Other narratives about rape: The autobiographic performance as a form of subversion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0107

Keywords:

Rape, Performative theater, Autobiographic performance

Abstract

This article comes from the experience of a rape trauma and its implications in a personal e social way. In order to investigate the possibilities of intervention in the public sphere by the performative theater, the study was based in an autobiographic approach, analyzing artistic works performed about the theme. Through a philosophical approach, the power structures that maintain the sexual violence were investigated, also considering the subversion that might emerge from its gaps. Thinking of the common sense that circles the theme, the research had as a purpose the proposition of counter-narratives that would trigger off healing processes through the denouncement atmosphere, recurrent in the contemporary scene.

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Author Biographies

Camila Prado, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Atriz, performer e bacharelanda em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Ouro Preto.

Nina Caetano, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Nina Caetano possui graduação em Língua e Literatura Francesas pela Universidade Federal de Minas Gerais (1996), na qual também fez seu mestrado em Estudos Linguísticos (2000). É Doutora em Artes Cênicas pela Escola de Comunicações e Artes da USP e Professora Adjunta do Departamento de Artes e do Mestrado em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto. 

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Published

2021-04-28

How to Cite

PRADO, Camila; CAETANO, Nina. Other narratives about rape: The autobiographic performance as a form of subversion. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, p. 1–28, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0107. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19375. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas