A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234605092013062Keywords:
instant , image, phtography, vertigoAbstract
Developed over a philosophical and a esthetic approach, this article analyzes, at first, the tale A Descent in to the Maelström, by Edgar Allan Poe, working through the photographic instant concept the Idea of vertigo from the literary image. Subsequently, such concept is explored by the pictoric object The Incredulity of Saint Thomas by Caravaggioin which the photographic instante merges from the blazing confrontation between the tangible and the visible, staging there of the silence of the world. Finally, the vídeo Sal e Prata by Rodrigo Braga is analyzed, where the photographic instant arises in na intermittent way reflecting the dicho to my of ones elf that do not cease to seek his lost count er partin the profuse Field of digital images, mistaking himself, consequently, by what is extrinsic to him.
Downloads
References
BACHELARD, Gaston. O Ar e os sonhos: Ensaio sobre a imaginação do movimento. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BARTHES, Roland. A Câmara Clara: nota sobre a fotografia. Lisboa: Edições 70, 2008.
BAUDRILLARD, Jean. A Troca impossível. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2002. 1923-97. 1. Reimp. 2004, São Paulo: Cosac Naify, 2000.
BRAGA Rodrigo. Sal e prata. vimeo.com3427445, 2010.
BRAGANÇA DE MIRANDA A., José. Queda sem fim. Lisboa: Nova Vega, Limitada, 2006.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Coleção ofício de arte e forma, Campinas, SP: Papirus, 1994.
FORBES, Jorge. In: http://www.jorgeforbes.com.br/br/avesso-do-avesso/extimidade.html. Acesso em 30/05/2013.
FLORES GONZÁLEZ, Laura. Fotografia e pintura: dois meios diferentes? Coleção Arte & Fotografia, São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
FLUSSER, Vilém. Ensaiosobre a fotografia: paraumafilosofia da técnica. Coleção Mediações, Lisboa: RelógioD’ÁguaEditores, 1998
______________. A História do diabo. Coleção comunicações, 3. ed. São Paulo: Annablume, 2008.
FREUD, Sigmund. Mais além do princípio do prazer. In: Obras completas de Sigmund Freud, v. VIII, Rio de Janeiro: Editora Delta S.A.
LONGHI, Roberto. Caravaggio / Roberto Longhi. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
MACHADO, Arlindo. A ilusão especular: introdução à fotografia. São Paulo: Brasiliense, 1984.
MICHAELIS. Moderno dicionário da língua portuguesa. São Paulo: Companhia Melhoramentos, 1998.
NIETZSCHE W., Friedrich. A origem da tragédia. 12. ed. São Paulo, 2004.
PAGLIA, Camille. Personas Sexuais: Arte e decadência de Nefertite a Emily Dickson. 1. ed. 4. reimp., São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
POE A., Edgar. Descida ao Maelström. In: Queda sem fim, Lisboa: Nova Vega, Limitada, 2006.
SOULAGES, François. Estética da fotografia: Perda e permanência. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 André Figueiredo da Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo