Freedom and Creativity from the Theater in Prison: Experience report of a theatrical practice with women in prison in the area of the forest of Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731033920200118

Keywords:

Theater, Prison, Theatrical Games

Abstract

This reflective account describes a theater teaching practicum carried out in the Performing Arts undergraduate course in the Arts Department of the Institute of Philosophy, Arts and Culture of the Federal University of Ouro Preto (DEART / IFAC / UFOP). It recounts the practice of a theater workshop with women prisoners and reflects on this work. It also analyzes the development of such a theatrical practice in the context of its audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emerson de Paula Silva, Universidade Federal do Amapá (UNIFAP)

Professor do Curso de Teatro da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Doutorando em Estudos Literários (UNESP). Mestre em Artes da Cena pela UNICAMP, Licenciado em Artes Cênicas pela UFOP.

Álvaro R. M. Duarte, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Educador em atividades infantojuvenis no SESC/SP. Possui formação em Licenciatura em Artes Cênicas pela UFOP. Atuou como oficineiro em diversas instituições e como mediador, ator, produtor, iluminador, entre outras funções do fazer teatral.

References

ALMEIDA JUNIOR, José Simões de. O estágio curricular e a formação do artista docente. VI Congresso de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas. 2010. Disponível em: https://www.academia.edu/703154/O_est%C3%A1gio_curricular_e_a_forma%C3%A7%C3%A3o_do_artista_docente . Acessado em: 29/06/2020.

CONCÍLIO, Vicente. Teatro e Prisão – Dilemas da Liberdade Artística em Processos Teatrais com População Carcerária. Dissertação de Mestrado apresentada na ECA/USP, sob Orientação de Maria Lúcia de Souza Barros Pupo. São Paulo. 2006.

CORADESQUI, Glauber. Experiência e Mediação de Espetáculos. Vinhedo. Editora Horizonte, 2018.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir – história das violências nas prisões. Petrópolis: Ed. Vozes, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

RABÊLLO, Roberto Sanches. Teatro-educação: uma experiência com jovens cegos. Salvador: EDUFBA, 2011.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o Teatro. Tradução e revisão Ingrid Dormien Koudela e Eduardo José de Almeida Amos. São Paulo: Perspectiva, 2010.

Published

2020-12-23

How to Cite

SILVA, Emerson de Paula; DUARTE, Álvaro R. M. Freedom and Creativity from the Theater in Prison: Experience report of a theatrical practice with women in prison in the area of the forest of Minas Gerais. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, p. 1–14, 2020. DOI: 10.5965/14145731033920200118. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17733. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: Artes da Cena atrás das grades