Let's listen: Considerations On The Place Of Listening In Art
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234616402024e0006Keywords:
Synesthesia, Sound Image, Intersensoriality, phenomenology , Comparative AestheticsAbstract
In this text, we intend to reflect on the term “listening” in the field of art, bringing together and putting into dialogue four distinct, non-exclusive perspectives. The first addresses the limits between the arts, highlighting their mobility, according to Pareyson and authors linked to comparative aesthetics (Souriau, Bosseur, Dénizeau, Freitas). The second brings the notion of “synesthesia”, from the perspective of science (Bergantini, Sacks) and phenomenology (Merleau-Ponty, Caznok) and how it can apply to the artistic context, especially in the relationships between hearing and vision. Next, we focus on the meaning of “image”, as a common denominator of varied sensory experiences, based mainly on Iazzetta. Finally, the particularities in Szendy’s understanding of listening, such as “writing” and “arrangement”, are exposed. These perspectives – which call upon different concepts and meanings – complement each other in the hope of reinforcing a broader understanding of listening and, who knows, fostering new research and artistic creations.
Downloads
References
BARROS, Manoel de. Cantigas por um passarinho à toa. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2018.
BERGANTINI, Loren P. Sinestesia nas artes: relações entre ciência, arte e tecnologia. Revista Ars. Ano 17, n. 35, Universidade de São Paulo, 2019, p. 225-238.
BOSSEUR, Jean-Yves. Musique et beaux-arts : de l’antiquité au XIXe siècle. Paris: Minerve, 1999.
BOSSEUR, Jean-Yves. Musique et arts plastiques : interactions au XXeme siècle. Paris: Minerve, 1998.
CAESAR, Rodolfo. Som não é uma coisa em si, e sim o transporte de coisas que vazam. Revista Música, v. 20 n. 1, Universidade de São Paulo, julho de 2020, p. 295-308.
CAMPESATO, Lilian. Arte sonora: uma metamorfose das musas. 2007. 179 f. Dissertação (Mestrado em Musicologia). Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
CAZNOK, Yara. Música: entre o visível e o audível. São Paulo: EDUNESP, 2007.
DENIZEAU, Gérard. Musique e arts visuels. Paris Honoré Champion, 2004.
FREITAS, Alexandre Siqueira de. Em busca de novas epistemologias: neuroestética e neurociência cognitiva da arte. Universidade Mackenzie. Revista Trama Interdisciplinar. Vol. 8, n. 2, 2017. p. 159-175.
FREITAS, Alexandre Siqueira de. Música e multissensorialidade à luz de três abordagens filosóficas: Dewey, Merleau-Ponty e Serres. In: TOMÁS, Lia. Fronteiras da Música: Filosofia, Estética, História e Política. Série Pesquisa em Música no Brasil vol. 6. ANPPOM, 2016. p. 130-142.
FREITAS, Alexandre Siqueira de. Ressonâncias, reflexos e confluências: três maneiras três maneiras de conceber a semelhanças entre as artes em obras do século XX. 2012. Tese (Doutorado em Artes) – Universidade Paris-Sorbonne, Universidade de São Paulo (dupla-titulação). Paris/São Paulo, 2012. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/002778416.
FREITAS, Alexandre Siqueira de. Rencontre des arts. Paris: Harmattan, 2012.
FREITAS, Alexandre Siqueira de. Ressonâncias: relações entre música e pintura. Vitória: EDUFES, 2022. Disponível em: https://edufes.ufes.br/items/show/599
KLEE, Paul. Sobre a arte moderna e outros ensaios. Rio de Janeiro: Zahar Editor, 2001.
IAZZETTA, Fernando. A Imagem que se ouve. In: PRADO, Gilbertto; TAVARES, Monica; ARANTES, Priscila (org.). Diálogos transdisciplinares: arte e pesquisa. São Paulo: ECA/USP, p. 376-395, 2016.
MAMMÌ, Lorenzo. O que resta. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
PAREYSON, Luigi. Problemas da estética. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
PAREYSON, Luigi. Estética: teoria da formatividade. Tradução de: Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 1996.
SACKS, Oliver. Alucinações musicais: relatos sobre a música e o cérebro. Tradução do inglês por Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
SOURIAU, Etienne. La correspondance des arts : eléments d’esthétique comparée. Paris: Flammarion, 1947.
SZENDY, Peter. Écoute : une histoire de nos oreilles. Paris: Les éditions de minuit, 2001.
TERRADELLAS; Roser Juanola; OLIVEIRA, Sandra Ramalho e. Desafios de ensinar a ler imagens. Editorial. Revista Palíndromo, volume 16, no 38, Universidade Estadual de Santa Catarina, Florianópolis, fev-mai 2024, p. 1-7.
VERGO, Peter. The music of painting: music, modernism and the visual arts from the Romantics to John Cage. Londres: Phaidon, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alexandre Siqueira de Freitas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo