Untimely Dancing - Notes on the micropolitics of movement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102512024e0201

Keywords:

dance, contemporary, choreography, coreopolitics

Abstract

This article consists in a reflection on the aesthetic and political powers of dance, in what it overpasses the autonomous art field and meddles in the constitutional processes of subjectivities and places. Starting from the contemporary dance practice and from a somatic analysis of what it can give us to sense and to think, we propose an articulation of two concepts, contemporary and choreography, in order to anchor a broader reflection on the micropolitics of dance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Rita Nicoliello, Paris 8 University

Doutora em filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) (CAPES), com estágio doutoral na Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne (CAPES-COFECUB). Mestre em filosofia pela UFMG (CNPq). Graduada em direito pela Faculdade de Direito Milton Campos (FAPEMIG). Pesquisadora do corpo, artista e professora de dança contemporânea. 

References

ADSHEAD-LANSDALE, Janet; LAYSON, June. Dance History: An introduction. New York: Routledge, 1994.

AGAMBEN, Giogio. “O que é o contemporâneo”. In Nudez. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

BANES, Sally. Terpsichore in sneakers. Post-modern dance. Middletown: Wesleyan University press, 1987.

BERNARD, Michel; FABBRI, Veronique. Généalogie et pouvoir d’un discours: de l’usage des catégories, moderne, postmoderne, contemporain à propos de la danse. Rue Descartes 2004/2 (n. 44), Paris: Éditions College International de Philosophie, p.21-29.

BIGÉ, Emma. Mouvementements. Écopolitiques de la danse. Paris: Éditions La Découverte, 2023.

DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix. Milles Plateaux. Capitalisme et Schizophrénique. Paris: Les Éditions de Minuit, 1980.

DJEBBARI, Élina. Mon contemporain, ce n’est pas ton contemporain In: FRATAGNOLI, Federica; LASSIBILLE, Mahalia (dir.). Danser contemporain : gestes croisés d’Afrique et d’Asie du Sud. Montpellier: Deuxième époque, 2018, p. 27-50.

FRATAGNOLI, Federica; LASSIBILLE, Mahalia (dir.). Danser contemporain : gestes croisés d’Afrique et d’Asie du Sud. Montpellier: Deuxième époque, 2018.

FOSTER, Susan. Coreographing empathy – Kinesthesia in performance. London/New York: Routledge, 2010.

FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo: n-1 edições, 2013.

GUARATO, Rafael. O fardo da história da (e na) dança: consequências da colonialidade e da decolonialidade para historiografias dos suls do ‘sul global’. Revista Brasileira de Estudos em Dança. Porto Alegre, vol. 01, n. 01, p. 108-137, 2022.

GUARATO, Rafael. Histórias da dança que nos contam: a história da dança como conteúdo curricular no ensino superior no Brasil (1980-2020). Revista da Fundarte, ano 23, n. 53, 2023, p. 1-25.

HANNA, Thomas. La somatique. Comment contrôler par l’esprit la mobilité, la souplesse et la santé du corps. Paris: Inter Éditions, 1989.

LANDER, Edgardo (org.). Colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Ediciones Ciccus, 2011

LEITE, Ana Rita Nicoliello Lara. Coreografia das sensações: corpo, dança e filosofia. 2022.Tese (Doutorado em Filosofia) – Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), 2022.

LEPECKI, André. Exhausting dance: performance and the politics of movement. New York: Routledge, 2006.

LEPECKI, André. Coreopolítica e Coreopolícia. Revista Ilha, vol. 13, n. 1, jan.-jun. (2011) 2012, p. 41-60.

LOUPPE, Laurence. Poética da dança contemporânea. Lisboa: Orfeu Negro, 2012.

MARTIN, Randy. Critical Moves: Dance Studies in Theory and Politics. Durham: Duke University Press, 1998.

MAUSS, Marcel. Sociologie et Anthropologie. 10ª ed. «Quadrige». Paris: Presses Universitaires de France (PUF), 2003.

MBEMBE, Achille. Necropolitics. Duke University Press, 2019.

MORAES, Juliana. Coreografia e instalação. Organização do espaço-tempo e imbricação corpo-obra. O Percevejo Online, V. 7, n. 1, p. 13-27, jan./ jun. 2015.

MORAES, Juliana. O conceito de coreografia em transformação. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.1, n.34, p. 362-377, mar./abr. 2019.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. 4ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.

NOISETTE, Philippe. Danse Contemporaine. Le guide. Paris: Editions Flammarion, 2019.

PENUELA, Pedro. Das Relações entre Dança e Movimento: reflexões sobre diferentes noções de movimento e a dança. In Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 8, n. 3, p. 615-640, jul./set. 2018.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. Estética e Política. São Paulo: Ed. 34, 2005.

ROLNIK, Suely; GUATTARI, Félix. Micropolítica. Cartografias do Desejo. Petrópolis: Vozes, 1996.

ROLNIK, Suely. Novas figuras do caos. Mutações da subjetividade contemporânea. In: SANTAELLA, Lucia; VIEIRA, Jorge A (org.). Caos e Ordem na Filosofia e nas Ciências. São Paulo: Face e Fapesp, 1999; p. 206-221.

VALLEJOS, Juan Ignacio. Embarrar el canon: por una coreopolítica de la abundancia. Revista Arte da Cena, v.6, n.2, ago.-dez/2020, p. 7-37.

Published

2024-07-24

How to Cite

NICOLIELLO, Ana Rita. Untimely Dancing - Notes on the micropolitics of movement. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 51, p. 1–22, 2024. DOI: 10.5965/1414573102512024e0201. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24005. Acesso em: 27 jul. 2024.