Social Cartography as a Language for Geographical Education
DOI:
https://doi.org/10.5965/19847246262024e0106Keywords:
social cartography, geography teaching, geographic education, interdisciplinarityAbstract
This article addresses the role of Social Cartography (CS) as a methodology that brings students closer to their reality, allowing them to construct a cartographic language that reflects their experiences and perspectives. The objective is to present CS as a language tool for geographic education, aimed at students of basic education, of the 4th year of elementary school and 1st year of high school, in the municipality of Baía Formosa/RN. The study follows the methodological path of CS, with different phases and procedures, resulting in the realization of two workshops at different times. The workshops culminated in the elaboration of participatory maps that reflect the vision of the participants, highlighting the role of the student as the protagonist of their own geographical experience. Therefore, the importance of CS as a pedagogical approach that promotes contextualized and meaningful learning is highlighted, enabling students and teachers to understand and represent the space in which they live in an authentic and reflective way, supported by pre-existing and well-known geographical contents.
Downloads
References
BATISTA, E. E. Geografia escolar, educação geográfica, autonomia docente e questão conceitual: tecendo ligações. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [s. l.], v. 11, n. 21, p. 05-27, 2021. DOI: 10.46789/edugeo.v11i21.1035. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/1035. Acesso em: 22 abr. 2024.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 22 abr. 2024.
CALLAI, H. C. A formação do profissional de geografia: o professor. Ijuí: Editora Unijuí, 2013.
CARDOSO, T. S.; VIEIRA, M. L.; ARAUJO, J. S. de. Práticas sociais do Quingoma: a importância da cartografia social para uma educação quilombola social. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 13., 2019, São Cristovão. Anais [...]. Aracajú: Educon, 2019. v. 13. p. 1-15.
CARVALHO, J. I. F. de; SANTOS, F. K. S. dos; SOUSA, L. de A. A cartografia social e o ensino de Geografia na educação básica: um desenho a construir. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 8, n. 15, p. 82-97, jul./dez. 2017. Disponível em: http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/N15/Art5-v8-n15-Revista-de- Ensino-Carvalho-Santos-Sousa.pdf. Acesso em: 10 mar. 2024.
CAVALCANTI, L. S. O ensino de geografia na escola. Campinas: Papirus, 2012.
COSTA, N. O. Cartografia social da etnia Pitaguary nas aldeias Monguba e Olho D’água, Pacatuba/Maracanaú - Ceará, Brasil. 2021. 165 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Departamento de Geografia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
EVANGELISTA, A. N. A.; CABRAL, R. M. CEZÁRIO, A. R. V.; SILVA, E. V. O papel da cartografia social no desenvolvimento da educação ambiental para a sustentabilidade. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL APLICADA E GESTÃO, TERRITORIAL, 4., 2014, Porto Velho - RO. Anais [...]. Porto Velho: [s. n.], 2014. Tema: Água e Agricultura Familiar. p. 63-65
GOMES, M. de F. V B. Cartografia social e geografia escolar: aproximações e possibilidades. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [s. l.], v. 7, n. 13, p. 97-110, 14 ago. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.46789/edugeo.v7i13.488. Acesso em: 22 abr. 2024.
GORAYEB, A; MEIRELES, A. J. A; SILVA, E. V. Cartografia social e cidadania: experiências do mapeamento participativo dos territórios de comunidades urbanas e tradicionais. Editora: Expressão gráfica, 2015
NASCIMENTO, E.; LUDWIG, A. B. A educação cartográfica no ensino-aprendizagem de Geografia: reflexões e experiências. Geografia Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v. 19, n. 3, p. 29-42, set./dez. 2015.
NEVES, T. C.; GONÇALVES, A. R. Prática da Cartografia Social na Educação. Estudos Geográficos: Revista Eletrônica de Geografia, [s. l.]: UNESP, v. 20, n. 3, p. 489-508, 27 mar. 2023. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5016/estgeo.v20i3.16429. Acesso em: 10 mar. 2024.
NOGUEIRA, V.; CARNEIRO, S. M. M. Educação geográfica e formação da consciência espacial-cidadã: contribuições dos princípios geográficos. Boletim de Geografia, [s. l.], v.1, p. 25-37, 6 out. 2009.
SIMIELLI, M. E. R. Cartografia no ensino fundamental e médio. In: CARLOS, A. F. A. (org.). A geografia na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1999. p. 92-108.
SOARES, L. G. Paisagem, comunidade e território: diálogos de saberes e mapeamento participativo em baía formosa (RN). 2024. Dissertação (Mestrado em Geografia) –
Departamento de Geografia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal,
SOUSA, M. C. S. As propostas metodológicas para a cartografia ambiental: uma revisão. 2009. 122 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
TETAMANTI, J. M. D. Cartografía social: herramienta de intervenciona e investigación social compleja-el vertebramiento inercial como proceso mapeado. In: TETAMANTI diez, J. M. et al. (org.). Cartografía social: investigaciones e intervención desde las ciencias sociales: métodos y experiencias de aplicación. Comodoro Rivadavia: Universitaria de la Patagonia, 2012. p. 13-24
THIESEN, J. S. A interdisciplinaridade como um movimento articulador do processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], v. 13, n. 39, p. 545-598, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/swDcnzst9SVpJvpx6tGYmFr. Acesso em: 12 mar. 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PerCursos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.