Imprisoned bodies: Socio-education in an experience with dance in Cuiabá
DOI:
https://doi.org/10.5965/14145731033920200123Keywords:
Socio-education, Dance, StrategiesAbstract
This article describes a dance workshop with young interns at the Centro de Atendimento Socioeducativo de Cuiabá (CASE-MT) and reflects on the strategies used to face a complex and conflicted situation. In the space of incarceration that has coercion at its core, how can one use the body in dance with incarcerated teenagers?
Downloads
References
BRASIL. Plano Nacional de Atendimento Socioeducativo: Diretrizes e eixos operativos para o SINASE. Brasília, DF: SDH/PR: CONANDA, 2013.
CONCÍLIO, Vicente. Teatro e prisão: dentro da cena e da cadeia. In: Sala Preta. São Paulo, v. 5, p. 151-158, 2005. Disponível em: < http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57273/60255 acesso em 10 out. 2020
ESTADO DE MATO GROSSO. Secretaria do Estado de Educação de Mato Grosso. Estruturação e Concretização de uma prática pedagógica nas unidades Socioeducativas do Estado de Mato Grosso. Diário Oficial da União. Cuiabá-MT. 2011. Disponível em:http://cos.seduc.mt.gov.br/upload/permanente/Arquivo/PROJETO%20EDUCAR%20I%20-%20SOCIOEDUCATIVO77703069839599.pdf. Acesso em: 20 mar. 2018.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1999.
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. Petrópolis: Vozes, 2006.
MALVASI, P. A. Entre a Frieza, o Cálculo e a “Vida Loka”: violência e sofrimento no trajeto de um adolescente em cumprimento de medida socioeducativa. Saúde Social, São Paulo: v. 20, n. 1, p. 156-170, 2011.
MARQUES,L. J.Berselli, M. Entre a cela e a cena: desafios de uma pedagogia teatral e carcerária.AMARgem, Uberlândia, v. 17, n. 1, jan-jun.2020.
Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/amargem/article/view/56341. Acesso em: 10 out. 2020.
MAUSS, M. Ensaio sobre a dádiva. Forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. In: Sociologia e Antropologia. v. II. São Paulo: Edusp, 1974.
PEREIRA, S. E. F. N. SUDBRACK, M. F. O. Drogadição e atos infracionais na voz do adolescente em conflito com a lei. Psicologia: Teoria e Pesquisavol.24, n.2.p. 151-159, 2008.
RODRIGUES, J. C. O tabu do corpo. Rio de Janeiro: Achiamé, 1983.
SCISLESKI, A. (2010). Governando vidas matáveis: as relações entre a saúde e a justiça dirigidas a jovens em conflito com a lei. Tese de Doutorado. Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade de Psicologia, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.