Possíveis Leituras de Extensões da Arte nas Ilustrações de Livros: a Pós-Produção nas Imagens de Rébecca Dautremer
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234605102013123Keywords:
picturebook , picture reading , post-produtionAbstract
Herein we present a proposal to read images from illustrated books associated with the reading of artistic manifestations, focusing on visual training at school. It is taken as a tool for reading the model developed by Ramalho and Oliveira (2005), which is based on Greimas Semiotics by deconstructing and re-elaborating images to and explore its meanings. As a way of testing this proposal, we propose a short exercise to read illustrations from Rebecca Dautremer’s Diario Segreto di Pollicino (2010), related to the perspective of Art in Post-Production, according to characteristics raised by Bourriaud (2009).
Downloads
References
ARIÈS, Phillipe. História Social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1981.
ANDERSEN, Hans Christian. Contos e histórias: Hans Christian Andersen; introdução, seleção, tradução, notas e apêndice de Renata Maria Parreira Cordeiro. 2. ed. São Paulo: Landy Editora, 2004.
BALDASSARRO, R. Wolf. Banned Books Awareness: Where the Wild Things Are by Maurice Sendak. 2011. Disponível em: <http://bannedbooks.world.edu/2011/04/10/banned-books-awareness- wild-maurice-sendak/> Acesso em 30 nov. 2013.
BOURRIAUD, Nicolas. Pós-Produção: como a arte reprograma o mundo contemporâneo. São Paulo: Martins, 2009.
CADILHAC, Julie. Entrevista DAUTREMER, Rébecca. Rébecca Dautremer: the perfection of line and illustration. BSC News. Entrevista. Feb. 17 de 2010. Disponível em:<http://bscnews.fr/20100217768/Bavardages/rebecca-dautremer-la-perfection-du-trait-et-de- lillustration.html> Acesso em 30 nov. 2013.
CALVINO, Italo. Seis propostas para o próximo milênio: lições americanas. São Paulo: Cia das Letras, 1990.
DAUTREMER, Rébecca. Rébecca Dautremer: uma ilustradora excepcional. Revista Emília Online. out. 2011. Disponível em:< http://www.revistaemilia.com.br/mostra.php?id=64> Acesso em 20 jul. 2013. Entrevista.
DAUTREMER, Rébecca. Melancolia na tinta de Rébecca Dautremer. Revista Continente online. Artes Visuais. mar. 2013. Disponível em: <http://www.revistacontinente.com.br/index.php/component/content/article/54-artes-visuais/7978- rebecca-dautremer.html> Acesso em 20 jul. 2013. Entrevista.
LECHERMEIER, Philippe; DAUTREMER, Rébecca (ilustração). Diario segreto di Pollicino. Milano: Rizzoli, 2010.
LINDEN, Sophie van der. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: Cosac Naify, 2011a. LINDEN, Sophie van der. Para ler o livro ilustrado. Abr. 2011b. Disponível em:
<http://editora.cosacnaify.com.br/ObraEntrevista/11359/89/Para-ler-o-livro-ilustrado.aspx> Acesso em: 30 nov. 2013. Entrevista.
LINS, Guto. Livro Infantil? Projeto gráfico, Metodologia, Subjetividade. 2. ed. São Paulo: Rosari, 2003.
DAUTREMER, Rébecca. Rébecca Dautremer: Artbook. Paris: Le Chêne, 2009.
RAMALHO e OLIVEIRA, S. R. Leitura de Imagens para a Educação. 1998. 288f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, PUC/SP. São Paulo, 1998.
_____. Imagem também se lê. São Paulo: Edições Rosari, 2005.
SCOTT, Carole; NIKOLAJEVA, Maria. Livro ilustrado: palavras e imagens. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
ZIMMERMANN, A., RAMALHO e OLIVEIRA, S. R. E. Ilustrações de livros infantis no ensino de artes. In: XVI Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, 2007. I Congresso Educação, Arte e Cultura, 2007.
ZIMMERMANN, Anelise. As ilustrações de livros infantis: o ilustrador, a criança e a cultura. 2008. 148 p. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) - Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, CEART/UDESC. Florianópolis, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Anelise Zimmermann
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo