Visual grammar and the principles of design on children’s interactive ebook

Authors

Keywords:

picturebook , children´s book app, visual grammar

Abstract

The picturebook, also presented in digital media allows growth of interactive features, dynamic elements and sound stimuli. This article, however, presents a descriptive-analytical study that specifi- cally addresses the visual structure of child ebook Treasure Kai and the Lost Gold Shark Island. The visual syntax of the product is considered, describing the basic arrange- ment of visual elements in the principles of design as a communication strategy in multimedia interface. Such questions de- fine the visual organization of the publica- tion, which must be legible and consistent with the general meaning of the message. Based on this study, we identified strategies used to define the visual graph structure of child ebook. Among them, there is the for- mal, color and textures used to differenti- ate interactive objects, specific treatments backgrounds characteristics to indicate the changes in history and contrasts that contribute to rank the elements in the pro- cess of reading in the digital environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deglaucy Jorge Teixeira, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduação em Administração de Marketing - Fanor/Devry Brasil; Especialização em Design Gráfico - FA7; Mestrando em Design e Expressão Gráfica - UFSC.

Juliane Vargas Nunes, Universidade Federal de Santa Catarina

Técnica em Programação Visual pelo CEFET-RS, Bacharel em Design Gráfico pela UFPel, Mestre e Doutoranda em Design e Expressão Gráfica - UFSC. 

Berenice S. Gonçalves, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004), mestrado em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997) e graduação em Artes Visuais - Bacharelado e Licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1990). Atualmente exerce a função de professor adjunto na Universidade Federal de Santa Catarina onde ministra disciplinas nas áreas de Teoria da Cor e Ergonomia e usabilidade para o curso de Graduação em Design. Atua no Programa de Pós-Graduação em Design e Expressão Gráfica [Mestrado] e no Doutorado em Design.

Richard Perassi, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1995), Bacharel em Desenho de Propaganda e Licenciado em Artes Plásticas pelo curso de Educação Artística da Universidade Federal de Juiz de Fora (1986). Atualmente, atua como professor associado da Universidade Federal de Santa Catarina, nos cursos de graduação e pós-graduação em Design (Pós-Design/UFSC) e no programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento (EGR/UFSC).

References

BEVILACQUA, Tatiana Silva. O conceito de interface no contexto do design. In 3º Congresso nacional de design da informação, 2007, Curitiba. Anais...Curitiba: SBDI, 2007.

BIRCHER, K. What makes a good picture book app? The Horn Book Magazine, p.72-78, março/abril, 2012. Disponível na internet por http em: <http://www.hbook. com/2012/02/using-books/what-makes-a-good-picture-book-app/ >. Acesso em 16 fev. 2014.

COSTELO, Vic et. al. Multimedia Foundations: core concepts for digital design. Waltham, MA - USA: Focal press/Elsevier, 2012.

CULLINAN, Bernice E. et al. Literature and the child. 8. ed. Belmont, USA: Wadsworth Cengage Learning, 2014.

DUARTE, Márcio. Ebook: desvendando os livros feitos de pixels. Brasília: PageLab, 2010. Disponível na internet por http em: <http://www.slideshare.net/marciom10>. Acesso em 15 março 2014.

GOMES FILHO, João. Gestalt do objeto. São Paulo: Escrituras editora, 2000. LESSA, Washington Dias. Linguagem visual: algumas considerações. In: LIMA, Guilherme Cunha. Textos selecionados de design. Rio de Janeiro: Ppdesdi Uerj, 2006. Cap. 1. p. 9-23.

LINDEN, Sophie Van der. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: Cosac Naify, 2011. LUPTON, Ellen; PHILLIPS, Jennifer Cole. Novos Fundamentos do Design. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

SPALDING, Marcelo. Alice do livro impresso ao e-Book: adaptação de Alice no país das maravilhas de Através do espelho para iPad. Porto Alegre: UFRGS, 2012. 246 p. Tese (doutorado) – Programa de pós-graduação em letras, Faculdade de Letras, Uni- versidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto alegre, 2012.

TEIXEIRA, Deglaucy Jorge et. al. Os códigos de linguagem como potencializa- dores da interação em aplicativos de literatura infantil: uma análise do app cinde- rella de nosy crow. In: 4o Congresso Internacional CBL do Livro Digital. São Paulo, 2013. Disponível na internet por http em: <http://www.congressodolivrodigital.com. br/site/ trabalhos-cientificos>. Acesso em 12 fev. 2014.

Published

2014-12-06

How to Cite

TEIXEIRA, Deglaucy Jorge; NUNES, Juliane Vargas; GONÇALVES, Berenice S.; PERASSI, Richard. Visual grammar and the principles of design on children’s interactive ebook. Palíndromo, Florianópolis, v. 6, n. 12, p. 129–143, 2014. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/4858. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta

Most read articles by the same author(s)