Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101462023e0206

Keywords:

Dance technique, Poetics of corporeality, Michel Bernard, Dance pedagogy

Abstract

The present manuscript is part of the still unpublished ongoing PhD research developed in the Post-Graduation Program in Education of the Federal University of Ceará, which performs an investigation along with the translation to the Portuguese of the seminal work De la Création Chorégraphique de Michel Bernard (2001). The text comprehends the critical Introduction of the thesis and proposes considerations in the search of entangle the philosophical and pedagogical practices in dance from the philosophical thinking. It has been investigated conceptual bonds that aim to collaborate for a comprehension of the techniques in dace which are immanent to the sensory-perceptual processes of the bodily experience. The experimentation presented here relate central notions of the author’s work – dancing corporeality, orchesality and the author’s fictioning theory of sensation- as a fertile ground to rethink the teaching of the technical knowledge in dance, making them as one of the imbricate aspects of the poetics of the dance. To think technique as poetics has been our goal.

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Author Biographies

Rosa Ana Fernandes de Lima, Federal University of Ceará

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestre em Artes do Espetáculo Coreográfico pela Universidade de Paris 8.   Graduada em Artes do Espetáculo Coreográfico pela Universidade de Nice Sophia Antipolis e pela Universidade de Paris 8. É professora dos cursos de Graduação em Dança da Universidade Federal do Ceará (UFC).

Thereza Cristina Rocha Cardoso, Federal University of Ceará

Pós-doutorado pelo Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ). Doutora em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Mestre em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Graduada em Comunicação Social pela Universidade Federal Fluminense (UFF ). Professora dos cursos de Bacharelado e de Licenciatura em Dança e do Programa de Pós-graduação em Artes| PPGARTES do Instituto de Cultura e Arte (ICA) da Universidade Federal do Ceará (UFC).

Sylvio de Sousa Gadelha Costa, Federal University of Ceará

Pós-Doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC) - com estudos complementares no Núcleo de Estudos e Pesquisas da Subjetividade do Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Clínica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Graduado em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor do Departamento de Fundamentos da Educação da FACED-UFC. Professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará (UFC), Professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Filosofia do Instituto de Cultura e Arte (ICA-UFC).  

 

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Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/3192. Acesso em: 27 nov. 2022.

Published

2023-04-27

How to Cite

LIMA, Rosa Ana Fernandes de; CARDOSO, Thereza Cristina Rocha; COSTA, Sylvio de Sousa Gadelha. Of the technique as poetics: a chiasm of dance from Michel Bernard. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 46, p. 1–20, 2023. DOI: 10.5965/1414573101462023e0206. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22978. Acesso em: 22 dec. 2024.