DESFIGURA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234605092013143

Keywords:

desfigurement , portrait, face, human

Abstract

This article presents a study on the disfigurement in art. The underlying theme of the text is the attempt of human beings in understanding themselves based on the image of their face. It formulates questions about the portrait, figure, contours and appropriate contexts linking the appearance, identity and the shape’s intelligibility. Évelyne Grossman, George Didi-Huberman, Rolan de Calan and Pierre Bergounioux are some of the interlocutors who prompt the questionings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADAM, Sabhan; CLAUDE, Fabien; CORREIA, Antoine; CROQ, Philippe; CUTOLO, Anne-Marie; DELARGE, Jim; DE SAGAZAN, Olivier; ENGLERT, Béatrice; GIAMARI, Louise; MIRALLES, Chistophe; STEPK; VIALLE, Isabelle. Quand le visage perd sa face. La Défiguration en art. Nantes: Studio Complices, 2009.

ARTAUD, Antonin. Linguagem e vida. São Paulo: Perspectiva, 2011.

_________. O Heliogábalo. Assírio & Alvim, 1991.

_________. O Teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

_________. Van Gogh. O suicida da sociedade. Rio de Janeiro: José Olimpyo, 2007.

BATAILLE, George. La representación del hombre. Lascaux o el nascimiento del arte. Córdoba: Alción, 2. ed. 2003.

Bergounioux, Pierre. Le siècle des loups. Quand le visage perd sa face. La Défiguration en art. Nantes. Studio Complices, 2009.

CALAN, Rolan De. Portraire, défaire. Visages de ladéfiguration. Quand le visage perd sa face. La Défiguration en art. Nantes. Studio Complices, 2009.

CHEREM, Miranda Rosângela. Sobre o retrato: persistências da imagem e metamorfoses da forma. Comunicação para o Colóquio da escola de belas artes,UFMG, 15 e 16 de jun. de 2011.

DEBORD, GUY. A Sociedade do espetáculo. Paris: Projeto periferia, 2003.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: Lógica da sensação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. Capitalismo e esquizofrenia. Vol. 3. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1996 (Coleção TRANS).

DE SAGAZAN, Olivier/NOEL, Bernard/MOREAU, Marcel/BERGÉ, Christiane/ SANDA, Paul/VERRIÈLE, Philippe/BRASSAT, Emmanuel/CALAN, Rolan de. La violence en art. Galerie Marie Vitoux, 2009.

_________. Transfiguration. Angers: Democratic Books, 2011.

_________; CALAN, Rolan de; CLÉRENT, Alexandre; LIPOUBOU, Lambert; RAJKUMAR, Joanna; VERRIÈRE, Philippe. Le fantôme dans la machine. Angers: Universidade de Angers, 2005.

DE SAGAZAN, Olivier. Ame de boue. 5 de setembro de 2010. Tradução da autora.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ser Crânio. Lugar, contato, pensamento, escultura. Belo Horizonte: Editora C/Arte, 2009.

_________. O rosto e a terra. Revista Porto Arte, v. 9, n° 16. Porto Alegre: I.A.– UFRGS, 1990, p. 63–82.

GALENO, Alex. Antonin Artaud. A revolta de um anjo terrível. Porto Alegre: Editora Sulina, 2005.

GENET, Jean. Rembrandt. Rio de Janeiro: José Olympio, 2002. GINSBURG, Jaime. Violência e forma em Hegel e Adorno. Revista brasileira de literatura comparada, no 16, 2010, p. 175–193.

GROSSMAN, Évelyne. L’Angoisse de penser. Paris: Minuit, 2008.

_________. La Défiguration. Ataud, Beckett, Michaux. Paris: LesÉditions de Minuit, 2004.

_________. ModernesDéhumanités. Revista Alea, vol. 12, n. 1, jan. –jun. de 2010.

, 2010. HOBBES. Thomas. O Leviatã. São Paulo: Martins Fontes, 1991. MORAES, Eliane Robert. O corpo Impossível. São Paulo: Iluminuras, 2002.

NOORBERGEN, Cristian. L’homme autre. Revista Artension, n. 110, 2011, p. 50– 51.

VERRIÈLE, Phillipe. Leçon par corps. Democratic Books et PUA, jan.182

Arquivos da Internet

Bíblia Sagrada. Disponível em: <http://www.jesusvoltara.com.br/ biblia/00Indi01.htm>. Acesso: novembro de 2012.

Itaú Cultural. Retrato. Disponível em: . Acesso: junho de 2011.

Published

2013-11-08

How to Cite

SCHMIDT, Elisa. DESFIGURA. Palíndromo, Florianópolis, v. 5, n. 9, 2013. DOI: 10.5965/2175234605092013143. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/4101. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática