Scene, production and moqueca: Dimenti´s (1998-2012) bahian contemporary theater
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0207Keywords:
Theater, Dance, Dimenti, Bahia, NordesteAbstract
This article aimed to make visible a part of the recent history of Bahia´s (mainly Salvador) performing arts, by approaching Dimenti (1998-2012), a group in which I participated – this participation makes me a privileged witness of its aesthetic purposes, rehearsal practices and staging – of its history. By chronologically describing its plays, it is possible to notice a group with an intense production, interested in a profound dialogue with other languages. From the description of this small part of Bahia´s theater, we conclude that, within Nordeste’s theater, there are many theaters – from more traditional to more experimental ways of staging; artistic purposes and diverse topics – which inject complexity and dissent in the ways Brazilian theater became modern.
Downloads
References
CAETANO, Nina. A textura polifônica de grupos teatrais contemporâneos. Sala Preta, São Paulo, 6, p.145-154, 2006. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v6i0p145-154
CRUZ, Ellen Mello dos Santos. Cena, Afetos e Prótese. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Comunicação Social) – Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2005.
ECO, Umberto. A obra aberta. São Paulo: Perspectiva, 1962.
FARIA, João Roberto (dir.). História do teatro brasileiro. v. 2. São Paulo: Perspectiva; SESC, 2013.
FERNANDES, Sílvia. Teatralidade e Performatividade na Cena Contemporânea. Repertório, Salvador, n°16, p. 11-23, 2011.
FERNANDES, Sílvia. A encenação. In: FARIA, J. R. (dir.). História do teatro brasileiro. v. 2. São Paulo: Perspectiva; SESC, 2013.
FRANCO, Aninha. O teatro na Bahia através da imprensa – Século XX. Salvador: FCJA. COFIC. FCEBA. 1994.
FREITAS, R. M.; ARAÚJO, R. C. A História da Árvore Cognitiva do Bando de Teatro Olodum. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 24, p.147-156, 2015.
GARCIA, Silvana. A dramaturgia dos anos de 1980/1990. In: FARIA, J. R. (dir.). História do teatro brasileiro. v. 2. São Paulo: Perspectiva; SESC, p. 301-331, 2013.
LAGO JÚNIOR, José. Chá viajandão. Jornal A TARDE, Salvador, 6 dez. 1999. Caderno 2, p. 3,
LEÃO, Raimundo M. de. A casa de Eros e Dionísio - um projeto de ensino e encenação, Revista Cena, Porto Alegre, vol. 7, p. 42-55.
LEÃO, Raimundo M. de. Escola de Teatro (1956-1964): Repertório eclético sem concessões. Repertório, Salvador, nº 17, p. 71-81, 2011.
LEÃO, Raimundo M. Teatro experimental na Bahia: dramático ou pós-dramático. In: MENDES, Cleise (org.) Dramaturgia, ainda: reconfigurações e rasuras [online]. Salvador: EDUFBA, 2011.
LEHMANN, Hans-Thies. Teatro Pós-Dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
MATTEDI, Eduardo. O desvairio da rapaziada. Jornal Soterópolis, Salvador, p. 20, maio 2001.
MIRANDA, Nadja M. Jornalistas em cena, artistas em pauta: análise da cobertura jornalística dos espetáculos teatrais baianos realizada pelos jornais A Tarde e Correio da Bahia na década de 90. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Escola de Teatro, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2001.
MOSTAÇO, Edélcio. Considerações sobre História do teatro brasileiro. Sala Preta, São Paulo, v. 15, n. 1, p.249-264, 2015.
ROMAGNOLLI, Luciana E. Convívio e presença como dramaturgia: a dimensão da materialidade e do encontro em Vida. Sala Preta, São Paulo, v. 14, n. 2, p.85-94, 2014.
ROUBINE, Jean Jacques. A linguagem da encenação teatral. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 1998.
SAMPAIO, Jorge Luiz A. de. Do cisne-barbie ao cisne asmático: comicidade e subversão performativa de identidade em chuá-releitura cênica do balé do lago dos cisnes feita pelo grupo Dimenti. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Escola de Teatro, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2007.
SANTANA, Jussilene. Martim Gonçalves: uma escola de teatro contra a província. Tese (Doutorado em Artes Cênicas), – Escola de Teatro, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2011.
SEBIANI, L. A subpartitura corporal no processo de criação do espetáculo Batata!. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 11, p.123-132, 2018.
TROTTA, Rosyane. Autoralidade, grupo e encenação. Sala Preta, São Paulo, 6, p.155-164, 2006. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v6i0p155-164
VARGENS, Meran; ROSÁRIO, Elson. Teatro Contemporâneo na Bahia. Portal da Bahia Contemporânea. Disponível em:
https://portaldabahiacontemporanea.com.br/artigos/teatro.
Acesso em: 08 fev. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.