Care/curation of the self, care/curation of the world: Ways to perform reciprocity

modos de performar la reciprocida

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0111

Keywords:

Gift, Curation of the affections, Propositions in performance, Body-world, Art-life

Abstract

This performative writing mobilizes, as an artistic position, a notion of cure as care and as a movement. It does that operating a curation of the affections that occurs in the act of looking at/repairing [reparar] what appears in each situation, a perception-action of the affections that composes and recomposes figures of subjectivity in co-breeding relationship with the world. Here the intrinsic relation between creation in art and possibilities of sensitive learning makes itself present, as an ethical-aesthetic-political life, an art of existence. It is a tactic of re-existence which is invented by questioning the modes of operation of the usual logic of debt / doubt and which is established by the subversion of that system in the form of a gift cycle: giving-receiving-giving.

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Author Biographies

Juliana Lima Liconti, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UFRJ)

Atriz, performer, produtora cultural e professora. Doutoranda em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Mestra em teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Bacharela em artes cênicas pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) e graduada em comunicação institucional pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR).

Milene Lopes Duenha, Universidade Estadual do Paraná (UEP)

Artista da dança, atriz e performer. Doutora em Teatro pelo PPGT - UDESC. Professora no curso de Licenciatura e Bacharelado em Dança da UNESPAR. Atua nos coletivos ACOCORÉ (Arte, Coletivos, Conexões e Rede), Fenda e Mapas e Hipertextos.

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Published

2021-04-28

How to Cite

LICONTI, Juliana Lima; DUENHA, Milene Lopes. Care/curation of the self, care/curation of the world: Ways to perform reciprocity: modos de performar la reciprocida. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, p. 1–38, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0111. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19426. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas