ONE AND THREE PAGES Some thoughts on research in contemporary artistic processes

Authors

  • Silfarlem Junior de Oliveira PPGAV/Ceart-UDESC

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234607132015097

Keywords:

search, writing , visibility, artistics process, same

Abstract

The article is a reflection / presen- tation on artistic procedures (discursive and visual) adopted by the “mesmo pro- ject”. It proposes an information flow that goes to the writing “in the” art to writing “as” art. From the dissertation PLACE PU- BLISHING - artists and magazines - Va- nessa Schultz, the text addresses issues related the intersection between resear- ch in art and artistic processes. We rea- lize that artists / researchers interested in the use of printed space as exhibition space, dedicated attention not only  to the narrative structures (the textual con- tent) as well as the visibility modes (pre- sentations) of his writings, be them an academic work, a book, a magazine or any other discursive/artistic space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silfarlem Junior de Oliveira, PPGAV/Ceart-UDESC

Faz o mesmo, trabalha com o mesmo e pesquisa o mesmo. Graduado mesmo em Licenciatura em Artes Visuais UFES (2007). Estudou o mesmo na universidade de Castilla La Mancha (2009). Mestre mesmo em Teoria da Arte pela Universidade Federal do Espírito Santo (2014). Doutorando mesmo UDESC sob orientação de Raquel Stolf (Bolsita PROMOP). Participa do grupo de pesquisa "Proposições artísticas contemporâneas e seus processos experimentais".Tem como problema o mesmo. Continua fazendo, desfazendo e refazendo o mesmo. Atualmente expõe e fala sobre o mesmo.   

References

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. “‘A revisão da bibliografia’ em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis – o retorno.” In: BIANCHETTI, L.; MACHADO, Ana M. Netto (orgs.). A Bússola do Escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e disser- tações. São Paulo: Cortez, 2002.

BASBAUM, Ricardo. “O artista como pesquisador”. In: Concinnitas – Revista do Insti- tuto de Artes da UERJ. n. 9, julho 2006.

BENJAMIN, Walter. “O autor como produtor”. In: Magia, arte e técnica. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BORGES, Jorge Luis. El Aleph. Buenos Aires: Debolsillo, 2011.

BURGIN, Victor. “Reflexões sobre ‘pesquisas’ de doutorado em Artes Visuais”. In: FERREIRA, G., VENANCIO FILHO, P. (ed.). Arte & Ensaios, n. 25. Rio de Janeiro: UFRJ, maio 2013.

CARRIÓN, Ulises. A nova arte de fazer livros. Belo Horizonte: Editora C/arte, 2011. DE FREITAS, Maria Ester. “Viver a tese é preciso”. In: BIANCHETTI, L.; MACHADO, Ana

M. N. (orgs.). A Bússola do Escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. S. Paulo: Cortez, 2002.

DURAS, Marguerite. Escrever. São Paulo: Ed. Rocco, [1993].

GRAHAM, Dan. “My Works for Magazine Pages: ‘A History of Conceptual Art’”. In: AL- BERRO, A.; STIMSON, B. (Eds.) Conceptual Art: A Critical Anthology. Massachusetts: MIT Press, 2000.

HARRISON, Charles; SIEGELAUB, Seth. “Sobre exposiciones y el mundo como todo: conversación con Seth Siegelaub”. In: BATTCOCK, Gregory. La idea como arte: docu- mentos sobre el arte conceptual. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 1977.

KAPROW, Allan. “A educação do não-artista, parte I”. In: GERALDO, Sheila C. (ed.). Concinnitas: Revista do Instituto de Artes da UERJ, n. 4. Rio de janeiro: UERJ, 2003. KOSUTH, Joseph. Art after philosophy and after. London: The MIT Press, 1991.

. “A arte depois da filosofia”. In: FERREIRA, G; COTRIM, C. (eds.) Escritos de Artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Ed. Zahar, 2006.

KWON, Miwon. “Um lugar após o outro: anotações sobre site-specificity”. In: FERREI- RA, G.; VENÂNCIO, P. Filho. (Eds.), Arte & Ensaios, n.17. Mestrado em História da Arte/ Escola de Belas Artes, UFRJ, Rio de Janeiro, 2008.

PEREC, Georges. Especies de Espacios. Barcelona: Montesinos, 1999.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012. RUARO, Dirceu Antonio. Manual de Apresentação de Produção Acadêmica (Caderno 8, Redação e editoração). Curitiba: Editora da UFPR, 2001.

SCHULTZ, Vanessa. LUGAR PUBLICAÇÃO – artistas e revistas –. Dissertação de mes- trado – Programa de Pós Graduação em Artes Visuais CEART/UDESC, Florianópolis, 2007.

Published

2016-04-18

How to Cite

DE OLIVEIRA, Silfarlem Junior. ONE AND THREE PAGES Some thoughts on research in contemporary artistic processes. Palíndromo, Florianópolis, v. 8, n. 15, p. 097–105, 2016. DOI: 10.5965/2175234607132015097. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/7997. Acesso em: 18 jul. 2024.