The need to get on with others: A letter is a visit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731033920200109

Keywords:

Female prisoners, Letters, Conviviality, Preliminary theatricalities

Abstract

This article derives from the Master’s thesis Diving in the Dark: The Theater is [in] the Encounter with the Other in the World, held at the Fine Arts School of the Minas Gerais Federal University in Performing Arts. For this research, an artistic residency based on contemporary theater practices took place in three female prisons. This work derived from the premise that writing and sharing personal letters could serve as the epigraph for a theatrical event. The work revealed the power of the performing arts in workshops with female prisoners.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Cezário Milagres de Melo, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET/MG)

Profa. do Departamento de Arte, Design e Tecnologia do CEFET/MG. Mestra em Artes pelo Programa de Pós Graduação em Artes (Escola de Belas Artes/UFMG).

References

ANDRÉ, Carminda Mendes. Espaço inventado: o teatro pós-dramático na escola. Educ. rev., Belo Horizonte, n. 48, p. 125-141, Dec. 2008. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/edur/n48/a07n48.pdf

BRANT, Fernando; NASCIMENTO, Milton. Intérprete: Milton Nascimento. Travessia. Álbum: Travessia. Gravadora: Ritmos-Codil (LP)/Dubas Música (CD). 1967.

CABALLERO, Ileana Diéguez. Cenários liminares: teatralidades, performances e política. Tradução: Luis Alberto Alonso e Angela Reis. Uberlândia: EDUFU, 2011.

CARLSON, Marvin. Performance: uma introdução crítica. Tradução: Thaís Flores Nogueira Diniz; Maria Antonieta Pereira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

Central do Brasil. Direção: Walter Salles. Roteiro: João Emanuel Carneiro, Marcos Bernstein. Produção: Elisa Tolomelli. Brasil; França; 1998. 1 DVD. 112 min.

CONCÍLIO, Vicente. Teatro e Prisão: dilemas da liberdade artística. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2008.

DUBATTI, Jorge. Filosofía del teatro 1: convivio, experiencia, subjetividad. Buenos Aires: Atuel, 2007.

EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2015.

FABIÃO, Eleonora. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, Brasil, v. 8, p. 235-246, nov. 2008. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57373>. Acesso em: 13 maio 015.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Tradução: Raquel Ramalhete. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

GOFFMAN, Erving. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Perspectiva, 2010.

HISSA, Cássio Eduardo Viana. Entrenotas: compreensões de pesquisa. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

LISPECTOR, Clarice. Mineirinho. In: NUNES, Aparecida Maria (orgs). Clarice na cabeceira: jornalismo. Rio de Janeiro: Rocco, 2012.

MACHADO, Marina Marcondes. Só Rodapés: Um glossário de trinta termos definidos na espiral de minha poética própria. Revista Rascunhos / Caminhos da pesquisa em artes cênicas. Uberlândia, UFU. v. 2, n. 1 (2015): Dossiê Teatro e Escola: ações e reflexões.

MARTINS, Joel. Uma abordagem de currículo na perspectiva fenomenológica. In: MARTINS, Joel. Um enfoque fenomenológico do currículo: educação como poíesis. São Paulo: Cortez, 1992.

MATTOS, Virgílio de; PINTO, João Batista Moreira (orgs). A legibilidade do ilegível: textos produzidos por mulheres condenadas e em cumprimento de pena privativa de liberdade, no início do século XXI, em Belo Horizonte. Belo Horizonte: Fundação MDC, 2006.

MELO, Luciana Cezário Milagres de. Mergulho no Escuro: O teatro é [no] encontro com o outro no mundo. 2017. Dissertação (Mestrado em Artes) - Escola de Belas Artes – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

MORAES, Marcos. Residência artística: ambientes de formação, criação e difusão. 2009. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo). Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: http://biblioteca.posgraduacaoredentor.com.br/link/?id=2363996. Acesso em: 28 dez. 2016.

PACKER, Amilcar. Resiliências artísticas. In: BEZERRA, André; VASCONCELLOS, Ana (org.). Mapeamento de residências artísticas no Brasil. Rio de Janeiro: Funarte, 2014. Disponível em: http://www.funarte.gov.br/residenciasartisticas/wp-content/uploads/2014/07/miolo+capa-livro-res-artisticas-FINAL_baixa-res.pdf. Acesso em: 28 dez. 2016.

QUEIROZ, Nana. Presos que menstruam. Rio de Janeiro: Record, 2015.

SANTOS, Lulu. Sereia. Álbum: Eu e Memê, Memê e Eu. 1995

STRECKER, Marcos. Na estrada: o cinema de Walter Salles. São Paulo: Publifolha, 2010.

TURNER, Victor W. O processo ritual: estrutura e anti-estrutura. Tradução: Nancy Campi de Castro. Petrópolis, Vozes, 1974.

TURNER, Victor. Dewey, Dilthey e Drama: um ensaio em Antropologia da Experiência (primeira parte). Tradução: Herbert Rodrigues. Cadernos de Campo, São Paulo, v. 13, n. 13, p. 177-185, 2005. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/50265. Acesso em: 10 jan. 2017.

TURNER, Victor. Liminal ao liminoide:em brincadeira, fluxo e ritual. Um ensaio de simbologia comparativa. Tradução: Herbert Rodrigues. Mediações, Londrina, v. 17, n.2, p. 214-257, 2012. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/14343. Acesso em: 10 jan. 2017.

VASCONCELOS, Ana. Apontamentos para a construção de um programa Funarte de residências artísticas. In: BEZERRA, André; VASCONCELLOS, Ana (org.). Mapeamento de residências artísticas no Brasil. Rio de Janeiro: Funarte, 2014. Disponível em: http://www.funarte.gov.br/residenciasartisticas/wp-content/uploads/2014/07/miolo+capa-livro-res-artisticas-FINAL_baixa-res.pdf. Acesso em: 28 dez. 2016.

Published

2020-12-23

How to Cite

MELO, Luciana Cezário Milagres de. The need to get on with others: A letter is a visit. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, p. 1–30, 2020. DOI: 10.5965/14145731033920200109. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18848. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: Artes da Cena atrás das grades