The theater of the Brazilian Northeast before and after the triumphal descent to Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200034

Keywords:

Theater of the Brazilian Northeast, Brazilian theater, History, National culture, Auto da Compadecida

Abstract

Considering the history of the theater of the Brazilian Northeast, in the terms in which Paschoal Carlos Magno will recognize the poetics introduced by the Teatro do Estudante de Pernambuco in the 1940s, this article sheds light on the encounters that the theatrical movement from Recife established with the stages of Rio de Janeiro, considered the center of the country's theatrical culture. In particular, it is interesting here to highlight the specificities of the participation of the Auto da Compadecida in the first edition of the Festival de Amadores Nacionais in 1957 for the context of affirming the visibility strategies that marked the Northeast as a place in Brazilian theater.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Magela Lima, Centro Universitário 7 de Setembro

 Mestre em Teatro pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Doutor em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia. Prof. Dr. Cursos ursos de Jornalismo e Publicidade e Propaganda do Centro Universitário 7 de Setembro (UNI7).

References

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. A invenção do Nordeste e outras artes. São Paulo: Cortez, 2001.

ARAÚJO, Nélson de. História do teatro. Salvador: Empresa Gráfica da Bahia, 1991.

BORBA FILHO, Hermilo. Duas Conferências - Teatro: Arte do Povo / Reflexões Sôbre a “Mise-en-Scène”. Recife: Diretoria de Documentação e Cultura/Prefeitura Municipal do Recife, 1947.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bretrand Brasil, 2003.

CALAMARO, Lucia. De cuerpos y viajes: notas sobre la transferencia intercultural de las formas espectaculares. In: GREINER, Crhiristine; BIÃO, Armindo (Org.). Etnocenologia: textos selecionados. São Paulo: Annablume, 1999, p. 75-83.

CARVALHEIRA, Luiz Maurício Britto. Por um teatro do povo e da terra: Hermilo Borba Filho e o Teatro do Estudante de Pernambuco. Recife: Fundarpe, 1986.

CERTEAU, Michel de. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense, 2013.

FERRAZ, Leidson (Org.). Memórias da cena pernambucana – volume 3. Recife: Gráfica Santa Marta: 2007.

HELIODORA, Bárbara. A Alularia de Suassuna. Suplemento Dominical do Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 23 de março de 1958, p. 7.

LEÃO, Raimundo Matos de. Abertura para outra cena: o moderno teatro na Bahia. Salvador: Edufba, 2006.

LIMA, Magela. Os Nordeste e o teatro brasileiro. Jundiaí: Paco Editorial, 2019.

MENDES, Miriam Garcia. O negro e o teatro brasileiro (entre 1889 e 1982). São Paulo: Hucitec, 1993.

MOLINA, Diego. Teatro Duse: o primeiro teatro-laboratório do Brasil. Rio de Janeiro: Funarte, 2015.

NETO, Walter Lima Torres. Ensaios de cultura teatral. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.

PIMENTEL, José. A maturidade do Teatro Adolescente do Recife. In: FERRAZ, Leidson (Org.). Memórias da cena pernambucana – volume 3. Recife: Gráfica Santa Marta: 2007, p. 12-13.

PONTES, Joel. O teatro moderno em Pernambuco. São Paulo: DESA/Coleção Buriti, 1966.

PRADO, Décio de Almeida. O teatro brasileiro moderno. São Paulo: Perspectiva, 2003.

REIS, Luís Augusto da Veiga Pessoa. Fora de cena, no palco da modernidade: um estudo do pensamento teatral de Hermilo Borba Filho. Recife, 2008. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pernambuco.

ROUBINE, Jean-Jacques. A linguagem da encenação teatral. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

ROUBINE, Jean-Jacques. A arte do ator. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Introdução à análise do teatro. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

SUASSUNA, Ariano. Auto da Compadecida. Rio de Janeiro: Agir Editora, 2004.

SUASSUNA, Ariano. A pena e a lei. Rio de Janeiro: Agir Editora, 2005.

Published

2020-09-24

How to Cite

LIMA, Magela. The theater of the Brazilian Northeast before and after the triumphal descent to Rio de Janeiro. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–24, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200034. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17997. Acesso em: 21 nov. 2024.