The Axis Mundi and the Ritual Play: Displacement of immanent reality to achieve Hyerophani

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200017

Keywords:

Axis Mundi, Ritual Play, Myth, Sacred Theatre, Imaginary

Abstract

This article proposes to analyze the scenic creation practices of the Arkhétypos Group in the light of the Ritual Game, relating it to the concept of axis mundi proposed by Mircea Eliade and the theories of the imaginary of Gilbert Durand.. We work with the hypothesis that the experience of myth manifested in the actor's body reorganizes the spatio-temporal relationship, allowing the public to displace the immanent reality so that hierophany can be achieved. In order to clarify the issue, we developed a brief reflection from the plays Santa Cruz do Não Sei (2011) and Revoada (2014) and we take a critical look at the colonization process suffered in the Americas.

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Author Biographies

Saulo Vinícius Almeida, Universidade de São Paulo (USP)

Ator e diretor teatral, mestrando em Artes Cênicas (Pedagogia do Teatro - Formação do Artista Teatral) pela USP. Integra o Grupo de Estudos em Estética Contemporânea coordenado pelo prof. Dr. Ricardo Fabbrini, locado no Departamento de Filosofia da USP. Colaborador do LAt! - Laboratório de Atuação, coordenado pela Profª Drª Alice Kiyomi Yagyu e locado na Escola de Comunicações e Artes da USP. 

Robson Carlos Haderchpek, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRGN)

Ator, diretor, professor e pesquisador formado e pós-graduado pela Universidade Estadual de Campinas.  Mestrado e Doutorado na área de Artes/Teatro e atualmente desenvolve uma pesquisa acerca dos princípios ritualísticos da cena. Realizou o Pós-Doutorado na Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien, Áustria (2014/2015). É professor associado do Curso de Teatro da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, atua no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas.

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Published

2020-09-24

How to Cite

ALMEIDA, Saulo Vinícius; HADERCHPEK, Robson Carlos. The Axis Mundi and the Ritual Play: Displacement of immanent reality to achieve Hyerophani. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–25, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200017. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17729. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Espaços: configurações na cena brasileira e latino-americana