Reforestyng thoughts or Performagyc actyons and the actor-shaman

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0111

Keywords:

Indigenous theater, Performagic actions, Shamanism

Abstract

Throughout this article, possible approximations between the performing arts, with an emphasis on the theater-performativity, and the performativity of indigenous shamanisms from the lowlands of South America were approached. In this writing we want to evidence/create certain flows between one and the other, as to say, between the actor-performer and the indigenous shaman. Starting from the analysis of practical practices, as well as the cure(ating) in dialogues with indigenous leaders, shamans, researcher etc. Despite not having a theoretical depth in specific concepts, we call to dance with us seeds of thought such as performative actions, the actor's work with an idea of work on himself, and dreams. Among other images and enchantments, let’s open ourselves to the forest of thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Way Pury, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Cryatura poétiya, mestre em artes cênycas. Membro do Laroyê! - terreyro de pesquysa com corpos, artes, culturas y lynguagens decolonyays da Unyversydade Federal de Juyz de Fora (UFJF). Mestrando em antropologya socyal pelo MN/UFRJ.

Carolina Prymeyra, Universdidade Federal de JUiz de Fora (UFJF)

 Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Artes, Cultura y Linguagens da Universidade Federal de Juiz de Fora. Membro do Laroyê! - terreiro de pesquisa com corpos, artes, culturas y linguagens decoloniais. Criatura poética.

Malandro Vermelho, Universidade Federal de JUiz de Fora (UFJF)

Vermelho, y também preto y também rosa, é uma forma de vyda-artyfycyal de outrora rafael rybeyro. Mestre em Arte, Cultura e Linguagem. É membro fundador do Laroyê! – terreyro de pesquysa com corpos, artes, culturas y lynguagens decolonyays.

Thalita Castro, Universidade Federal de JUiz de Fora (UFJF)

Mestra em Artes, Cultura e Linguagens, IAD,- UFJF. Licenciada em Artes Visuais no Instituto de Artes e Design, UFJF, bacharela em Interdisciplinar em Artes e Design (2011) e em Moda (2016) pela mesma universidade.

References

ANDRADE, Oswald de. Do Pau-Brasil à Antropofagia e às Utopias. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

ARTAUD, Antonin. Os Tarahumaras. Lisboa: Ed. Relógio D’água, 2000.

BARROS, Manoel de. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2010.

DUARTE, Andreia. O olhar da onça - Percurso da experiência. Revista Arte da Cena, Porto Alegre, v. 4, n.1, p.71-105, 2018. Acesso em: 1 jan. 2018. DOI: https://doi.org/10.5216/ac.v4i1.52284.

D'ÉVREUX, Yves. Viagem ao Norte do Brasil. Rio de Janeiro: Livraria Leite Ribeiro, [1616]1929.

FERREIRA NETTO, Diogo. A noção de experiência em “O Narrador” de Walter Benjamin. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Filosofia), Universidade Federal Fluminense, Departamento de Filosofia, 2017.

GROTOWSKI, Jerzy. O teatro Laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969. São Paulo: Perspectiva, 2010.

KRENAK, Ailton. Ailton Krenak - Encontros. Org. Sérgio Conh. Rio de Janeiro: Ed. Azougue, 2015.

KRENAK, Ailton. Ailton Krenak - Coleção tembetá. Rio de Janeiro: Ed. Azougue, 2017.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras. 2019.

KRENAK, Ailton. A potência do sujeito coletivo. Entrevista concedida a Jailson de Souza e Silva. Revista Periferias,. Rio de Janeiro, s.d. disponível em: http://revistaperiferias.org/materia/ailton-krenak-a-potencia-do-sujeito-coletivo-parte-ii/ . Acesso em: dezembro de 2020.

KOPENAWA, Davi & ALBERT, Bruce. A queda do céu: Palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

NIMUENDAJÚ, Curt. Mitos indígenas inéditos na obra de Curt Nimuendajú. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Rio de Janeiro, n. 21, p.63-111, 1986.

NYN, Juão. O teatro como contracolonyzação tupy-guarany nhandewa. in: Teatro e os Povos Indígenas: janelas abertas para a possibilidade / Zahy Guajajara ... [et al.].- São Paulo : N-1 edições, 2021.

QUILICI, Cassiano S. Antonin Artaud - Teatro e Ritual. São Paulo: AnnaBlume, 2004.

QUILICI, Cassiano S. O Ator-performer e as poéticas da transformação de si. São Paulo: Annablume, 2015.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2007.

RICHARDS, Thomas. Trabalhar com Grotowski sobre ações Físicas. São Paulo: Perspectiva, 2014.

SZTUTMAN, Reanato. O Profeta e o principal: A Ação Política Indígena e Seus Personagens. São Paulo, Ed. da Universidade de São Paulo: Fapesp, 2012.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem: e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2002.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Metafísicas Canibais: elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Cosac Naify, 2015a.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. O recado da mata. In: ALBERT, Bruce; KOPENAWA, Davi. A Queda do Céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015b.

Published

2022-04-06

How to Cite

PURY, Way; PRYMEYRA, Carolina; VERMELHO, Malandro; CASTRO, Thalita. Reforestyng thoughts or Performagyc actyons and the actor-shaman. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, p. 1–31, 2022. DOI: 10.5965/1414573101432022e0111. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21565. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: As artes da cena dos e com os povos indígenas