Scenery - living matter

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0201

Keywords:

Scenography, Public space, Art in Context

Abstract

Scenography is located at the same time in a space of intersection involved with the living arts. We recovered the concept of Adolphe Appia, for a “Work of living art”, enunciating a temporal ellipse of exploration of an aspect of the implicated and relational art. To this condition of being “alive” in art, today we have to add a set of different meanings that are somehow related to our field of work: I speak of participation, implication, citizenship, interaction, stated in a need to have a voice, take sides and risk solutions. The exploration of the concepts of place, public space for interaction and intervention enunciates artistic actions in a context that is important to value and deepen.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Helder Moreira, Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo do Instituto Politécnico

Cenógrafo e Prof. Dr. Adjunto na ESMAE - Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo do Instituto Politécnico do Porto - Portugal. Investigador no Núcleo de Investigação em Música e Artes do Espetáculo.

References

AMARAL, Aracy. A arte para quê? A preocupação social na arte brasileira 1930-1970. São Paulo: Estúdio Nobel, 2003.

APPIA, Adolphe. A Obra de Arte Viva. Tradução de Redondo Júnior, edição de Eugénia Vasques. 2ª ed. Amadora, Biblioteca. Portugal: Escola Superior de Teatro e Cinema, 2002.

AUGÉ, Marc. Não-lugares. Introdução a uma antropologia da Sobre a modernidade. Lisboa: 90 Graus Editora, 2005.

BACHELARD, Gaston. La poética del espacio. In: YATES, S. (Ed.). Poéticas del espacio, Barcelona: Gustavo Gilli, 2002.

Boal, Augusto. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

BROOK, Peter. El espacio vacio - Arte y técnica del teatro. Barcelona: Ediciones Península, 2002.

CASEY, Eduard. Public Memory in Place and Time, edited by Kendall Phillips (University of Alabama Press), 2004.

DEUTSCHE, Rosalyn. Art and Public Space: Questions of Democracy. http://www.jstor.org/stable/466433, 1992.

GROTOWSKY, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1992

LACY, Suzanne (Edit.). Mapping the terrain: New Genre Public Art. Seatle. Washington: Bay Press, 1994.

MASSEY, Doreen. For Space. London: SAGE Publications, 2005.

MIWON, Kwon. One place after another, Site-specific art and location identity. USA: Library of Congress Cataloging-in-Publication Data, 2002.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. Lisboa: Orfeu negro, 2010.

SANCHEZ, José A. (edit.). La escena Moderna, Manifiestos e textos sobre teatro de la época de las vanguardias. Madrid: Ediciones Akal, 1999.

TUAN, Yi-Fu. Space and Place - The perspective of experience. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2005.

WILKIE, Fiona. Out of place, the negotiation of Space in Site-specific performance, (Tese Doutoral). School of Arts, University of Surrey, 2004.

Catálogo Um teatro sem teatro, MACBA - Museu d´Art Contemporani de Barcelona e Fundação de Arte Moderna e Contemporânea – Coleção Berardo, 2007

Published

2021-04-28

How to Cite

MOREIRA, Helder. Scenery - living matter. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, p. 1–18, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0201. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18729. Acesso em: 30 jun. 2024.