The adoption of active methodologies and their impacts on teaching: a case study in the Faculdade Vale do Salgado – FVS
DOI:
https://doi.org/10.5965/2316419008122019001Keywords:
Active Methodologies, Teachers, Accounting SciencesAbstract
The development of the professional profile together with the theoretical learning constitutes a challenge for the Institutions of Higher Education. Thus, the use of Active Methodologies as an aid to conventional teaching methodologies is one of the proposals to overcome this challenge. Through these, students can enhance such characteristics as leadership and teamwork. Regarding the Professional Accountant, the labor market has required in addition to only calculating the amount to be paid in taxes, surpassing the traditional view. Business managers and Clients seek professionals who know how to explain the company's financial situation, prepare management reports and be proactive. The present study aims to verify the adoption of Active Methodologies and the impacts on teaching, through a case study carried out at the Faculdade Vale do Salgado - FVS. For this, the Faculty of Accounting Sciences answered structured questionnaires with objective and subjective questions related to the use and knowledge of the object studied. The results showed that although the teachers understood their importance, the majority of respondents use them only with monthly frequency. Although limited to the teachers, the research was not without relevance, as it showed their understanding regarding the adoption of the methodologies, as well as, pointed out the benefits perceived in the students during the classes in which they are used.
Downloads
References
BERBEL, Neusi A. N. As Metodologias Ativas e a Promoção da Autonomia dos Estudantes. 2011. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/10326/10999>. Acesso em: 14 ago. 2018.
BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Tradução Afonso Celso da Cunha Serra. - 1. ed. - Rio de Janeiro: LTC, 2018.
BORGES, Tiago S.; ALENCAR, Gidélia. Metodologias Ativas na Promoção da Formação Crítica do Estudante: O uso das Metodologias Ativas como Recurso Didático na Formação Crítica do Estudante do Ensino Superior. 2014. Disponível em: <https://www.cairu.br/revista/arquivos/artigos/2014_2/08%20METODOLOGIAS-%20ATIVAS%20NA%20PROMOCAO%20DA%20FORMACAO%20CRITICA%20DO%20ESTUDANTE.pdf>. Acesso em: 08 jan. 2019.
CITTADIN, Andréia; Et al. O Uso de Metodologias Ativas no Ensino da Contabilidade de Custos. 2015. Disponível em: <https://anaiscbc.emnuvens.com.br/anais/article/viewFile/4042/4043>. Acesso em: 14 ago. 2018.
COELHO, Patrícia M. F; MOTTA, Everson L.; CASTRO, Francieli P. C. Reflexões Interdisciplinares Sobre Aplicativo Kahoot! No Ambiente Educacional. 2018. Disponível em: <http://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/actas/article/view/37831/19184>. Acesso em: 07 nov. 2018.
COSTA, Felipe. Práticas de Ensino Inovadoras e a Aprendizagem em Ciências Contábeis. 2014. Disponível em: <https://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/783/1/2014FelipedaCosta.pdf>. Acesso em: 08 jan. 2019.
CRUZ, Maria A. A. A Formação Acadêmica do Contador dos Cursos de Ciências Contábeis do Distrito Federal e o Desempenho no Exame de Qualificação. 2013. Disponível em: <http://repositorio.uniceub.br/bitstream/235/3987/1/21005049.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2018.
FONSECA, Reinaldo A. Et al. A Importância do Contador nas Organizações. 2014. Disponível em: <https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos14/32720337.pdf>. Acesso em: 08 jan. 2019.
GASPARIN, João L.; GONÇALVES, Rosilene N. Ensino Superior de Contabilidade no Brasil e a Prática Docente. 2012. Disponível em: <http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/7147_5607.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2018.
GUERRA, Cicero J. O. Os Impactos da Adoção de Metodologias Ativas no Desempenho dos Discentes do Curso de Ciências Contábeis de Instituição de Ensino Superior Mineira. 2016. Disponível em: <http://www.fucape.br/_public/producao_cientifica/8/Disserta%C3%A7%C3%A3o-%20C%C3%ADcero%20Jos%C3%A9%20Oliveira.pdf>. Acesso em: 14 ago. 2018.
KOUNROUZAN, Márcia C. A Qualidade do Ensino nos Cursos de Ciências Contábeis e a Formação do Contador para Atender o Mercado de Trabalho. 2011. Disponível em: <https://www.fag.edu.br/upload/arquivo/1322743420.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2018.
KOUNROUZAN, Márcia C.; Et al. A Importância do Retorno do Exame de Suficiência. 2010. Disponível em: <http://cac-php.unioeste.br/eventos/encicon/Ensino_e_pesquisa_em_contabilidade/trab008.pdf>. Acesso em: 21 ago. 2018.
MEIRINHOS, Manuel; OSÓRIO, António. O Estudo de Caso como Estratégia de Investigação em Educação. 2010. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/153405689.pdf>. Acesso em: 23 ago. 2018.
MONTES, Marcella R.; Et al. Identificação das Práticas Metodológicas de Ensino Aplicadas no Curso de Graduação de Ciências Contábeis a Partir do Perfil Docente. 2011. Disponível em: <https://anaiscbc.emnuvens.com.br/anais/article/viewFile/550/550>. Acesso em: 14 ago. 2018.
MORAN, José. Mudando a Educação com Metodologias Ativas. 2015. Disponível em: <http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran>. Acesso em: 08 jan. 2019.
PRODANOV, Cleber C.; FREITAS, Ernani C. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. Ed., Novo Hamburgo: Freevale, 2013.
REIS, Luciano G. dos; TARIFA, Marcelo R.; NOGUEIRA, Daniel R. O Processo de Ensino da Contabilidade Custos e Gerencial: Uma Análise Comparativa entre o Ensino Presencial e o Ensino A Distância. 2009. Disponível em: <http://anaiscbc.emnuvens.com.br/anais/article/viewFile/1116/1116>. Acesso em: 05 nov. 2018.
ROMANO, Ana C. M. Aprendizagem pelos Pares: Um contributo para a sua aplicação no Ensino Secundário. 2013. Disponível em: <https://ubibliorum.ubi.pt/bitstream/10400.6/1873/1/Aprendizagem%20pelos%20-Pares%20%20Um%20contributo%20para%20a%20sua%20aplica%C3%A7%C3%A3o%20no%20-Ensino%20Secund%C3%A1rio.pdf>. Acesso em: 24 ago. 2018.
SOUZA, S. C.; DOURADO, L. Aprendizagem Baseada em Problemas (Abp): Um Método de Aprendizagem Inovador para o Ensino Educativo. 2015. Disponível em: <http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/2880/1143>. Acesso em: 24 ago. 2018.
TOLEDO, Jenifer V.; MOREIRA, Ucineide R. R.; NUNES, Andrea K. O Uso de Metodologias Ativas com TIC: Uma Estratégia Colaborativa para o Processo de Ensino e Aprendizagem. 2017. Disponível em: <https://eventos.set.edu.br/index.php/simeduc/article/viewFile/8529/2838>. Acesso em: 08 jan. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 REAVI - Revista Eletrônica do Alto Vale do Itajaí

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Brazilian Journal of Accounting and Management offers free and immediate access to its content, following the principle that providing scientifical knowledge in a free manner promotes a better world democratization of knowledge. Authors maintain copyright of articles and grant to the journal the rights of the first publication, according to the Creative Commons Attribution licensing criteria, which allows the work to be shared with initial publication and authorship recognition. These licenses allow others to distribute, remix, adapt, or create derived work, even if it is for commercial purposes, provided that the credit is given to the original creation.