Experimentalism photo club: from geraldo de barros photo forms until the urban decay of carlos navarro
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234607142015004Keywords:
Geraldo de Barros , Carlos Navarro , photo club, experimentalism , modernityAbstract
The clubber photography has a tradition praise of the way through the technical care, but during the modern period it goes through constant attempts to reframe the photographic doings in order to make it more comprehensive. Aiming at the trial study in photo clubs in Manaus, this article proposes to car- ry out a comparative study between the works of two photographers: Carlos Na- varro and Geraldo de Barros, articulating the possible aesthetic dialogues between them, regardless of temporality and ter- ritoriality. The analysis of visual elements and interpretative possibilities suggested in the images will be based on the stud- ies of Boris Kossoy, Costa e Silva, Junior Fernandes and Lima. Thus an image of photo forms series of Geraldo de Barros (1923-1998) and another image of the trial Urban Decay Carlos Navarro were elected (1945), both developed during part of clubber period of photographers. Similarities and singularities have been observed as regards the aesthetic, tech- nical, control, “error”, and reception of works. Finally, it was found that the art- ists studied each contributed in their own way, with the subversion of the photo- graphic code when crossing the para- digms within the context in which their production was developed.
Downloads
References
COCCHIARALE, F. Videoarte no Brasil. In GURAN, M. (mediador). [versão para o in- glês Eric Lethbrige]. Foto + vídeo+ arte contemporânea. – Rio de Janeiro: Aeroplano, 2010. Il. Color. – (arte & tecnologia).p.22.
CONFOTO. XXVIII Bienal de arte fotográfica brasileira em preto e branco. Disponí- vel em: < http://confoto.art.br/fotografia/xxviii-bienal-de-arte-fotografica-brasileira
-em-preto-e-branco.html > Acesso em: 05 jul. 2015a.
CONFOTO. XXVIII Bienal de arte fotográfica brasileira em preto e branco. Disponível em: <http://confoto.art.br/fotografia/xxviii-bienal-de-arte-fotografica-brasileira-em
-preto-e-branco/150-liberdade-de-criacao.html > Acesso em: 05 jul. 2015b.
COSTA, H. e SILVA, R. R. da. A fotografia moderna no Brasil: Helouise Costa, Renato Rodrigues da Silva. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
DIEGUES, I. ORTEGAS, E. (org.). Fotografia na arte brasileira séc.XXI / organização Isabel Diegues, Eduardo Ortegas; colaboração Thyago Nogueira, Eduardo Brandrão, Ricardo Sardenberg; [tradução Alberto Dwek, Carolina Alfaro de Carvalho; textos de Janaína Melo, Ricardo Sardenberg]. Rio de Janeiro: Cobojó, 2013.
ENTLER, R. Fotografia contemporânea entre olhares diretos e pensamentos obtusos.
Revista da Faculdade de comunicação e marketing da FAAP, São Paulo, n. 23, p. 62
-75. 1º semestre. 2011.
FAVRE, M. Cronologia. In: FERNANDES JUNIOR, R. (Org.). Sobras: Geraldo de Barros. São Paulo: Cosac Naify, 2006.p.162-174.
FOLHA ONLINE. Obra de russo seduz até a Disney. Disponível em: . Acesso em: 20 jun. 2015a.
FOLHA ONLINE. Igor Stravinsky: contexto histórico. Disponível em: <http://musicaclassica.folha.com.br/cds/19/contexto.html>. Acesso em: 20 jun. 2015b.
FONTCUBERTA, J. O beijo de Judas. Fotografia e verdade. Tradução Maria Alzira Brum Lemos. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2010.
BARROS, Geraldo de. Fotoformas. 2.ed. São Paulo: Cosac Naify, 2006. KOSSOY, B. Fotografia & história. 2. ed.rev. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
. Os tempos da Fotografia: o efêmero e o perpétuo. 3. ed. Cotia, SP: Ateliê Editorial. 2014.
LIMA, H. E. R. Fotoformas: A máquina lúdica de Geraldo de Barros. 2006.159f. Dis- sertação (Mestrado em Artes) – Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponi- veis/27/27131/tde-13082009-154838/pt-br.php >. Acesso em: 01 maio. 2015.
MEIRA, B. Modernismo no Brasil: Panorama das artes visuais. São Paulo: Ática, 2006. Moderna para Sempre. Produção audiovisual: Caroline Rodrigues; Vídeo: Alícia Peres Fotografia; Edição: Karina Fogaça. São Paulo: Itaú Cultural, 2014. (11 min. 11 seg.) som., color. Port. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=PyW9s50So- Eo >. Acesso em: 20 abr 2014.
Moderna para Sempre. Produção audiovisual: Caroline Rodrigues; Vídeo: Alícia Peres Fotografia; Edição: Karina Fogaça. São Paulo: Itaú Cultural, 2014. (14 min. 9 seg.) som., color. Port. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=e0IwWkvM8Sw >. Acesso em: 20 abr. 2015
NAKAGAMA, R. O retrato e a fotografia. In: SANTOS, J. Interior profundo – Mestre Júlio Santos, fotopintura = The deep within – Mestre Júlio Santos, photo painting/ Júlio Santos – Fortaleza, CE: Tempo D’Imagem, 2012.p.15-17.
NAVARRO, C. A. I. Depoimento manuscrito de Carlos Navarro. Manaus, 14 maio. 2015a. (Depoimento concedido ao autor)
NAVARRO, C. A. I. Processo Criativo. Manaus, 14 maio. 2015b. Registro para pesquisa: Fotografia e processos criativos: expressividade e memória na produção fotoclubista em Manaus. Entrevista concedida ao autor.
PRÄKEL, D; [tradução: Marina Belloli, Ronald Saraiva de Menezes]; [revisão técnica: Rodolpho Pajuaba]. Composição. 2. Ed. Porto Alegre: Bookman, 2013.
SANTANA, A. L. A Sagração da Primavera. Infoescola. Disponível em: . Acesso em: 21 jun. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Khetllen da Costa Tavares, Luciane Viana Barros Páscoa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo