Theater in Prison: Extension and Research as formative paths in Theater Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731033920200117

Keywords:

Theater, Prison, Extension, Search

Abstract

This report refers to a student experience with an extension action and a research project on Theater and Penitentiary Education promoted by the Theater Degree Course at the Federal University of Amapá - UNIFAP. We tried to discuss the participation with the thematic project and how the extension practice became a scientific investigation on the relationship of doing theater with the prison space and the reflection of these actions in the student / teacher training of the undergraduates of the course in question.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andressa da Silva Santos, Universidade Federal do Amapá (UNIFAP)

Licencianda em Teatro na Universidade Federal do Amapá - UNIFAP. Bolsista Iniciação Científica NECID - PROBIC - UNIFAP. Integrante do Projeto de Extensão Teatro e Prisão: Ressocialização Através da Arte - PROEAC - UNIFAP.

Emerson de Paula Silva, Universidade Federal do Amapá (UNIFAP)

Professor do Curso de Teatro da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Doutorando em Estudos Literários (UNESP). Mestre em Artes da Cena pela UNICAMP, Licenciado em Artes Cênicas pela UFOP.

 

References

CONCÍLIO, Vicente. Teatro e Prisão – Dilemas da Liberdade Artística em Processos Teatrais com População Carcerária. Dissertação de Mestrado apresentada na ECA/USP, sob Orientação de Maria Lúcia de Souza Barros Pupo. São Paulo. 2006.

FERREIRA, F. C. Pedagogia palhacesca: uma poética de atravessamentos, transgressões e comicidade na escola básica. 2016. (Mestrado Profissional em Arte) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GONÇALVES, Nadia Gaiofatto. Indissociabilidade entre Ensino, Pesquisa e Extensão: um princípio necessário. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 1229 - 1256, set./dez. 2015.

LIGIÉRO, Zeca. Teatro e comunidade: uma experiência. Uberlândia: Universidade

Federal de Uberlândia, 1983.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos Teatrais. São Paulo: Perspectiva, 2006.

SILVA, Emerson de Paula...[et al.]. Trajetórias da pele: Teatro e educação penitenciária em Macapá. In: VASQUEZ, Eliane Leal; ABREU, Almiro Alves; FEIO, Leila do Socorro Rodrigues (Org.). Educação Penitenciária Amapaense: Pesquisas, demandas recorrentes e formulação de políticas educacionais. Uberlândia: Navegando Publicações, 2020. (Coleção Educar na Prisão e Escola, Vol. 1).

SPOLIN, Viola. Improvisação para o Teatro. Tradução e revisão Ingrid Dormien Koudela e Eduardo José de Almeida Amos. São Paulo: Perspectiva, 2010.

VASQUEZ, Eliane. Sociedade Cativa, entre cultura escolar e cultura prisional. 2 ed. Rio de Janeiro-RJ. Editor: George Martins, 2015.

Published

2020-12-23

How to Cite

SANTOS, Andressa da Silva; SILVA, Emerson de Paula. Theater in Prison: Extension and Research as formative paths in Theater Pedagogy. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, p. 1–15, 2020. DOI: 10.5965/14145731033920200117. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18570. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: Artes da Cena atrás das grades