Space(s): configurations in Brazilian and Latin-American scenic practices
DOI:
https://doi.org/10.5965/14145731023820200001Keywords:
Human spatial imagination, Space as social fenomenon, Scenic writing within a space, Scenic writing as writing spacesAbstract
Applying a historizing perspective, this text presents a critical consideration of different spacial imaginations and conceptions. It articulates cientific and aesthetic, sociocultural and antropolícall paradigms in order to reflect on the various relations between the socioeconomical and political situations in which Brazil and – with regional varients – also in other countries in Latin America found themselves involved, and the processes of spatial configurations that increasingly manifested themselves during the 21st century. In doing so, the paper critically highlights the conceptual contexts for the spatial practices on which this dossier reflects. Finally, the paper calls attention to the conspicuous absence of the great voices of Brazilian cenography in the reflexive discourse on these processes in Brasil and Latinamerica in the 21st century.
Downloads
References
ALIGHIERI, Dante. A divina comédia. Tradução de Fábio M. Alberti. Porto Alegre: LP&M, 2004.
APPIA, Adolphe. Music and the Arts of Theatre. Miami: University of Miami Press, 1962 (publicado originalmente em 1898 em francês).
BENJAMIN, Walter e outros/as. Benjamin e a obra de arte. Tradução de Marijane Lisboa e Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012a.
BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
BOWLER, Lisa Marie. Theatre Architecture as Embodied Space. A Phenomenology of Theatre Buildings in Performance. Ph.D. thesis, Faculdade de Filosofia. Ludwig-Maximilians-Universität München, 2015. Disponível em https://edoc.ub.uni-muenchen.de/20310/7/Bowler_Lisa_Marie.pdf. Acesso em: 23 jul. 2020.
CERTEAU, Michel de. A Invenção do Cotidiano. 1. Artes de Fazer. Petrópolis: Vozes, 2005.
CASSIRER, Ernst. “Mythischer, ästhetischer und theoretischer Raum.” (1931). In: DÜNNE, Jörg e GÜNZEL, Stephan. Raumtheorie. Grundlagentexte aus Philosophie und Kulturwissenschaften. Frankfurt/Main: Suhrkamp Taschenbuch, 2006. p. 485 – 500.
DEL NERO, Cyro. Máquina para os deuses: anotações de um cenógrafo e o discurso da cenografia. São Paulo: SENAC/SESC SP, 2009.
DÜNNE, Jörg e GÜNZEL, Stephan. Raumtheorie. Grundlagentexte aus Philosophie und Kulturwissenschaften. Frankfurt/Main: Suhrkamp Taschenbuch, 2006.
EINSTEIN, Albert e INFELD, Leopold. A evolução da física: de Newton até a Teoria dos Quanta. Tradução de Monteiro Lobato. São Paulo: Cia Nacional, 1976.
EINSTEIN, Albert. “Raum, Äther und Feld in der Physik.” (1930) in: DÜNNE, Jörg e GÜNZEL, Stephan. Raumtheorie. Grundlagentexte aus Philosophie und Kulturwissenschaften. Frankfurt/Main: Suhrkamp Taschenbuch, 2006.p. 94 – 101.
HAß, Ulrike. “Von der Schau-bühne zur Architektur.” in: EKE, Norbert Otto et al. Bühne: Raumbildende Prozesse im Theater. Paderborn: Fink, 2014. p. 345 – 370.
HAWKING, Stephen. Buracos negros, universos bebês e outros ensaios. Tradução de Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Rocco, 1995.
HEISENBERG, Werner. Física e filosofia. Tradução de Jorge Leal Ferreira. Brasília: Editora da UnB, 1987.
KOPENAWA, Davi e ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. Tradução de Beatriz Perrone-Moisés. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
KRENAK, Ailton. Paisagens, territórios e pressão colonial. Espaço Ameríndio, Porto Alegre, volume 9, número 3, p. 327- 343, julho-dezembro de 2015.
LANDAU, l. D. e RUMER, Iu. B. O que é a teoria da relatividade. Traduzido por José Manuel Pires Marques. Moscou: Editora Mir, 1986.
MANTOVANI. Anna. Cenografia. São Paulo: Ática, 1989.
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.
RATTO, Gianni. Antitratado de cenografia: variações sobre o mesmo tema. São Paulo: Editora SENAC, 1999.
SANTOS, Milton. Pensando o Espaço do Homem. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.
SERRONI, J. C. Teatros: uma memória do espaço cênico no Brasil. São Paulo: Editora SENAC, 2002.
WERTHEIM, Margaret. Uma história do espaço de Dante à Internet. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.