08929092.2014.940075
FLETCHER-WATSON, Ben. “More like a poem than a play”: towards a dramaturgy of performing arts for Early Years. 2016. Tese (Doutoramento em Drama) - Royal Conservatoire of Scotland & University of St Andrews, Escócia, 2016.
FLETCHER-WATSON, Ben. Toward a grounded dramaturgy, part 2: Equality and artistic integrity in Theatre for Early Years. Youth Theatre Journal, v. 32, n. 1, p. 3–15, 2018. Acesso em: 8 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/08929092.2017.1402839
FOCHI, Paulo. Teatro desde bebês: contributos para pensar o teatro, a arte e a educação. Móin-Móin – Revista de Estudos Sobre Teatro de Formas Animadas, v. 2, n. 18, p. 65–81, 2017. Acesso em: 3 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.5965/2595034702182017065
FRABETTI, Roberto. Does theatre for children exist? An unlikely model. In: Wolfgang Schneider (Ed.), Theatre for Early Years. Research in Performing Arts for Children from Birth to Three. Berlim: Peter Lang GmbH, 2009, p. 135-145.
FRABETTI, Roberto. A arte na formação de professores de crianças de todas as idades: O teatro é um conto vivo. Pro-Posições, v. 22, n. 2, p. 39–50, 2011. Acesso em 14 dez. 2022. https://www.scielo.br/j/pp/a/vbp3TjSfx79c8YnNcD3ZkFn/?lang=pt&format=pdf
FRABETTI, Roberto. Stubborn Little Thumblings. 30! Thirty years of theatre in the crèches. An introduction. In: Roberto Frabetti (Ed.). Stubborn Little Thumblings. 30! Thirty years of theatre in the crèches. Bolonha: Pendragon/La Baracca - Testoni Ragazzi, 2016, p. 5-11.
FRAGATEIRO, Carlos. Teatro para Crianças (ou um projecto global). Coimbra: Centelha, 1983.
HOVIK, Lise. Becoming small: Concepts and methods of interdisciplinary practice in theatre for early years. Youth Theatre Journal, v. 33, n. 1, p. 37–51, 2019a. Acesso em: 17 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.1080/08929092.2019.1580647
HOVIK, Lise. What kind of art? Notes on conventions in a new artistic fiel. DRAMA – Nordisk Dramapedagogisk Tidsskrift, v. 2, n. 01, p. 6–9, 2019b. Acesso em: 18 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.18261/issn.2535-4310-2019-01-03
LEHMANN, Hans-Thies. Teatro Pós-Dramático. Lisboa: Orfeu Negro, 2017.
LOON, Claire. The Art of the Cart: Designing Oily Shows. In: Mark Brown (Ed.). Oily Cart. All sorts of theatre for all sorts of kids. London: UCL Institute of Education Press, 2012, p. 27-32.
LÓPEZ, Marianela; VEGA, Alida Estela. Palabras, sonidos e imágenes… Boletín Ibero Americano de Teatro, n. 12, p. 147-157, 2017. Acesso em: 3 fev. 2023. https://www.assitej.net/gl/publicaciones/boletin-iberoamericano-de-teatro-12/
MOREIRA LOPES, Jader Janer; PEREIRA, Luiz Miguel. Teatro com bebês: narrando vivências na Educação Infantil. EccoS – Revista Científica, n. 50, e14014, p. 1-26, jul/set. 2019. Acesso em: 18 ago. 2022. DOI: https://doi.org10.5585/EccoS.n50.14014
MOREIRA LOPES, Jader Janer; PEREIRA, Luiz Miguel. Teatro com bebês, Movimentos enunciativos e estéticos. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 6, n. 2, p. 452–468, 2020. Acesso em: 7 fev. 2023. DOI: https://doi.org10.12957/riae.2020.45961.
MADONNI, Sandra. Teatro para bebés en Mar del Plata. Historia de una experiencia que sigue creciendo. Boletín Ibero Americano de Teatro, n. 12, p. 259-269, 2017. Acesso em: 5 dez. 2022. https://www.assitej.net/gl/publicaciones/boletin-iberoamericano-de-teatro-12/
MALLOCH, Stephen; TREVARTHEN, Colwyn. Musicality: Communicating the vitality and interests of life. In: Stephen Malloch; Colwyn Trevarthen (Eds.). Communicative musicality: Exploring the basis of human companionship. Inglaterra: Oxford University Press, 2009, p. 1–11.
MALLOCH, Stephen; TREVARTHEN, Colwyn. The human nature of music. Frontiers in Psychology, n. 9, p. 1–21, 2018. Acesso em: 3 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01680
MESTÄLAMPI, Marianna. ¿Por qué trabajo para los más pequeños. Boletín Ibero Americano de Teatro, n. 12, p. 245–251, 2017. Acesso em: 24 jan. 2023. https://www.assitej.net/gl/publicaciones-2/sin-categoria/boletin-iberoamericano-de-teatro-12/
MORRIS, Lali. uoo, mee, weee! A celebration of individuality. In: Jo Belloli, Antonella Dalla Rosa; Anna Sachetti (Eds.). Wide Eyes. Celebrating curiosity through vision and practice. Bolonha: Pendragon, 2018, p. 13-16.
NOVÁK, János. A moment of eternity. In: Jo Belloli, Lali Morris, Siobhan Phinney (Eds.). Small size Annual Book 3. Bolonha: Pendragon, 2013, p. 54-57.
OJALVO, Eva Llergo; VIRO, Ignacio Ceballos. El teatro para la primerísima infancia en españa. AILIJ – Anuario de Investigación En Literatura Infantil y Juvenil, n. 17, p. 83–100, 2019. Acesso em: 5 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.35869/ailij.v0i17.1426
OLIVEIRA, Cristiane. Do Teatro à Performance – um lugar de Colapso. Revista Landa, v. 6, n. 1, p. 22–40, 2017. Acesso em. 2 dez. 2022. https://revistalanda.ufsc.br/vol-6-n1-2017/
PATEL, Roma; SCHNÄDELBACH, Holger; KOLEVA, Boriana. Come and Play: Interactive Theatre for Early Years. In: Proceedings of the Twelfth International Conference on Tangible, Embedded and Embodied Interactions, Estocolmo, 2018, p. 376-385. DOI: https://doi.org/10.1145/3173225.3173251
RIBEIRO-CUNHA, Carla. Teatro para e com bebés na creche: diálogos artístico-pedagógicos na cocriação e na recepção da performance teatral participativa “Eu brinco”. 2022. Tese (Doutoramento em Estudos da Criança, Especialidade em Educação Artística) – Instituto de Estudos da Criança, Universidade do Minho, Braga, Portugal, 2022.
RODRIGUES, Helena, RODRIGUES, Paulo Ferreira; RODRIGUES, Paulo Maria. Ecos de GermInArte: TransFormação Artística para o Desenvolvimento Social e Humano a partir da Infância. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2018.
RODRÍGUEZ, Carla. Experiência ITO Teatro para bebés. Boletín Ibero Americano de Teatro, n. 2, p. 75–88, 2017. Acesso em: 2 fev. 2023. https://www.assitej.net/gl/publicaciones/boletin-iberoamericano-de-teatro-12/
SCHNEIDER, Wolfgang. TYA as cultural policy. Youth Theatre Journal, v. 27, n. 2, p. 96–99, 2013. Acesso em: 6 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1080/08929092.2013.837686
SMALL SIZE NETWORK. Meet some of our members. SMALL SIZE brochure, 21-22. Acesso em: 27 jul. 2023. https://www.smallsizenetwork.org/members
SOUZA, Adriana Teles de. A atuação de artistasprofessoras e artistasprofessores na (re)invenção do ato estético. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 44, set. 2022. Acesso em: 28 jun. 2023. https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/download/21567/14195/84764
TAUBE, Gerd. Aesthetic peculiarities of the “Theatre for Early Years”. In: Wolfgang Schneider (Ed.), Theatre for Early Years. Research in Performing Arts for Children from Birth to Three. Berlim: Peter Lang GmbH, 2009, p. 15-24.
TEJERINA Lobo, I. Dramatización y teatro infantil. Dimensiones psicopedagógicas y expresivas. Madrid: Siglo Veintiuno de España Editores, S.A, 1994.
VAN DE WATER, Manon. Theatre, Youth, and Culture: A Critical and Historical Exploration, London: Plagrave Macmillan, 2012.
VAN DE WATER, Manon. Teatro para jóvenes en el siglo XXI: ¿Qué es? ¿Cómo es? ¿Para quién es? La meta-pregunta. Boletín Ibero Americano de Teatro, n. 12, p. 25–34, 2017. Acesso em: 21 mai. 2023 https://www.assitej.net/gl/publicaciones/boletin-iberoamericano-de-teatro-12/
WEBB, Tim. Impossible audiences: The Oily Cart’s theatre for infants, people with complex learning disabilities and other young audiences who are primarily non-verbal. In: Tom Maguire; Karian Schuitema (Eds.), Theatre for young audiences. A critical handbook, London: UCL Institute of Education Press, 2012, p. 93-103.
YOUNG, Susan. ‘It’s a bit like flying’: developing participatory theatre with the under-twos: a case study of Oily Cart. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, v. 9, n.1, p. 13-28, 2004. Acesso em: 8 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/1356978042000185885
YOUNG, Susan. Sticky Fingers & Toes: Final Report on Somerset Thrive! Project. University of Exeter, 2008. Acesso em: 08 Jan. 2023. https://takeart.org/index.php/actions/supercoolTools/downloadFile?id=5725
YOUNG, Susan; POWERS, Niki. See theatre: Play theatre. Starcatchers final report. Edinburgh: North Edinburgh Arts Centre, 2008.
ZUAZAGOITIA, Ana; VISCARRA, Maria Teresa; ARISTIZABAL, Pilar; BUSTILLO, Jon; TRESSERRAS, Alaitz. Acompañando las emociones de la pequeña infancia (0-3 años) mediante el teatro. Ágora, v. 16, n. 1, p. 1–17, 2014. Acesso em: 4 dez. 2022 https://www.researchgate.net/publication/282649612_Acompanando_las_emociones_de_la_pequena_infancia_0-3_anos_mediante_el_teatro
ZURAWSKI, Maria Paula. Tramas e dramas no Teatro para Bebês: entre significações e sentidos. 2018. Tese (Doutoramento em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.