Desire of the theater in the politician, desire of the politician in the theater and politician theater of desire
DOI:
https://doi.org/10.5965/14145731033920200210Keywords:
Theater, Desire, Politician, Xama Theater, NortheastAbstract
The game of words that mobilizes the terms Theater, Desire and Politician, proposes a reflection in the field of theory and practice, of the text and scene, through three formulations - desire of the theater in the politician, desire of the politician in the theater and politician. theater of desire - opening a conversation with Guénoun (2003), Rancière (2012) and Benjamin (1994), respectively, to think about the modes of production and creation of the group Xama Teatro (Brasil - MA).
Downloads
References
A carroça é nossa. Lauande Aires (dramaturgo), 2013. 22p: Obra teatral (não publicada). Grupo Xama Teatro, Maranhão.
As Três Fiandeiras. Igor Nascimento (dramaturgo), 2015. 55p. Obra teatral (não publicada). Grupo Xama Teatro, Maranhão.
BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BENJAMIN, Walter. A Arte de Contar Histórias. São Paulo: Hedra, 2018.
BRENMAN, Ilan. Carne de Língua. IN: As Narrativas Preferidas de um Contador de Histórias. São Paulo: Editora DCL, 2007.
Cultura em números: anuário de estatísticas culturais - 2ª edição. Brasília: MinC, 2010. 252p.
GUÉNOUN, Denis. A exibição das palavras. Uma ideia (política) do teatro. Rio de Janeiro: Teatro do Pequeno Gesto, 2003.
HOMERO. Odisseia, canto XII. São Paulo: Cultrix, 2006.
RANCIÈRE, Jacques. Paradoxo da Arte Política. In: O espectador emancipado. Trad. Ivone Benedetti. São Paulo: 2012.
Sistema de informações e indicadores culturais: 2007-2018. Coordenação de População e Indicadores Sociais. - Rio de Janeiro IBGE, 2019.
VASCONCELOS, Gisele. O Cômico no bumba-meu-boi. 2007. 137p. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2007.
VASCONCELOS, Gisele. Ator-contador: a voz que canta, fala e conta nos espetáculos do grupo Xama Teatro. 2016. 205 p. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicações e Artes - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.