Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira's poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0205

Keywords:

Mila Teixeira, Vulgarity, Cruelty, Work, Body

Abstract

This article focuses on the analysis of poems from the book A proclamação da vulgaridade ou quantos furos uma calcinha pode ter?, written by poet, screenwriter and playwriter Mila Teixeira, and published by Urutau in 2021. From the notion of cruelty in Artaud, the text seeks an approximation with the announcement of vulgarity, proclaimed by the writer. By highlighting verses that suggest the confluence between life and work of art, poetry is analyzed from the perspective of work in art as a practice of investigating the body and recreating relationships. The stories and images shared by the author are interpreted as scenic situations that reveal the manifestation of a poetic-theatrical state in her production. Finally, autofictional writing is approached as a proposition for the expansion of spaces for listening and sharing incarnated experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Caio Riscado, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Pós-doutorado em desenvolvimento na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Doutorado em Artes Cênicas (UNIRIP). Mestre em Artes Cênicas (UNIRIO). Bacharelado em Direção Teatral pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor de teatro, diretor teatral e artístico, artista pesquisador e performer.

References

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

FERNANDES, Silvia. Teatralidades Contemporâneas. São Paulo: Perspectiva: Fapesp, 2010.

LOPES, Adília. Aqui estão as minhas contas – Antologia poética. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2019.

MORAIS, Gabriel Antunes. A cena autoficcional como ato estético-político para performar outras masculinidades. In: CICLORAMA: Cadernos de Pesquisa da Direção Teatral, v.8. Rio de Janeiro: UFRJ, 2020. Disponível em: https://issuu.com/ciclorama/docs/ciclorama8_2020. Acesso em: 01 out. 2021.

PELBART, Peter Pál. Biopolítica. In: Sala Preta, São Paulo, 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57320. Acesso em: 01 out. 2021.

PERES, Wiliam Siqueira. Travestilidades Nômades: A explosão dos binarismos e a emergência queering. In: Revista Estudos Feministas, Florianópolis, 20(2): 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2012000200014. Acesso em: 01 out. 2021.

QUILICI, Cassiano Sydow. Antonin Artaud: Teatro e Ritual. São Paulo: FAPESP; Annablume, 2004.

QUILICI, Cassiano Sydow. O ator-performer e as poéticas da transformação de si. São Paulo: Annablume, 2015.

TEIXEIRA, Mila. A proclamação da vulgaridade ou quantos furos uma calcinha pode ter? Bragança Paulista: Editora Urutau, 2021.

Published

2022-04-06

How to Cite

RISCADO, Caio. Vulgar without being sexy: Body, work and scene in Mila Teixeira’s poetry. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 43, p. 1–20, 2022. DOI: 10.5965/1414573101432022e0205. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21108. Acesso em: 30 jun. 2024.