Keeping for eyeing, keeping for showing: self-referential collections, from the drawer to the museum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175180305092013046

Keywords:

memory, written culture, historicity, collections, written

Abstract

This article is about the publicization of self referential collections in a contemporary context of memorial search, in which are relevant Andreas Huyssen’s elaborations about "contemporary compulsion with memory" and François Hartog, around a change in " regime of historicity. Likewise, discusses the concept of self-production, through personal writings and archiving. Finally, we present the trajectories of launch and publicization of two self-referential documentary collections, letters of D. Joaquim, bishop of Pelotas, written between the years 1915 and 1940, Baroness Amelia's letters, written between 1889 and 1918.

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Author Biographies

Carla Rodrigues Gastaud, Federal University of Pelotas

Possui graduação em História pela Universidade Federal de Pelotas (1994), graduação em Direito pela Universidade Federal de Pelotas (1987), mestrado em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009). Atualmente é professor da Universidade Federal de Pelotas.

Cristiéle Santos Souza, Federal University of Pelotas

Possui graduação em História licenciatura plena e bacharelado pela Universidade Federal de Santa Maria (2008). Atualmente cursa o Bacharelado em Museologia na Universidade Federal de Pelotas e o Mestrado em Memória Social e Patrimônio Cultural na mesma universidade.

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Published

2013-05-23

How to Cite

GASTAUD, Carla Rodrigues; SOUZA, Cristiéle Santos. Keeping for eyeing, keeping for showing: self-referential collections, from the drawer to the museum. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 5, n. 9, p. 46–65, 2013. DOI: 10.5965/2175180305092013046. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180305092013046. Acesso em: 3 jul. 2024.